Vi har en 9 månaders tjej som kurades för en månad sedan. Allt har gått bra, innan kuren kunde hon aldrig somna själv. Insomningen på kvällen går ganska bra men hon ligger och "pratar" och lyssnar på ramsan i ca 20 min innan hon somnar. Vi buffar bara lite när vi lägger henne. Den senaste veckan, lite drygt, har hon dock vaknat ett par gånger varje natt och har väldigt svårt att somna om. När vi bara ramsar tar det ca 1,5 h för henne att somna om, om vi buffar några gånger går det lite fortare. Hon är inte hysterisk utan låter trött men kommer inte till ro tillräckligt för att somna. När vi kommer in i rummet för att buffa så blir hon väldigt lugn men skriker när vi går därifrån.
Jag (mamman) har precis börjat jobba och min man är nu pappaledig. Det har gått bra och hon har varit superglad när jag kommer hem men jag vet inte om det kan vara denna förändring som hon oroar sig för på natten. Har ni några tips på varför det blir så här och vad vi kan göra?
Kurades för 1 månad sedan men är orolig på natten
-
ilindstrom
Re: Kurades för 1 månad sedan men är orolig på natten
hej Soffy och välkomen hit!
Jag tycker att det låter som om nni behöver backa. Lägg henne och ramsa ut utan någon buff och gå sedan och pyssla med något annat. Lita på att hon kan somna själv.
Angående natten så låter det som om ni fastna i buffningsträsket. Så om jag var ni skulle jag ta ett par nätter där jag inte buffade utan bara ramsade för att där efter även backa från ramsan.
Lycka till!
Ida
Jag tycker att det låter som om nni behöver backa. Lägg henne och ramsa ut utan någon buff och gå sedan och pyssla med något annat. Lita på att hon kan somna själv.
Angående natten så låter det som om ni fastna i buffningsträsket. Så om jag var ni skulle jag ta ett par nätter där jag inte buffade utan bara ramsade för att där efter även backa från ramsan.
Lycka till!
Ida
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Re: Kurades för 1 månad sedan men är orolig på natten
Låt mig bara tillfoga några små påminnelser
Oavsett allt - om mamma börjat jobba, om pappa är hemma, om familjen är på resa, om någon annan sköter / lägger barnet, hemma eller borta - måste lilla barnets nätter och nattsömn betraktas som inte bara självklara utan heliga :-({|= De får inte ifrågasättas
Så borsta av Attityden av Självklarhet
Tänk, efter den glada, skrattande nattningen, att ni överlämnar barnet åt sömnen. Då är kontakten mellan er bruten. Sömnen är barnets egen. Ni kan inte sova åt den lilla. Och ska inte försöka
Vill ni titta till henne (och det vill man ju), gör det snabbt och tyst när hon sovit i tio minuter, inte tjugo. Då kan ni lägga över henne och till och med lyfta henne rätt, om det skulle behövas, utan att hon märker något. Ut snabbt och häng inte kvar! Det är inte lilla barnets sak att bekräfta för er att allt är som det ska. Det är ER sak att bekräfta för henne, i handling och attityd, att allt är som det ska
Checklista:
O:)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022