Hej! Är nu inne på uppföljningsveckans femte dag med min Tova, 7 mån, och undrar två saker över ramsan:
1. Ramsan vid "Beskedet": drar man alltid fyra verser, natt som dag, i både säng och vagn? Låter man det så småningom räcka med en vers? När övergår man i så fall till det?
3. Bekräftelseramsan: Ska jag alltid låta den få sista ordet, natt som dag - i både säng och vagn? Även om hon har lyckats komma till ro utan min hjälp, efter stora alternativt små protester? Hur länge ska jag i så fall fortsätta ge den sista ordet? De första 11 dygnen, eller?
Tack för ett jättebra forum!
Åsa
Två frågor om ramsan
Två frågor om ramsan
Hampus född februari -07 (kurad jan-08)
Tova född juli -10
Tova född juli -10
Re: Två frågor om ramsan
Hej! Alltid fyra verser på ramsan. Jag ramsar fortfarande mina x 4 när jag lägger dem även om jag inte behövt ingripa vid deras sömn på väldigt länge.
Vid det laget ramsan sjunkit in och fått sin betydelse för barnet kan du baka in bekräftelseramsan och alltså bara avsluta mjukt och bekräftande när du lagt och ramsat dig ut ur rummet. Det kan du gör nu så här dags in i kuren!
Kram Emma
Vid det laget ramsan sjunkit in och fått sin betydelse för barnet kan du baka in bekräftelseramsan och alltså bara avsluta mjukt och bekräftande när du lagt och ramsat dig ut ur rummet. Det kan du gör nu så här dags in i kuren!
Kram Emma