Kurades för 1 månad sedan men är orolig på natten

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Soffy

Kurades för 1 månad sedan men är orolig på natten

Inlägg av Soffy »

Vi har en 9 månaders tjej som kurades för en månad sedan. Allt har gått bra, innan kuren kunde hon aldrig somna själv. Insomningen på kvällen går ganska bra men hon ligger och "pratar" och lyssnar på ramsan i ca 20 min innan hon somnar. Vi buffar bara lite när vi lägger henne. Den senaste veckan, lite drygt, har hon dock vaknat ett par gånger varje natt och har väldigt svårt att somna om. När vi bara ramsar tar det ca 1,5 h för henne att somna om, om vi buffar några gånger går det lite fortare. Hon är inte hysterisk utan låter trött men kommer inte till ro tillräckligt för att somna. När vi kommer in i rummet för att buffa så blir hon väldigt lugn men skriker när vi går därifrån.

Jag (mamman) har precis börjat jobba och min man är nu pappaledig. Det har gått bra och hon har varit superglad när jag kommer hem men jag vet inte om det kan vara denna förändring som hon oroar sig för på natten. Har ni några tips på varför det blir så här och vad vi kan göra?
ilindstrom

Re: Kurades för 1 månad sedan men är orolig på natten

Inlägg av ilindstrom »

hej Soffy och välkomen hit!

Jag tycker att det låter som om nni behöver backa. Lägg henne och ramsa ut utan någon buff och gå sedan och pyssla med något annat. Lita på att hon kan somna själv.

Angående natten så låter det som om ni fastna i buffningsträsket. Så om jag var ni skulle jag ta ett par nätter där jag inte buffade utan bara ramsade för att där efter även backa från ramsan.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Kurades för 1 månad sedan men är orolig på natten

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Låt mig bara tillfoga några små påminnelser :P

Oavsett allt - om mamma börjat jobba, om pappa är hemma, om familjen är på resa, om någon annan sköter / lägger barnet, hemma eller borta - måste lilla barnets nätter och nattsömn betraktas som inte bara självklara utan heliga :-({|= De får inte ifrågasättas :!: Då gör inte lilla barnet det heller.

Så borsta av Attityden av Självklarhet :wink: Tänk: PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING, dra tillbaka öronen, stoppa oron i en låda och stäng och lås om den, hys förtroende för lilla barnet och upphör genast med trafiken (se Safarin :!: ). Ge henne - och ert vinglande tålamod - tre nätter på sig att återetablera den sköna, sammanhängande sömnen. Stör INTE!

Tänk, efter den glada, skrattande nattningen, att ni överlämnar barnet åt sömnen. Då är kontakten mellan er bruten. Sömnen är barnets egen. Ni kan inte sova åt den lilla. Och ska inte försöka :P

Vill ni titta till henne (och det vill man ju), gör det snabbt och tyst när hon sovit i tio minuter, inte tjugo. Då kan ni lägga över henne och till och med lyfta henne rätt, om det skulle behövas, utan att hon märker något. Ut snabbt och häng inte kvar! Det är inte lilla barnets sak att bekräfta för er att allt är som det ska. Det är ER sak att bekräfta för henne, i handling och attityd, att allt är som det ska :!:

Checklista:

:arrow: Vingla inte med tiderna på dagarna - då gör nämligen barnet gärna detsamma på nätterna. Allt hänger ihop. Håll schemat med högst en kvarts marginal! "Flex" drar obönhörligen med sig förvirring för en liten niomånaders.
:arrow: Mat, mycket mat, mera mat och ännu mera mat! Men inom en halvtimme per mål, allra högst (i undantagsfall) 45 min. 3,5 tim mellan målen (plus nattslurk före läggning).
:arrow: Utevistelse varje dag utan undantag!
:arrow: Vaket magläge! Kryp och kräl med underhållning på golvet.
:arrow: Underbart hojtande glatt och förtjust återseende på morgnarna! Och förstås skrattet-till-go'nattet :lol: Så att det kittlar i samtliga magar varje kväll \:D/
:arrow: Själva läggningen får ta två minuter högst. Ut med er :lol: Ramsa vid utgång och utanför dörren till det (mörklagda) rummet högt och glatt och bestämt x4, x6 eller t o m x8 sammanhängande, och sedan inte mer. Ge musik eller husljud men GÅ - dra er tillbaka i respekt =D>

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"