Nattning!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Olgapolga

Nattning!

Inlägg av Olgapolga »

Hej!

Lille Teo har nu hunnit bli nästan 10 månader. Han är en go o glad kille som jag har kört SM på från dag 1 o det har funkat helt klockrent. Han sover hela nätterna sen 3 månders ålder.
Nu till mitt lilla dilemma. Han har sedan ca 1 månad börjat vakna redan kl 6 på morgonen (har alltid sovit till 7 tidigare) oavsett när man lägger honom på kvällen. Vi har försökt somna om honom mellan 6 o 7 men det är helt omöjligt. Ja, ja tänkte jag, jag får väl ha morgon kl 6 istället då o så lägga honom lite tidigare på kvällen. Då inträffar att han har blivit helt omöjlig att få att somna på kvällen oavsett vilken tid vi försöker lägga honom. Det kan ta uppemot 1 timma innan han av ren utmattning tillslut somnar (från att ha tagit max 15 min tidigare). Nu börjar jag bli desperat! Vad göra? Funderar på att köra en SHN-kur. Kan det vara en lösning?

// Johanna
Mamma till Teo född 10/5 -10 och lillasyster född 17/4-12
Nimrah

Re: Nattning!

Inlägg av Nimrah »

Hej! :)

Visst kan du behöva köra en SHN-kur men kanske kan vi lösa detta ändå. Vilka tider sover han nu? När äter han? Vad äter han?

/Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Olgapolga

Inlägg av Olgapolga »

Hej!

Det tänkta schemat ser ut så här:
7 morgon, välling
9.30 Gröt o frukt
10.00 sova 1,5 timma
11.30 vakna (han vaknar själv)
13.00 lunch
15.00 sova 45 min
16.30 (ev 17.00)Middag
18.30 välling
19.00 Gonatt!

Idag ser det mer ut såhär:
6.00 morgon, välling
8.30 gröt o frukt
9.00 sova 1,5 timma
10.30 vakna
12.00 lunch
14. 00 sova 45 min - 1 timma (beror lite på...)
16.00 middag
18.00 välling
18.30 Gonatt

Oftast så somnar han runt 7 men ibland är cirkusen igång ända till 8!

Han är pigg o glad på dagarna när han är vaken o inga problem att lägga för att sova på dagarna, varken i sängen eller ute i vagnen.
Vore ju väldigt skönt om man slapp kura honom. Ska kanske säga att han den senaste måndaen lärt sig sätta sig upp själv o nu senaste dagarna börjat ställa sig lite.

// Johanna
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:idea: :D Välkommen är du :wink: :lol:

Tycker INTE du ska mixtra med tiderna. Det tänkta schemat är bra. "Köper" du hans tidigare morgnar kommer du att få se hur de blir allt tidigare och tidigare ändå, eftersom han inte får för honom nöjaktiga svar på sina frågor.

Akta dig också för kompensationspåslag (luren). Ta ledningen och håll tiderna exakt :!: Det du annars åstadkommer är bara precis det du har fått nu: röra :roll: Dvs lilla barnets mer eller mindre totala förvirring. Och den behöver vi inte :mrgreen: Han är på tok för liten för att ta ansvaret själv för sina tider och rutiner. Det är det som börjat hända nu, att han "tror" att det ligger på honom :cry: Och det orkar inget litet barn med.

:arrow: Hur är det med mörkläggningen :?: Vårsolen är stark, även där bakom molnen eller horisonten, livsandarna spritter och morgonen verkar ha kommit för länge sedan... tror han, måhända. Så gör beckmörkt, verkligen kolsvart.

:arrow: Går du in kl 6 eller därefter kan han inte tro annat än att 1) morgonen har kommit, 2) vargen är här och han måste räddas :shock:

Ingetdera är ju särskilt sant. Så trafikera INTE.

:arrow: Ge en s k pangramsa så fort du hör honom på morgonkulan (helst innan han hinner börja gnöla på allvar och/eller skrika upp sig). Gör den hurtig, glad, upplysande, saklig, hög - x4. Så att den verkligen når fram, utan att du går in. Gör sedan husljud och/eller sätt på musik - Mozart är ett säkert kort. Ingrip inte mer förrän exakt kl 7, då du tar upp honom med tjo och tjim i största och varmaste återseendets glädje, gör ljus i rummet och bär dig åt som om han hade sovit som en gris ända till nu - varpå han snart kommer att tro det själv :P Och göra det.

Och större nummer av skrattet-till-go'nattet vill vi ha :lol: Varje kväll utan undantag :lol: Med själva läggningen på högst två minuter efteråt. Känn det som att du överlämnar honom åt sömnen, vilket ju är vad du gör när du lägger honom. Och sömnen är hans egen. Inte din, och kan inte vara. Respektera det, hans sömn är hans egen och helig.

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Olgapolga

Inlägg av Olgapolga »

Hans rum är helt mörklagt med mörkläggningsgardin o sängen står så att ljuset från dörren inte syns.
Ibland vaknar han redan kl 5 men då somnar han oftast om av sig själv eller lätt med hjälp av oss (vi går in, lägger rätt honom o går ut). När han vaknar kl 6 ligger han först o pratar o jollrar för sig själv ca 10-15min, sedan blir han otålig o börjar gnöla (inte hysterisk) lite missnöjt. Kommer vi inte då så blir han upprörd. Menar du att vi ska ramsa o sätta på musik vid första ljudet eller vänta tills han börjar gnöla?
Som det är nu så har vi musik på åt honom på kvällen (sovrummet på övervåningen o vardagsrum o kök nere), ska man låta musiken vara på hela natten som en påminnelse till en början?

// Johanna
Olgapolga

Inlägg av Olgapolga »

Glömde ju säga att han oftast sitter eller står i sängen när han vaknat numer. Ska vi gå in o hjälpa honom att lägga sig eller låta honom stå?
Ska han i så fall stå ända till 7?

// Johanna
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej,

vänta med Pangramsan tills han börjar gnöla, då får han en chans att somna om på egen hand om han klarar det, vilket han kommer göra snart.

Stäng du av musiken på natten, då sover man gott ändå och du kan använda den som ett verktyg när det verkligen behövs. Dammsugning är också väldigt effektivt och hualigen vilket välstädat hem man får. :wink:

Han kan både sätta sig och lägga sig ner för egen maskin så låt honom göra det även på morgonkvisten. Blir den ingen underhållning så är det ju inte så värst spännande att stå upp heller så då lägger man sig. Det gäller att lägga sig i så lite som möjligt, lite på honom att han fixar biffen så kommer han att göra det.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Olgapolga

Inlägg av Olgapolga »

Igår kväll somnade han utan inte alltför mkt krångel halv sju. Var inne o la rätt honom 1 ggr o ramsade 1 ggr. Rekord för de senaste veckorna.
Han vaknade 3.30 o hade cirkus i ca 1 timma innan vi lyckades få honom att somna. Sen vaknade han en kortis vid 6 tiden. Sov sedan till 7 då jag väckte honom.
Vi är dåliga på att ramsa på nätterna, men jag håller på att ladda för det o ska sätta i gång med det på allvar inatt. Håller nu tummarna för att vi ska kunna få lite ordning på våra tider o nätter.

// Johanna
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Träna på att ramsa, det finns absolut inget bättre verktyg. Helt suveränt.

Vaknar någon småtting här hemma på natten så ligger jag kvar i sängen och ramsar, det kan bli en "ramsdisskussion" men man behöver ju inte gå upp ur sängen ens. :wink:

Sen gäller det att hålla ramsan vid liv, nu har vi ju många små men vi ramsar även vår 5-åring och blir det något trubbel med honom så är det ramsan som löser problemet.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Olgapolga

Inlägg av Olgapolga »

Godmorgon!

Nattningen i går kväll fungerade super. Han somnade efter att ha stökat runt o muttrat för sig själv i sängen ca 15 min. Jag behövde inte ramsa eller påminna nån gång. Underbart!
Han vaknade kl 5.50 (har upptäckt att uppvaknandet alltid är 10,5 timmar efter han somnat..) o började "prata". Efterca 5-10 min började han gnöla lite o jag gick o ramsade. Effekten blev gallskrik o hysteri. Jag försökte ramsa högre o tydligare men lyckades inte få "sista ordet". Tillslut fick jag gå in o lägga rätt honom. Detta upprepades 3 ggr. Det slutade med att jag solfjädrade honom tills han var lugn. Han somnade om ca 6.40. Väckning 7.10.

Hur ska jag göra för att få ramsan att funka? Ska jag gå in när han blir hysteris, eller ska jag bara försöka överrösta honom även om han inte tystnar?
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Men vad bra det gick! :) Du kan som du märkte backa mer där vid gnölet. Gnöla får man göra ifred :) ! Som du såg störde du med ramsan. En pangramsa kan man bjuda på men den kommer alldeles på en gång när pratet precis har börjat. Nu var du lite för sen med den. Pangramsa snabbt. Låt sedan vara. Allmänt gnöl gör inget. Det är där du kan backa som Anna själv skriver till dig så fint, med ingenting, musik eller husljud. (Men var konsekvent här så att du gör samma sak varje gång, bestäm dig för ngt av de. Vi har kört på ingenting och om långdraget kört lite mjuka husljud som vattenkran, toalettbesök och liknande. Det funkar hur bra som helst bara du har "attityden". Om han däremot blir ledsen få du ju lov att ingripa.

Hur har ni det annars med ramsan på dagen och så?

Nimrah
Olgapolga

Inlägg av Olgapolga »

Jag håller hoppet uppe! I går kväll somnade Teo utan minsta gruff kl 19.00. Han sov ända till 6.20 i morse. Jag ramsade direkt när jag hörde honom o satte sedan på lite klassisk musik. Protester kom o jag fick gå in o påminna (max 2 minuter!) ramsade mig ut o det blev lugnt. Han vaknade till igen vid 6.45 o jag fick upprepa proceduren (han stod upp i sängen). Var inne o påminde (knappt 1 minut) ramsade mig ut. HAN SOMNADE OM!!!!
Väckning med tjo o tjim kl 7.05. :lol:

Vi jobbar på m ramsan även på dagarna o det går bättre o bättre.
Tack för alla tips o råd, de ger kraft att kämpa på!

// Johanna
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

=D> =D> =D>

Bra jobbat! :D

Glöm nu inte att backa ännu mer under följande nätter. Där du alltså påminner med ramsan istället för att gå in och lägga till rätta. Låt ramsan göra jobbet. Annars har du snart byggt upp ett mönster där du måste gå in och lägga honom ner när han faktiskt kan det själv egentligen. :)

Ser fram emot fortsatt rapportering! :)

:heart: Nimrah
Olgapolga

Inlägg av Olgapolga »

Hej

Nu har förkylningen slagit till (igen!) o eftersom Teo har förkylningsastma så blir det rätt mkt hosta på nätterna. Som tur är verkar inte Teo så påverkad av hostan o vaknar inte av den, det är mest mamma o pappa som lider av den.
Förra natten gjorde vi misstaget att ta upp o ge honom hostmedicin på natten. Det slutade med att han var vaken 2,5 timma. Det gör vi inte om.... :oops:
Igårkväll tog jag ett krafttag o har inatt kört ramsning till 100%. Lite strul vid nattning, men somnade lugnt efter ca 20 min, 1 påminnelse o 1 ramsning!
Vaknade vid 2.30 jag gick in lade honom ner (helt tyst) o direkt ut igen m ramsan. Bekräftade när han var tyst o gick o lade mig. Vaknade nästa gång 5.45. Proceduren upprepades o sen tog vi morgon 6.55 när jag hörde att han började vrida på sig men innan han vaknade. :D

Fick förresten ett tips mot hostan: en rå lök i klyftor i en skål vatten under sängen (jag vet, det låter jättedumt) o jag tyckte nog hostan var lite mindre inatt. Kan vara värt att prov så här i förkylningstider!

// Johanna
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: !

Fortsätt så! Fint jobbat!

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"