Vargtimme och dagssömn

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Andreanskan

Vargtimme och dagssömn

Inlägg av Andreanskan »

Vi håller på att kura vår tjej på 6 månader. Nu är vi på dag 8 och har stora problem med vargtimmen och dagssömnen.

Hennes schema ser ut så här:
15 timmars sömn totalt
7.00 Vakna, amma/ersättning och morgonmys i sängen
8.00 Gröt + frukt
9.00-10.00 sova 1 tim (ute)
11.00 Lunch smakis + amma/ersättning
12.00-14.00 sova 2 tim (ute)
14.30 amma/ersättning
16.30 sova 45 min
17.30 gröt
19.30 amma/ersättning
Sova 19.45 - 7.00 (11 tim 15 min)

Det funkar rätt bra när vi lägger henne. De där 2 minuterna har jag inte märkt av ännu. För oss tar det ca 20 minuter innan hon somnar och hon gör det efter en hel del skrik och ramsande. Ibland måste jag även gå in och buffa henne en kort stund och köra solfjädern.
När hon väl somnat så sover hon utan problem hela natten fram till ca. 5.30-5.40. Då vaknar hon och är omöjlig att få att somna om. Vi provar allt. Ramsa, buffning, solfjädern men det funkar inte. När klockan är 7.00 ser jag till att lugna ner henne så hon är tyst och sen gör jag god morgon!
Hon blir oftast inte heller tyst när hon hör ramsan utan hon fortsätter skrika och lugnar ibland ner sig efter ett tag men oftast inte.

Dagslurarna har också börjat krångla. Hon vaknar hela tiden efter 40-45 minuter och lyssnar absolut inte på nån ramsa. Hur mycket jag än försöker så slutar det alltid med att jag vagnar henne till sömns igen. Hon sover alla lurar i vagnen utomhus och jag har lite svårt att ramsa henne så mycket för då kollar grannar snett på mig.

Jag har lite svårt att få i henne tillräckligt med mat. Jag ammar henne men hon lessnar och äter inte så mycket de gångerna. Ska jag börja ge henne ersättning istället eller vad tror ni?

Snälla, ge mig tips och lite pepp så jag kan fortsätta. Jag vill verkligen inte ge upp.
Lycklig mamma till 2 fantastiska barn:
storebror född 16 jan 2008
lillasyster född 8 sep 2010
frk Carlsson

Re: Vargtimme och dagssömn

Inlägg av frk Carlsson »

Hej - och välkommen hit :D

klart att du ska fixa detta :thumbsup: Ni har ju redan kommit en bit på vägen eftersom nätterna verkar funka OK. Så långt allt väl tänker jag.

Men sen är det ju den här jäkla vargtimmen :wink: Det ÄR en hård nöt att knäcka. Hon tror ju att hon är pigg då - färdig för att kliva upp! När det eg är ganska länge kvar av natten. :!: Och här är det bara att framhärda och visa med bestämd tydlighet att det fortfarande är natt och att det är sova som gäller. Många, många SHN:are får kämpa med dessa tidiga morgontimmar under en lång period efter kuren och uppföljningsveckan. Allt annat kan stämma, men de här timmarna... :arrow: Så mitt bästa råd är att bara fortsätta och visa att det är natt, du ska sova, jag finns här för dig tills du har förstått det.

Det gör man på bästa sätt gnm att inte vara för "på" utan gnm att avvakta, backa och låta barnet ta sig till detta. Men man lämnar det ju inte i sin ensamhet för det.

Att ge en sk "pangramsa" är vad som rekommenderas i dessa fall. En kort upplysningsramsa X4 utanför dörren och sedan låter man antingen barnet vara eller så stökar man på utanför med sk husljud, dvs man spolar i kranen, kokar kaffevatten, dammsuger etc etc. Allt för att barnet ska förstå att livet pågår som vanligt härute, så du kan lugnt somna om :)

Börjar man springa in och ha sig så förmedlar man bara att man är osäker och då blir barnet det oxå. :!: Plus att man faktiskt STÖR! Jmfr med om du skulle försöka somna om och så höll ng på att rusa in och ut i sovrummet.

Jag skulle rek. att du låter din dotter vara ifred när hon ska somna inför natten oxå. Att det tar 20 min spelar ingen roll, hon måste få en chans att lära sig att somna själv utan att du/ni står och buffar henne el kommer in. Som det är nu förknippar hon ju insomnandet med att hon måste ha stöd av er. Så håll er därifrån. :!: Använd enbart ramsan här. Gråt och gnäll etc kan ju betyda så mkt annat - trötthet t ex.

Solfjädern är ett jättebra redskap men ska användas med försiktighet eftersom det är lätt att desarmera ramsan om man först ramsar och sen komer in och solfjädrar och hamnar i ngt slags in - och -ut-spring.

Ge din dotter en chans att "hitta sig själv" , om du förstår vad jag menar :-k Kodordet är "backa". och det kommer att protesteras de första gångerna du gör såhär, för :!: hon är ju van nu vid att du kommer in och bemöter henne handgripligen.

Det kanske låter sådär typiskt "kämpa på bara", men faktum ÄR att en stor del av SHN-filosofin ju faktiskt går ut på att odla attityden av självklarhet, och det görs bäst (enl mig) gnm att bara gneta på på samma sätt. Börjar vi ändra oss och byter strategier då förmedlar vi knappast ngn "självklarhet" till barnet. Jag höll på i ca 2 v efter uppföljningsveckan med att knäcka vargtimmen och de tidiga morgontimmarna. Det var skitjobbigt och jag kände mig som en idiot ibland som stod och plockade disk kl 4 på morgonen...men till sist föll polletten ned.

Funderar en del kring ert schema.
12 timmars natt är att rekommendera. Även om barnet inte sover prick 12 tim, så är det det som gäller på pappret :-)
det går inte att ersätta 30-45 min förlorad nattsömn med dagssömn, om du fattar vad jag menar? :!: Att hon sover 30 min mer än "vad hon ska" på dagen kan oxå bidra till att hon vaknar tidigare på morgonen.

Hade jag varit er hade jag dragit bort 30 min från lunchluren och lagt den på nattsömnen istället :-) Fundera på om ni ska skjuta på natten med en kvart hit el dit oxå. Jag ändrade vårt schema från 19-07 till 19.15-07.15 ganska snabbt efter att jag kurat min son färdigt, och det gjorde stor skillnad.

Sen ska ni abslout se till att öka på smakisarna och ha som mål att komma upp i "riktiga" portioner så snart som möjligt. Att vara mätt har direkt samband med att kunna sova. Om hon har börjat visa ointresse för amning så ge ersättning el välling vissa mål då tills hon börjat äta puréer i vanlig portionsstorlek. Kör på! :thumbsup: Min erfarehet är att man kommer upp i stor kvantitet på bara 2-3 v om man tutar på ordentligt. Lägg in en port gröt till mellis oxå eftersom det verkar gå hem redan nu :-)

Att hon vaknar sådär tidigt på morgonen kan oxå vara en följd av att hon inte är riktigt mätt...så där har du en konkret motivation för att börja öka på med maten :-)

Det tar ca 1 mån innan kuren satt sig till 100% och man kan få slipa på saker även efter det.

Jag tycker du verkar ha vad som krävs, så kör på nu bara :thumbsup:

Ha det bra :heart:
Mvh Sanna
Andreanskan

Inlägg av Andreanskan »

Tack snälla du för ditt svar. Det här är verkligen ett jättestöd!

Vargtimmen börjar jag få kläm på. Där behöver jag bara köra en pangramsa på en gång när hon gör första lilla ljudet så somnar hon om igen. Det känns verkligen såå skönt att hon fattat galoppen där. MEN, insomnandet på kvällen går åt skogen varje kväll. Hur ska jag göra? Ikväll skrek hon igen i 30 minuter så hysteriskt mycket.
Jag hade bestämt mig för att det är ramsan som gäller men jag gav faktiskt upp en gång och gick in till henne bara för att se att hon mådde bra. Hon tystnade på en gång och det enda jag gjorde var att jag strök henne över kinden en gång och ramsade mig ut på en gång igen. Hur gör jag när hon skriker så mycket. Anna W skriver i SHN-boken att hon vill inte att några barn ska skrika och metoden ska inte liknas med 5-min metoden men min tjej skriker ju massor..... Jag får så ont i hjärtat men inser ju att om jag kommer in till henne hela tiden så kommer jag säkert sabba det fina resultatet vi fått till med vargtimmen och pangramsan.

Jag är självsäker och har verkligen rätt inställning (vilket också gör att jag gör detta själv då min sambo inte alls har rätt självsäkra attityd här) men jag börjar tveka på mig själv. Gör jag fel nånstans vid läggningen eftersom jag inte får till det?
Vi ser till att skratta massor innan vi säger gonatt till lampan, jag lägger henne tillrätta, buffar endast 4 st buffar för att markera att det är gonatt, kort solfjäder och ramsar ut. Hon är tyst under hela den tiden men börjar skrika nån minut efter att jag gått ut och sen fortsätter hon...

Jag ska också kolla över schemat en gång till men tänkte att jag verkligen skulle ge det hela både kurtiden och uppföljningsveckan innan jag börjar lägga om schemat.
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Fin inställning! :-) :heart:

Både att du anv pangramsan där i vargtimmen men även att du avvaktar avs schemaändring tills uppföljningsveckan är över.Men ta sen en titt på det...enl min erfarenhet så har många bitar ofta fallit på plats tack vare små justeringar.

Självklart ska inga barn ligga och gråta, så är det! [-X
Vid KRIS får man ta till solfjädern, men var då försiktig med att inte sammankoppla den med ramsan, dvs att du ramsar och sen går in omgående. Vänta ett tag isåfall. Men det gör du säkert :wink:

Jag tänker oxå såhär - har du funderat på vad det är hon kan tänkas vilja förmedla med den här 30-min gråten innan hon ska somna? Säger inte att det finns ngt svar utan lyfter mer själva funderingen...

Du har ju säkert oxå läst i SHN-boken att när barnet frågar 100 gggr så måste vi svara 101 ggr :wink: Just nu verkar det vara en hel del oklarheter för din tjej iom sänggåendet så du får hitta ett sätt att svara henne på helt enkelt. Jag tror att du är på god väg, du beskrev det väldigt fint hur du gjorde sist , då det oxå funkade :D . Passa bara för att gå för tätt inpå ramsan bara och våga tänja ut oxå, dvs prova hur länge du kan stå utanför innan du bedömer att du måste gå in.

Men allt det här gör du ju redan :heart: Så egentligen är det nog "bara" att fortsätta och intala sig att man har attityden. Precis som du gör :D .

Som sagt - superfint jobbat och härlig inställning! Fortsätt så!

:heart: :thumbsup: :sleep:
Andreanskan

Inlägg av Andreanskan »

Tack igen för kloka ord. Jag ska klura lite på hur jag ska få till sänggåendet men du har helt rätt. Självklart får jag inte ramsa och sen gå in på en gång. Jag väntar nog för länge mellan gångerna med att ramsa så hon hinner skrika upp sig ordentligt.

Ska pangramsan efterföljas av en bekräftelseramsa också eller är det endast pangramsan som gäller i vargtimmen?

Vad tror du om det här schemat?

15 tim sömn totalt
7.00 Vakna, amma/ersättning och morgonmys i sängen
8.00 Gröt + frukt
9.00-9.45 sova 45 min (ute)
11.00 Lunch puré samt ½ liten burk frukt
12.00-14.00 sova 2 tim (ute)
14.30 gröt + frukt
16.30 sova 45 min (ute)
17.30 gröt + frukt
19.15 amma/ersättning
Sova 19.30 - 7.00 (11,5 tim)

Blir det inte för mycket med 3 mål gröt om dagen? Jag tänkte sen när hon är 7 månader ta bort 30 min från lunchluren och lägga den på nattsömnen så hon får 12 timmar sömn men nu känns det som att hon behöver sina 2 timmar mitt på dagen. Tänker jag rätt eller är det bättre att göra alla stora ändringar på en gång och inte smyga in dom?

Tack än en gång för att du tar dig tid att svara :D
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

hejhej :-)

Ja, prova att svar henne snabbare och se om det ger effekt. Kanske behöver hon många/flera och omdelbara svar i samband med läggningen just nu?

:arrow: Enbart pangramsa gäller i vargtimmen! Kort, saklig, glad, upplysande x4. Och that's it.
PANG! med andra ord :mrgreen:

:arrow: Jag kör med gröt 3 ggr/dag. Vissa dgr byter jag ut mellisgröten mot ngn typ av "kraftigare" fruktpuré (med havre, dinkel el fullkorn i) samt en liten macka. Finns säkert andra varianter på det oxå :D

:arrow: ang ändringar...om du bedömer att hon behöver 2 tim mitt på dagen så har du givetvis rätt :-) Hon är ju så pass "liten" ännu att det säkert är så...en del är tröttare och behöver mer sömn på dagen. Men du gör rätt i ta tid från den luren och att ist utöka natten till 12 tim på pappret längre fram :-)

:!: Du kan ju ta en genväg och minska lunchluren med en kvart i taget tänker jag. Fattar du hur jag menar? Att du helt enkelt använder marginalkvarten för att skjuta på schemat under ngr dgr. Så har jag förstått att man kan jobba vid tidsskillnader, t ex om man reser utomlands och behöver justera om. Och på samma sätt gör du då med läggningstiden, att du utnytjar marginalkvarten för att "smyga in" den nya tiden.

Ha det så bra !
:heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"