Rasmart bebis fragor till Nya mamman

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Rasmart bebis fragor till Nya mamman

Inlägg av knyttet »

Hej,

Jag vet inte om det finns ngt rasmart forum jag borde fraga pa, men det kanske gar bra här ocksa :)

Vi försöker köra rasmart till lillan, 11 manader (och oss själva) efter att ha lâst denna fantastiska bok! Men jag har nagra fragor ;

-ang mjölk produkter sa har jag fragat innan och det är ju inte nödvändigt, men jag undrar hur mkt man egentligen ska komplettera med andra kalciumkällor. Räcker det att äta varierad kost eller ska man tex ge houmus (utan sesampasta för det är jätte stor risk för allergi, eller?) varje dag som palägg eller ngt annat varje dag? Om man vill ge lite mjölkprodukter, är det bättre att ge fet yoghurt än ersättning? Var barnläkare säger att alla mjölkprodukter ska uteslutas innan aret och bara ersättning som är järnberikat far ges...
-ang allergirisken, när kan man börja med sesamfrön och nötter?
-hur är det med fullkorn till bebisar, är raris ok? Har hört att fullkorn ska vara för tufft för smattingarnas magar.
-har köpt rismjölk med linfröolja och naturligt vanilj extrakt. Denna kan man da ej värma till välling eftersom linfröoljan ej far värmas, eller tal den ljummen temp? är vanilj ok? tyckte det smakade nästan väl smaskigt och sött. Rismjölken här i frankrike verkar bara finnas med vanilj. Annars kör vi havre.
- pasta pa raris smet/grädde (crème de riz complet), quinoa mjöl och xantangummi, är det bra tro? Annars finns durumvete + 13% bovete... vilket tror du e bäst för lillmagen?
- har köpt en ekologisk kallpressad rapsolja men det star pa att man ej ska upphätta den? why? Var det inte raps som var bra att andvända i matlagning vid lättstek osv? Minns jag fel eller var olivolja inte bra att steka i? Kokos eller raps eller hur?

tusen tack för en toppen bok (till) och super forumet!
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Rasmart bebis fragor till Nya mamman

Inlägg av inger »

Nu är jag inte nya mamman. Jag kan svara på en av frågorna i allafall.
Ekologisk kokosolja är superbra att steka i. Den tål höga temperaturer, högre än de andra oljorna gör.

Överlåter åt nya mamman eller någon annan att svara på resten av frågorna.
Det var så länge sen jag hade en sån liten som du.
Tänk vad tiden går. :D
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Fd Medlem

Re: Rasmart bebis fragor till Nya mamman

Inlägg av Fd Medlem »

hej!
Oj, det var många frågor och det tog lång tid för mig att svara! Jag kan inte svara dig på allt här på Anna Wahlgrens forum, för det är vad jag försörjer mig på i mitt eget företag. :wink:

Men jag väljer ut ett par av de viktigaste frågorna:

-ang allergirisken, när kan man börja med sesamfrön och nötter?
Jag brukar säga att runt 10 mångader kan man börja med mandlar, som är minst allergena. Mixa dem gärna, så slipper du sätta i halsen-risken. Cashem kan du också smyga in då. Frön kan man börja med tidigare. Vänta med jordnötter och hasselnötter om du har anledning att misstänka allergi mot nötter.

-hur är det med fullkorn till bebisar, är raris ok? Har hört att fullkorn ska vara för tufft för smattingarnas magar.
Ja, det skriver jag en del om i boken. Gärna fibrer, men inte fullkorn, det vill säga skaldelar. Undvik dessa.

-har köpt rismjölk med linfröolja och naturligt vanilj extrakt. Denna kan man da ej värma till välling eftersom linfröoljan ej far värmas, eller tal den ljummen temp? är vanilj ok? tyckte det smakade nästan väl smaskigt och sött. Rismjölken här i frankrike verkar bara finnas med vanilj. Annars kör vi havre.

Värm inte linfröolja, det skriver jag också om i boken. Den är väldigt känslig och ska förvaras kallt och absolut inte värmas. Raps och olivolja är också omättade (och känsliga) fettsyror, men kan användas vid låga temperaturer. Kokosolja är bäst för stekning.

Lycka till och kul att du hitar inspiration i boken!

Kram
Ulrika
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: Rasmart bebis fragor till Nya mamman

Inlägg av knyttet »

Oj, jag fick ingen sadan där notis om att du hade svarat som man brukar fa... Tack sa jätte mycket iallafall för ditt svar och ledsen om jag fragade pa för mycket :oops:
men jag blev jätte inspirerad av din bok och kände bara att jag var tvungen att ha koll pa vad jag gör innan jag börjar exprimentera med lillans mat sa det inte blir fel. Skulle behöva ett rasmart forum :D

Nu har jag en annan fraga; lillan är mat tokig men har börjat bli lite frusterad vid middagsbordet pa senaste och jag far känslan av att hon vill äta själv, med sked. Eftersom vi tänker att hon ska kunna äta samma som oss i och med att hon har fyllt ett sa blir det inte alltid speciell plockmat utan det som vi lagat och jag undrar hur man ska förhalla sig till henne och skeden. Som det är nu far i princip inte i sig nagot själv utan hon kladdar och plaskar och jag stoppar in mat med en annan sked. Med sin egen brukar hon i bästa fall försöka mata mig :) Men sen blir hon helt plötsligt jätte arg över att jag matar och hon inte lyckas och slänger iväg sin egen sked i all världens fart och försöker välta tallriken. Ska jag fortsätta mata tills jag märker att hon klarar det själv eller ska jag ge henne mer tid att försöka själv?(med risk för att hon inte far i sig nagot och blir sa arg att allt hammnar pa golvet)

En annan fraga är hur jag förhaller mig till denna matpassionerade lilla flicka när vi är ute och hon far syn pa ngt ätbart. Det börjar med ett mycket bestämt NAAMNAAM och sa pekar hon pa vad det är hon har sett och blir hon utan blir hon JÄTTE ledsen. Vi bor i Frankrike där folk promenerar omkring med baguetter överallt sa dessa situationer uppstar ganska ofta när vi är ute. Folk har erbjudit sig att ge henne sitt brod fler ggr :) Även att handla kan vara lite meckigt da hon blir jätte ledsen när hon ser all god mat. Ska jag avdramatisera och tänka att hon kommer med tiden att första läget eller ska man istället ha ngn liten riskaka el ngt att muta med? Vi kan inte dricka kaffe om bordet brevid äter nagot sa blir lillan helt vild...Och jag kan ju tillägga att dessa situationer uppstar utan problem 5 min efter att hon har ätit (som en häst)

Tack igen.
Kram
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Rasmart bebis fragor till Nya mamman

Inlägg av inger »

En liten muta som riskaka är aldrig fel. Bättre med en bit riskaka än en baguette skulle jag tänka.

Små barn svälter inte självmant. Jag skulle fortsätta på linjen att låta henne äta själv och servera nästa mål lite tidigare än tänkt omjag vore orolig. Kom ihåg att en ettåring äter mycket mindre än en liten baby som ju tredubblar sin vikt första året. Skulle vi fortsätta med det skulle vi bli gigantiska människor allihopa.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: Rasmart bebis fragor till Nya mamman

Inlägg av knyttet »

Hej och tack för ditt svar. Lillan har ätit morgongröten (klibbig och bra!) HELT själv flera morgonar i rad :D Hon blir lite frustrerad ibland och slänger iväg skeden, men det gar som sagt at rätt hall. Svart bara att man INTE far hjälpa till när det ibland är lite svarare mat eller hon inte riktigt far rätt grepp om skeden och uppenbarligen vill äta men inte lyckas och blir arg som ett bi.... ibland fungerar det dock att lite diskret putta upp mat pa hennes sked, men man far INTE röra hennes sked, gud bevare da blir det kallabalik!

Men har överhuvudtaget en ganska frustrerad period, känns som hon vill göra ALLT själv som hon tänkt och blir jätte frustrerad och arg om det inte gar. Vi försöker att hjälpa henne men som sagt sa är det inte sa välkommet....Tror att det blir bättre när hon kommer igang och lär sig ga, hon är snart 13manader sa det borde vara dax...

kram
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: Rasmart bebis fragor till Nya mamman

Inlägg av knyttet »

Panik, jag behöver lite hjälp!

Hon äter som sagt hyfsat med skeden själv nu, men beroende pa humör och mat sa gar det ibland (ofta) at skogen. Skrik, grat och mat pa bade golv, tak och väggar...(och katten)

Om man kastar mat pa golvet sa är man inte hungrig längre och da dukas det av. Men hur gör man när hon gang pa gang kastar i väg skeden och dessutom är RASANDE? Jag tolkar det absolut inte som att hon inte vill äta, tvärt om, som att hon är vral hungrig men inte far till det. Jag försöker göra sa ät-vänlig mat som möjligt, lite plock lite klet, men det är mycket frustration....Plockar upp skeden med ett ojsan, och stoppar ner den i tallriken sa odramatiskt som möjligt och sa att det är mat pa den (det är det svaraste att fa upp själva maten pa skeden, hon doppar den bara liksom) och da äter hon en sked och kastar i väg igen. Nu har hon iofs varit sjuk, hög feber tva dagar och följande tva dagar pisshumör (ont i halsen eller ngt annat dolt kanske) och därmed har hon mycket mindre talmod med allt. Men situationerna aterkommer i mindre skala även frisk. Dukar man av blir hon själaledsen. Även i ett nagot mer lungt scenario när hon uppenbarligen inte är jätte hungrig och börjar kasta trakigheter pa golvet och jag da tackar för maten och plockar bort och tar ner henne, kan det ofta hända att hon blir JÄTTE ledsen för att hon vill sitta kvar och äta ngt godare och/eller blir förnärmad över att jag lyfter ner henne när hon kastat bort maten.

Pust, ja hur gör man när man vill underlätta och hjälpa en liten frusterad som INTE vill bli hjälpt? Ex i annat sammanhang; i badet har hon nagra plast ägg som blir mindre och mindre och stoppas i varandra (som ryskdocka) och hon satt pa skötbordet och var super nöjd över att hon lyckades öppna ett ägg i tva delar och sedan sätta i hop det till ett (lock och burkar är favvon för tillfället) och jag beundrade hennes färdighet och hon tyckte det var trevligt att vi gladdes at detta tillsammans, sedan pa en sekund bara för att jag skulle stoppa ett mindre ägg i hennes öppna halva och visa att man kunde lägga i ett annat (utan att röra varken hennes ägg eller händer) sa blev hon rasande och kastade alla äggen all världensfart och vralade i en halvtimme....Det känns som om jag tassar pa tana för dessa utbrott, speciellt vid middagsbordet. Om hon blir arg sa är oddsen för att hon lyckas äta ngt 0, och jag förstar att hon har mindre aptit med ett-ars dagen men som sagt sa vill hon nog äta lite mer än vad hon lyckas med ibland. När hon inte är hungrig sa blir hon oftast inte arg utan sitter bara och kladdar.

Hon är ute tva ggr om dagen 1,5-2h at gangen (alltid toppen nöjd och gar omkring med gavagn och känner sig bäst i världen). Vi försöker ta alla tillfällen som gar till socialdelaktighet men ibland tycker jag att det är svart att fa den tillfredställande. tex är hon med när jag lagar mat, jag brukar hacka/skära pa golvet och hon plockar i allt i kastrullen (jätte bra) men sen vill hon plocka ur allt. Och hur smidigt jag än fôrsöker att lösa det sa känns det som att socialdelaktighet i köket slutar i att hon vralar. Hon vill tex INTE göra nagon annan viktig uppgift om jag tar bort kastrullen och ställer den pa spisen sa att hon inte ska slänga allt över hela köket. Vissa saker fungerar bra som tex plocka upp matvaror och ge mig när vi handlat, tömma katt bajset (enda hand om hand som fungerar), dra ur tvätt och ge mig plagg för plagg som jag hänger, tända/släcka lampor, skruva av och pa alla lock och korkar i matlagning. Men med all denna frustration undrar jag om hon inte känner sig tillräckligt behövd... Hur gör man när man diskar men en ett aring exemelvis? Jag har försökt en gang och hon höll pa att sla sig riktigt illa med allt halt vatten pa pallen...kanske för tidigt innan de kan sta ordentligt utan stöd? Och sen var det BARA massa plask och kändes mest som lek (väldigt rolig dock) och inte mycket arbete. Hon var inte alls intresserad av att kolla in hur man tvättar och sköljer osv, bara plaska!

Oj det blev langt det här...men jag är väldigt tacksam för tips och rad. Är gravid i tredje manaden och konstant sa trött sa att jag ser dubbelt och har svart att fa klarhet i hur jag ska förhalla mig till alla raseri utbrott.

kram
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Rasmart bebis fragor till Nya mamman

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag tar på mig att svara på "mat" frågorna. Ang. utbrotten föreslår jag att du läser på barnafostran och lägger din fråga där. Men "tassa på tå" är en "farlig" reaktion tycker jag. Du skall ju LEDA, VISA, LÄRA och HJÄLPA. "tassa på tå" gör inget av detta som du ser. Så förebygga är det bästa.

Så, ang. maten. Jag har än idag, serverar jag bara "plockmat" mat man kan plocka med fingrarna. Sen har jag små pyttegafflar i trä (typ för oliver och likn) dessa små gafflar kunde jag ta up och spetsa köttbullar på osv.. Att äta med sked är SVÅRT! Så låt den kletiga sked maten vara ett tag. SErvera massa plock mat och omeletter med grädde. Det är bra och nyttigt. Min son som är 4,5 äter forfarande vissa saker med händerna. Så ha inte för stora förväntningar.

Sen kan dricka vatten med sugrör vara skoj. Små barn brukar gilla riktiga klas och sugrör. Då blir måltiden lite roligare.

SEN, det är dags att ni äter IHOP. Lunch tillsammans, middag tillsammans. Det är lätt att det blir en "egen" måltid för barnen, låååångt upp i åldern. Men det är ju liksom inte så skoj precis. Utan måltider måste man visa, leda, lära och hjälpa till njutning. Det gör du inte genom att sitta brevid och mata, eller assistera. Det blir lätt lite för mycket överkonsentration av det hela.

Så servera mat för alla samtidigt. Ät ihop och ge lite frukt som efterrätt på varje måltid. En ettåring kan kämpa med ett helt äpple i flera timmar och vara nöjd. Så försök att odla en trevlig matkultur, genom att visa HUR det skall gå till.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: Rasmart bebis fragor till Nya mamman

Inlägg av knyttet »

Ah tack för ditt svar! Jag känner att det börjar bli alldeles för mycket dalig stämmning och utbrott titt som tätt och behöver verkligen tips.

Jag ska genast slänga bort skeden (för utom till gröt kanske där den ocksa fungerar ganska bra) och endast servera sadant man kan äta med händerna.

Vi brukar försöka äta ihop men det är inte alltid det fungerar (jag pluggar och pappa jobbar natt sa ibland är det en nyvaken pappa som ger lunch och jag är pa bibblan).

Förut satt hon alltid med en bit äpple el riskaka efter maten och gnagde medans vi at färdigt men nu kastar hon bara de i golvet...

Och jag haller med dig att det känns helt fel och uppochned just nu i och med att jag försöker att hjälpa och inte göra att hon känner vanmakt och hinder, sa har det blivit att jag tassar pa tana. Men jag fragar om detta pa fostran.

tack igen och kram.
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"