Jag har en flaskvägrande dotter!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
AnnaElise

Jag har en flaskvägrande dotter!

Inlägg av AnnaElise »

NU är det ÄNTLIGEN då dags att kura lillasyster! Egentligen var det ju meningen att vi skulle vara klara vid det här laget, men hela familjen blev rejält sjuka och vi fick vänta.

Lillasyster är 5 månader och äter puréer så att det står härliga till. Hon ammas numera bara till kvällen (och på natten, men nu ska det ju slutas med det). Jag vill sluta amma och ge välling som nattslurk, men den unga damen VÄGRAR flaska. Det är nog inte smaken på vällingen som hon sätter sig emot, hon dricker lite om hon får i glas, utan det är flaskan. Vill inte dricka vatten eller tillägg i flaska heller. Därför har hon fått gröt till morgonmål. Men hur gör jag vid nattslurken? Blir det inte för mycket med ett grötmål en timme efter middag? Att amma är inte ett nåt alternativ, då jag om två veckor måste resa bort ett par dagar. Tills dess måste liksom amningen vara över.

Finns det någon annan med "flaskvägrare"? Har ni några tips på hur man kan göra flaskan mer attraktiv?
Mamma till två flickor, födda januari-08 och september-10.
frk Carlsson

Re: Jag har en flaskvägrande dotter!

Inlägg av frk Carlsson »

Hej hopp :D
flaskvägrarna känner vi till! Vi fick en sån nu iom vår nr 3 och jag kände precis som du - "hur gör vi nu?". Välling har alltid varit ett självklart val med de andra barnen.

Men vet du - det funkar precis lika bra med gröt - även till "nattslurken". Min son har inga svårigheter att möla i sig en portion strax innan sänggående, ca 2 tim efter att han käkat middag. Du skriver att det är en timme mellan middagen och natslurken för din dotter...ett alternativ kan ju vara att lägga middagen lite tidigare om det skulle vara så. Min son äter middag 16.45/17 och får sin gröt 18.45/19 och sen är det sängen som gäller (19.15 är enl schemat, men han är så trött till 19 så han får oftast lägga sig då).

Men vatten måste de små rackarna ha ju. Jag köpte en mugg från Avent som heter "Magic Cup" när Sigge var 5 mån. Den satt som en smäck direkt, han hade vägrat att ta flaskan i sin mun fram tills dess alltså...men med denna pipmugga blev det succé direkt. Nån månad senare så accepterade han även flaskan...men vi har fortsatt med gröt ändå.

Så har vi gjort iallafall...jag kände som att jag inte ides tjafsa och truga och bängla utan körde på det som funkade :-)

Ha det så bra!

Mvh Sanna
AnnaElise

Inlägg av AnnaElise »

Tack snälla för svar! En MagicCup ska inhandlas! (Känns som att jag har testat alla andra varianter...)

Nu är första kurnatten överklarad - nu kan det bara bli bättre!
Mamma till två flickor, födda januari-08 och september-10.
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

AnnaElise skrev:Tack snälla för svar! En MagicCup ska inhandlas! (Känns som att jag har testat alla andra varianter...)

Nu är första kurnatten överklarad - nu kan det bara bli bättre!
=D> Härligt jobbat! Ja, nu BLIR det bara bättre :mrgreen:
Jag törs ju inte lova att Magic Cup är lösningen på "allt"...men jag läste faktiskt om den i en tråd på Familjeliv där det var många som var nöjd med den och tänkte att jag kan ju prova jag med. Och som sagt.

Ha det!
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

och ps. som sagt - det funkar LIKA bra med gröt till nattslurken.så att ni inte dräper er ifall hon vägrar den här muggen oxå :wink:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"