Hej,
jag sitter och försöker räkna ut om jag ger min fem månaders son för lite mat då jag får amma honom varannan timme hela dygnet. Eftersom SHN ska fungera då barnet är tillräckligt mätt dvs har ätit bra hela dagen så undrar jag hur jag ska veta att han inte har fått för lite mat... Jag har ammat helt hittills. Idag äter han banan till lunch, och till kvällsmål gröt alla andra mål bröstmjölk. Jag är orolig för han har slutat att sova sina timmar på dagen också fast att jag vagnar och vagnar.
Har precis lagt upp ett schema idag jag har bestämt att morgonen ska börja 0700 sen så ska sovtiderna vara 1000, 1400, 1700 och sen slutligen sova 2100. Låter detta vettigt? Mat däremellan har jag tänkt som följande 0700 gröt och bröstmjölk (bm), 0900 frukt och bm, 1300 grönsakspure eller dyl, 1600 frukt och bm eller välling endast, slutligen 2000 gröt, 2100 bm som sedan ersätts till välling.
Jag tänkte köra SHN redan i helgen, är det för tidigt tror ni?
Tacksam för input!
Carina
Hur vet jag att han har ätit tillräckligt för
-
Carina Asp
Hej.
För det första välkommen hit!
Jag tycker att du ska läsa på allt som finns om kuren ett par gånger till (Jag tror att jag läste fem gånger i alla fall). Sedan har jag läst många gånger till efteråt.
Att han ätit ordentligt vet du när han ser ut som om han fått kall gröt efter en sjurätters middag (AW-uttryck). Dvs. ge honom så mycket som det bara går, sedan ska det gå ca 3,5 timmar från det att ena målet startar till nästa startar. Du har lärt honom att det är mat varannan timme, så nu tror han att det är så, men du bestämmer när det är annat som gäller.
Jag tycker att 21 som läggdags är sent, men passar det er, så ska det ju vara det. Men han kan klara 12 timmar natt utan problem.
Om ni väljer 10 timmar natt så ska det in ytterligare 5 timmar sömn på dagen. Får du ihop det med ditt schema?
Om han ska sova kl 21 kan du inte ha mat kl 21. Nattslurken måste ligga så långt innan så att han hinner äta färdigt och läggas innan 21.
Jag känner att jag låter hård i mitt svar, men det är inte meningen. Jag vill bara vara tydlig så att du inte påbörjar något som blir fel.
/LO
För det första välkommen hit!
Jag tycker att du ska läsa på allt som finns om kuren ett par gånger till (Jag tror att jag läste fem gånger i alla fall). Sedan har jag läst många gånger till efteråt.
Att han ätit ordentligt vet du när han ser ut som om han fått kall gröt efter en sjurätters middag (AW-uttryck). Dvs. ge honom så mycket som det bara går, sedan ska det gå ca 3,5 timmar från det att ena målet startar till nästa startar. Du har lärt honom att det är mat varannan timme, så nu tror han att det är så, men du bestämmer när det är annat som gäller.
Jag tycker att 21 som läggdags är sent, men passar det er, så ska det ju vara det. Men han kan klara 12 timmar natt utan problem.
Om ni väljer 10 timmar natt så ska det in ytterligare 5 timmar sömn på dagen. Får du ihop det med ditt schema?
Om han ska sova kl 21 kan du inte ha mat kl 21. Nattslurken måste ligga så långt innan så att han hinner äta färdigt och läggas innan 21.
Jag känner att jag låter hård i mitt svar, men det är inte meningen. Jag vill bara vara tydlig så att du inte påbörjar något som blir fel.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Jag tycker också det låter sent att lägga honom 21.00 och som föregående talare påpekat så måste du då också lägga in sista målet i ganska god tid innan. Vad jag vill säga är att han KAN mycket väl somna vid sju när han är såpass gammal - om det nu är något du har funderat på. Båda mina ungar har lagts för natten klockan 19 vid 3 resp 2,5 månader och det har gått utmärkt. Bara så du vet att det faktiskt går! Jag betonar det eftersom jag träffat många som tror att man MÅSTE lägga bebisar vid 21-22 för annars sover dom inte till morgonen. Sedan ska du också veta att det är en vargperiod mellan fyra och sex på morgonen men det bara är så - det beror inte på att du har lagt honom för tidigt. Så blir det lite jobbigt under vargtimmarna så ska du veta att bebisar helt enkelt verkar vara lite programmerade att vara vakna då - det får man ta ur dom.
Men ni kanske har något helt annat skäl till att han ska läggas kl 21 - det är ju upp till var och en hur det passar. Det är det som är så finurligt med hela den här idén - det är DU som bestämmer hur det ska vara.
Men ni kanske har något helt annat skäl till att han ska läggas kl 21 - det är ju upp till var och en hur det passar. Det är det som är så finurligt med hela den här idén - det är DU som bestämmer hur det ska vara.
Mamma till tv? barnaboksbarn, f?dda dec 02 och juli 04.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
När han äter så ofta hinner han inte bli hungrig mellan varven utan bara småsugen; han tror att man ska äta lite och ofta, ja, mest hela tiden, därför att det alltid varit så. SHN-kuren tar ur honom det (helt i enlighet med naturens lilla "tanke" - små barn ska äta allt större portioner åt gången och alltmer sällan, tills de bär sig åt ungefär som vi vuxna. Som ju inte springer och småäter varannan timme dygnet runt. Det skulle varken våra magar eller vårt eget sömnbehov gilla
Men om och när du, påläst till tänderna, bestämmer dig för att verkligen genomföra SHN-kuren och glasklart känner att du vet exakt vad du ska göra och varför, då vet du också att det kommer att dröja innan den riktigt goda aptiten kommer. Det sker vanligen på tredje dagen först. Fram till dess "tror" han, dvs lilla magen, att han har ätit lika lite och ofta som vanligt
LYCKA TILL
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
Carina Asp
Är jag förvirrad?
Hej,
tack för era inputs!
Jag har bara några sista frågor gällande SHN... Är det så att buffning i rumpan kommer med att barnet ligger i sin egen säng och eget rum? Och är vagning en annan teknik när barnet är en viss ålder?
Jag hoppas att någon förstår mina frågor!
mvh
Carina
tack för era inputs!
Jag har bara några sista frågor gällande SHN... Är det så att buffning i rumpan kommer med att barnet ligger i sin egen säng och eget rum? Och är vagning en annan teknik när barnet är en viss ålder?
Jag hoppas att någon förstår mina frågor!
mvh
Carina
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Att vagna tycker jag är enklare med riktigt små barn, men när det blir dags för spjälsäng p g a fallrisken får man ju buffa i stället. Buffningen är dock ingenting som hör till vardagsrutinen utan till kurens första natt och som kristilldelning!
Så läs på tills ögonen blöder - du hittar alla svaren, tror jag, redan i Lathunden och Tips på vägen
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hej Carina!
Kanner att jag vill dela med mig av ett par tankar nar jag ser ditt schemaforslag. Liksom foregaende skrivare sa kan 21 vara ganska sent -- risken ar att luren vid 17 kan borja krangla sa fort han bara blir lite aldre, eftersom typ 19 eller 19.30 eller nat i den stilen ar en ganska vanlig laggtid for smattingar. Jag menar att nar han vaknar upp efter luren och det ar sa pass sent pa dygnet han har kanske kanslan av att det ar natt = krangel for resten av kvallen tills laggdags enligt min erfarenhet...
Ni bestammer sa klart helt utifran era egna behov sa klart! Vare sig ni bestammer 21 eller nagon annan tid sa kommer allt sjalvklart att ga bra (attityd 8)
)!
MEN, jag tankte att det kanske inte drojer sa lange till innan han ar mogen for tva lurar om dagen (for var del intraffade det vid 7-8 manader tror jag det var, typ i slutet av sommaren for er del alltsa). Da kan det kanske vara skont att ha 12 timmars natt inkord redan fran borjan. Bara en tanke! Andra har sakert fler kommentarer kring detta.
Lycka till och aterkom med fler funderingar och fragor!
Maria
Kanner att jag vill dela med mig av ett par tankar nar jag ser ditt schemaforslag. Liksom foregaende skrivare sa kan 21 vara ganska sent -- risken ar att luren vid 17 kan borja krangla sa fort han bara blir lite aldre, eftersom typ 19 eller 19.30 eller nat i den stilen ar en ganska vanlig laggtid for smattingar. Jag menar att nar han vaknar upp efter luren och det ar sa pass sent pa dygnet han har kanske kanslan av att det ar natt = krangel for resten av kvallen tills laggdags enligt min erfarenhet...
Ni bestammer sa klart helt utifran era egna behov sa klart! Vare sig ni bestammer 21 eller nagon annan tid sa kommer allt sjalvklart att ga bra (attityd 8)
MEN, jag tankte att det kanske inte drojer sa lange till innan han ar mogen for tva lurar om dagen (for var del intraffade det vid 7-8 manader tror jag det var, typ i slutet av sommaren for er del alltsa). Da kan det kanske vara skont att ha 12 timmars natt inkord redan fran borjan. Bara en tanke! Andra har sakert fler kommentarer kring detta.
Lycka till och aterkom med fler funderingar och fragor!
Maria
Mamma till tvillingar fodda 20 april 2004. Sover som anglar O:)
efter SHN-kur vid 4.5 manaders alder