hur bryter man en dålig vana

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
veronika

hur bryter man en dålig vana

Inlägg av veronika »

:( Hej,

vill gärna börja med att kura min son ordentligt. Nu har vi lärt oss att sova på magen(det har han aldrig gjort förut) och buffningen samt solfjädern funkar bra för att lillen ska slappna av och så. En fråga som följer är: hur ska man sluta amma på natten? Vi har en dålig vana att lillen vaknar minst 5-6 ggr per natt och ammar. Så var det lättast för mig oxå måste jag erkänna eftersom efter fem minuter så somnar lillen igen. :cry:
Samtidigt som jag vet att det är inte alls bra att han äter på natten...På natten SKA MAN SOVA. Håller verkligen med Er. Försökte inte amma honom två nätter i rad. Tyvärr, att sluta amma på en gång gick inte. De första ggrna han vaknat fick han inte bröst, men sedan gick det inte alls att lugna ner honom och till slut gav jag upp. För han vaknade var femte minut. Min fråga skulle lyda så här då: Ska man trappa ner amningen eller ska man kämpa med lillen tills han ger sig om han nu gör det?????
Vad tycker Ni jag ska göra?

Veronika :(
Mamma till lille Jonathan Vincas f?dd den 14 augusti 2004.
Vi kallar Jonathan f?r Bubu eftersom han brukar s?ga bubu n?r han ser sig sj?lv p? bilden=)
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

Hej!

Tycker definitivt att du skall läsa på allt som finns här på hemsidan och forumet om SHN kuren, läsa, läsa och läsa och sedan genomföra utan att tveka. Om du skall amma alls på natten eller inte beror på hur gammal din son är men som sagt allt finns beskrivet här.

Är det sedan något du undrar över finns underbar hjälp att få här! :D :D

Vi har precis avslutat SHN kuren då jag också slutade amma helt på nätterna (Agnes är 5 1/2 månad) och det börjar sätta sig riktigt bra! I natt sov hon hela natten utan att vakna en enda gång! :D

Lycka till! :D
Mamma till en liten underbart go tjej, Agnes f?dd p? julafton 04!
SHN kur startad 20/5

Bild
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

Förlåt, ser i att din sons ålder står i din signatur! :oops: :D

Han klarar sig absolut utan mat på natten!! Se bara till att han äter som en "häst" på dagen och framförallt på kvällen! :D
Mamma till en liten underbart go tjej, Agnes f?dd p? julafton 04!
SHN kur startad 20/5

Bild
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Ni ska inte alls "kämpa tills han ger sig" - då ser ni det på fel sätt och lägger därmed ansvaret på honom samt far med otydliga budskap.

:idea: Så fort ni handlar med en attityd av självklarhet och hanterar verktygen på rätt sätt så kommer han bli lugn snabbare och snabbare. Om ni inte tvekar utan tror på det ni gör - ja, då tror han på det också :wink: .

:D Läs på och lycka till!

:arrow: Mamma Mia! Härlig rapport och fint att du nu kommer med fina råd - fulla av visdom :D !
jenny_ebba

Inlägg av jenny_ebba »

Hej!

Jag känner verkligen igen mig i din situation. Min son vaknade varannan timme på natten när han var liten och då ammade jag honom. När han var 4 månader sa folk till mig att han klarade sig utan mat men jag ville ändå inte ta tag i problemet. Det var ju så "enkelt" ... Viggo vaknade och gnydde lite, jag ammade i ca 5-10 minuter och han somnade genast om efter det och sov i ytterligare 2 timmar. När han var 5 månader fick jag däremot nog. Jag var ju helt utschasad! Jag försökte precis som du att inte ge honom någon mat när han vaknade men han blev ju helt hysterisk. Efter ett tag läste jag dock grundligt på om SHN-kuren och bestämde mig för att genomföra den. På en och samma natt flyttade vi ut honom till eget rum, tog bort nappen och ... ingen mat. Vi följde kuren stenhårt och DET FUNGERADE! Redan tredje natten sov Viggo i 12 timmar utan att vakna en enda gång! Han åt som en häst på dagen så därför var jag inte orolig att han inte fick i sig tillräckligt. Det enda jag ångrar nu är att jag inte genomförde kuren tidigare! :lol:
stolt mor till Viggo :heart: , f?dd 040911 - Kurad 050221
Nu 2-barnsmor till lilla Ebba, kuren påbörjad 8/6-07
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack jenny_ebba :D pris och beröm :D

Det enkla är det svåra :wink:

Och det allra mesta med små barn är mycket enklare än man tror, om man bara har ett mål för ögonen :idea: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
veronika

Inlägg av veronika »

Mammut Maria skrev::D Ni ska inte alls "kämpa tills han ger sig" - då ser ni det på fel sätt och lägger därmed ansvaret på honom samt far med otydliga budskap.

:idea: Så fort ni handlar med en attityd av självklarhet och hanterar verktygen på rätt sätt så kommer han bli lugn snabbare och snabbare. Om ni inte tvekar utan tror på det ni gör - ja, då tror han på det också :wink: .

:D Läs på och lycka till!

Håller med dig...redan inatt var han mycket mer lugnare...ska läsa på ordentligt.Tack för tipset!

Hälsningar, Veronika och Jonathan

:arrow: Mamma Mia! Härlig rapport och fint att du nu kommer med fina råd - fulla av visdom :D !
Mamma till lille Jonathan Vincas f?dd den 14 augusti 2004.
Vi kallar Jonathan f?r Bubu eftersom han brukar s?ga bubu n?r han ser sig sj?lv p? bilden=)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"