Vaknar för tidigt på morgonen.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mamma86

Vaknar för tidigt på morgonen.

Inlägg av mamma86 »

Hej!

Vi har kurat våran kille nu i en och en halv månad ungefär. Det funkar väldigt bra nu även om det har gått lite upp och ner. Vi har verkligen kämpat hårt :). Läggningen går nu på bara några minuter på kvällen fast han han börjat ligga och smågnälla lite för sig själv nu innan han somnar. Förut somnade han pang bom.
Dagslurarna har varit krångligare men även dom börja sitta mer och mer.

Problemet är morgonen då han vaknar ca en och en halv timma för tidigt. Han är verkligen arg och blir sedan ledsen. Ofta har han bajsat då och jag byter i sängen, lägger tillrätta, ramsar ut. Han somnar sällan om igen även om jag påminner. Blir han väldigt ledsen har jag gått in och lagt tillrätta och ramsat ut igen men han är uppe åå benen lika snabbt igen. :(

Schemat har funkat väldigt bra hittills.

7.30 vakna
7.30 frukost
10.30 mellanmål
11-12.00 sova
13.30 lunch
15-16.00 sova
16.30 middag
19.00 kvällsmål
19.30 god natt

Tack på för hand! Kramar :D
Son född: maj-10
Kurad: jan-11
frk Carlsson

Re: Vaknar för tidigt på morgonen.

Inlägg av frk Carlsson »

Hej du :D

Ja vad ska man säga? Ett ganska "vanligt" problem tror jag. Här gäller att vara konsekvent och att bara visa att det fortfarande är natt och att allt är som vanligt, dvs man ska sova.

Har ni testat med pangramsa när han vaknar för tidigt på morgonen (el i vargtimmen för den delen?)? Dvs en kort,glad upplysande ramsa x 4 och sen inget mer. Efter det kan man göra husljud, dvs stöka utanför rummet och i övriga huset så att barnet hör att man är där el sätta på klassisk musik. I övrigt gör man inget. börjar man ramsa el går in så blir det underhållning, barnet blir stört och det allra minsta man säger är att det är natt.

När barnet har bajsat går man in snabbt och tyst och byter i mörkret. Sen går man ut igen - TYST - med attityden av att man aldrig var där. :!: Ingen ramsa el ngt efteråt.

Jag känner igen mig mkt i det du skriver, vår kille som kurades i nov har haft en sån period i typ en månad men efter att vi bemött honom som vanligt så har polletten trillat ner. Vi har heller inte kännt oss stressade över att han legat vaken eftersom han inte har gråtit el så utan bara visat att han varit vaken. Jag tolkar det som att fallet är så med er son oxå. så då tänker jag att det bara är att härda ut :wink: och visa att man står pall.

Ni har ju lyckats så bra hittills =D> , låt nu inte detta skapa oro el stress eller frågor hos er, för då kommer er son känna av det meddetsamma.

Ha det bra!
Mvh Sanna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"