Hej! Vill börja med och tacka Anna Wahlgren och alla er andra följeslagare :=) för goda råden ni ger! Mitt liv med mina barn är så annorlunda idag än för ett halvår sedan. Jag känner helt plötsligt att jag har kunnat ta kontroll över min situation som hemmamamma och finner det idag så meningsfullt och givande. Jag har strukturerar upp mitt liv och känner idag att det är ag som styr tillvaron här hemma i vardagen och inte mina barn. Jag är så mycket piggare och njuter så mycket mer av att vara med mina barn. Jag har mycket tid till att göra det JAG vill göra och mina barn får vara med och lära sig "överlevnad för flockens bästa" :=). För ett halvår sedan var jag uttröttad och uttråkad och visste knappt vem jag var och ville inte vara hemma med barnen fast jag alltid känt att det varit det rätta för mig. Idag är det tvärtom. Jag stortris att vara hemma med mina barn (självklart inte alla stunder men för det mesta:) och nu har vi en tredje på väg. Jag skulle aldrig orka med flera barn om inte jag fick sova bra hela nätter och visste någorlunda att det är jag/vi som föräldrar som tar kontrollen och inte barnen. Önskar så att flera föräldrar förstode det och slapp detta hemska att inte veta om dom skulle få sova inatt eller inte. ....lite tacksamhetsord bara....:=) Hursomhelst....nu till några frågor.
Mina två flickor, 4 och 1 år gamla, sover i samma rum. Som jag sagt tidigare så vaknar den minsta oftast en timma innan det är dags att stiga upp (alltså kl 6) och börjar sjunga och prata. Hon väcker då 4 åringen och de ligger och pratar, sjunger och testar hur högt de kan skrika. Inget gnäll, bara prat och sång. Men när jag väl "väcker" dom med ringklockan kl 7 så brukar äldsta dottern säga att hon är trött och att minstingen väckte henne och att hon ville sovit mer. Detta har pågått sen jag började kura. Typ ett havår men jag ser det inte som något större problem så länge de inte skriker eller är ledsna. Vi får ju också sova, jag och min man. Men borde jag göra något åt det för äldsta dotterns skull?
Ettåringen har ensamlek, mån-tors ca en timma. Det går bra, men efter en trekvart brukar hon bli tyst och vara på väg att somna. Ibland när hon vaknat tidigt på morgonen så brukar jag låta henne sova lite under sin ensamlek. Hur länge ska hon få sova? För det ingår egentligen inte i hennes schema. Hon har ibland lekt en timma och sen sovit en timma. (08-09). Mestadels tar jag upp henne efter en trekvart, en timma. Inte för att hon gnäller utan mest för att hon inte ska sova.
Anledningen till att hon bara har ensamlek mån.tors är för att storasyster är på förskolan de dagarna och det är lugnt i huset då. Om storasyster är hemma och hn hör henne så vill hon inte vara i sin säng. Hur ska jag möta det? Skulle kunna tänka mig att låta henne ha ensamlek även på fredagar men känns lite som att jag avvisar henne och låter storasyster vara med mig....vet inte?
Schema
07:00 God morgon och frukost
10:00 mellanmål
12.30 lunch
13.00-15.00 sova middag (för ettåringen)
15.00 mellanmål
17.00 middag
18.00 nattslurk
19.00 Godnatt
jo, lite av de funderingar jag har, vill gärna höra era åsikter och råd :=)
Tidiga mornar + lite annat
Re: Tidiga mornar + lite annat
Hej!
Bra mörkläggning är A och O för att fixa tidiga mornar. Kolla ordentligt nu när det är rätt ljust vid halv sju.
Sover den stora tjejen på dan?
Tycker det är lång vakentid för den lilla tjejen innan dagvilan.
Hennes vakentid är 6 timmar på förmiddagen och bara 4 på eftermiddagen. De flesta barn är som tröttast tidigt på dan och orkar vara vakna längre på eftermiddagen. Vad tror du om vila 12-14? Kan tänka mig att hon tar en stund på sig att somna på kvällen och det kan ge tidiga uppvak.
Nu sover hon 1 timme + 2 timmar på dan och det är alldeles för mycket. Om du ger henne en 5 minuter powernap på ensamleken så klarar hon sig till 12. Hon kommer säkert också att börja sova längre på morgonen eftersom en timme försvinner under dagen.
Alltså: 2 timmar dagsömn. Du kan använda marginalkvart här.
Mörklägg ordentligt.
Utevistelse.
Väckarklocka.
Susanne
Bra mörkläggning är A och O för att fixa tidiga mornar. Kolla ordentligt nu när det är rätt ljust vid halv sju.
Sover den stora tjejen på dan?
Tycker det är lång vakentid för den lilla tjejen innan dagvilan.
Hennes vakentid är 6 timmar på förmiddagen och bara 4 på eftermiddagen. De flesta barn är som tröttast tidigt på dan och orkar vara vakna längre på eftermiddagen. Vad tror du om vila 12-14? Kan tänka mig att hon tar en stund på sig att somna på kvällen och det kan ge tidiga uppvak.
Nu sover hon 1 timme + 2 timmar på dan och det är alldeles för mycket. Om du ger henne en 5 minuter powernap på ensamleken så klarar hon sig till 12. Hon kommer säkert också att börja sova längre på morgonen eftersom en timme försvinner under dagen.
Alltså: 2 timmar dagsömn. Du kan använda marginalkvart här.
Mörklägg ordentligt.
Utevistelse.
Väckarklocka.
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.