-Ledsen vid läggning-

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mamma86

-Ledsen vid läggning-

Inlägg av mamma86 »

Hejsan :)

Vi har kurat våran kille i ca 1,5 månad nu och det har fungerat bra. Vi har haft några bakslag och vargtimmen har spökat men skillnaden är otrolig!

Men nu har han börjat krångla. Vid läggning dag som natt blir han ledsen när jag ramsar ut och ligger sedan och gnäller eller gråter tills han somnar. Varför har han börjat med detta nu? Förut somnade han pang bom med ramsan.

Detta började ungefär samtidigt som han började vakna ca 1,5 timma för tidigt på morgonen. Har pangramsat och ibland har han somnat om men då vaknat igen efter ca 10 minuter.

Hans schema:
7.30 God morgon
7.30 Frukost
10.30 Mellanmål
11-12.00 Sova
13.30 Lunch
15-16.00 Sova
16.30 Middag
19.00 Kvällsmål
19.30 God natt

Tack på förhand..:) kram
Son född: maj-10
Kurad: jan-11
frk Carlsson

Re: -Ledsen vid läggning-

Inlägg av frk Carlsson »

Hej,

jag kollar ert schema och får lite frågande kring hans dagslurar :-k

Han är 10 mån och skall således sova 14 tim/dygn.
Enl schemat så har han 2 pass på 1 tim vardera... Vore jag er skulle jag kasta om och se till att han sover 1.5 tim mitt på dagen och 20 min på em istället. Sen när han blir 12 mån plockar man bort 20-min luren och behåller bara det långa passet mitt på dagen. Du har säkert läst i SHN-boken om varför man delar upp passen som man gör.Där står oxå att passet mitt på dagen skall vara längre än de andra.

:!: Ge honom 3+7 dgr (som i kuren och uppföljningsveckan) att ta till sig detta, så ska ni se att mkt blir bättre. Jag hade oxå gett honom lunch innan han gick och la sig långa vilan (mätt mage sover bäst) och sen ett mellis när han vaknar :) så en liten omkastning där oxå.

Att han gnäller och gråter vid läggning kan ju ha att göra med att han är lite hungrig (lunchvilan) om han inte är tillräckligt fullproppad, men det kan ju oxå vara trötthet el ngt annat - eller att han sovit så pass mkt som 60 min under em. Så länge han somnar av sig själv så är ju allt frid och fröjd. Även om det tar lite tid. Visa bara att allt är som vanligt, även om det är en lite jobbig period just nu :heart:

BRA :thumbsup: att ni kör med pangramsan.Det är bara att stå på! Ni gör helt rätt.

Ha det bra!
Mvh Sanna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"