Jag vet inte om det finns ngt rasmart forum jag borde fraga pa, men det kanske gar bra här ocksa
Vi försöker köra rasmart till lillan, 11 manader (och oss själva) efter att ha lâst denna fantastiska bok! Men jag har nagra fragor ;
-ang mjölk produkter sa har jag fragat innan och det är ju inte nödvändigt, men jag undrar hur mkt man egentligen ska komplettera med andra kalciumkällor. Räcker det att äta varierad kost eller ska man tex ge houmus (utan sesampasta för det är jätte stor risk för allergi, eller?) varje dag som palägg eller ngt annat varje dag? Om man vill ge lite mjölkprodukter, är det bättre att ge fet yoghurt än ersättning? Var barnläkare säger att alla mjölkprodukter ska uteslutas innan aret och bara ersättning som är järnberikat far ges...
-ang allergirisken, när kan man börja med sesamfrön och nötter?
-hur är det med fullkorn till bebisar, är raris ok? Har hört att fullkorn ska vara för tufft för smattingarnas magar.
-har köpt rismjölk med linfröolja och naturligt vanilj extrakt. Denna kan man da ej värma till välling eftersom linfröoljan ej far värmas, eller tal den ljummen temp? är vanilj ok? tyckte det smakade nästan väl smaskigt och sött. Rismjölken här i frankrike verkar bara finnas med vanilj. Annars kör vi havre.
- pasta pa raris smet/grädde (crème de riz complet), quinoa mjöl och xantangummi, är det bra tro? Annars finns durumvete + 13% bovete... vilket tror du e bäst för lillmagen?
- har köpt en ekologisk kallpressad rapsolja men det star pa att man ej ska upphätta den? why? Var det inte raps som var bra att andvända i matlagning vid lättstek osv? Minns jag fel eller var olivolja inte bra att steka i? Kokos eller raps eller hur?
tusen tack för en toppen bok (till) och super forumet!