Dagslurar krånglar!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Celia

Dagslurar krånglar!

Inlägg av Celia »

Hej,
jag har förstått att det tar tid innan allt faller på plats, men det är lite jobbigt just nu. Min dotter är 7.5 månader och sover (ska sova) 14.5 timmar. De är fördelade på 11.5 timmar natt, 45, 1.5, 45. Ibland lägger vi henne en kvart tidigare på natten, men vi tar kanske upp henne en kvart innan på morgonen. Det kan variera men jag tror det går på jämt ut. Jag ändrade från 15 timmar till 14.5 för ca 1.5 vecka sedan. Förmiddagsluren funkar riktigt bra, den mitt på dagen brukar krångla vid 45-minuters skarven och sista vilan är alltid väldigt svår just nu. Någon som har sina aningar om vad det kan bero på eller några tips?
Kram.
Vår familj förtjänar att njuta!
Lilla E juni -10, kurstart 3/12-10
Stora O juni -08, kurstart 18/3-09
Luvisen

Re: Dagslurar krånglar!

Inlägg av Luvisen »

Hej Celia och välkommen om det inte sagts förrut! :P

Det låter som du har för lite sömn dagtid... Efm kan förslagsvis vara 2 tim eftersom ni har kortare natt. Eller ge henne en 12 tim natt- många barn diggar det.

Värme! :heart: :heart: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Celia

Inlägg av Celia »

Hej Luvisen,
tror du verkligen att det är för lite sömn dagtid? Hon är alltså 7.5 månader och ska, vad jag har förstått, få ihop 14.5 timmar, vilket hon får idag (förutsatt att hon verkligen sover då). Vi har precis gått ner från 2 h mitt på dagen till 1.5 för att anpassa mer efter hennes ålder. Borde vi inte ha gjort det?
Tror hon har gått in lite i separationsfasen, om det kanske påverkar sömnen?

Mvh,
Celia
Vår familj förtjänar att njuta!
Lilla E juni -10, kurstart 3/12-10
Stora O juni -08, kurstart 18/3-09
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Vad tror du om 45min, 2 tim, 20min ?

När de små kommer in i 8-mån ångesten, så kan sömnen krångla.
Denna ångest handlar inte om separation utan snarare att de föds till ett jag. Och det känns konstigt och de små vet inte att sådant går över så därför kan det vara lite panik ibland. I perioder av förändring och världen är i gungning så kan sömnen krångla mkt. DÅ är det viktigt att allt är preeeecis som vanligt. :mrgreen: Har du Barnaboken som Anna också skrivit? Där står det så fint om detta! :idea:

Sedan kan du med fördel möta älsklingen på golvet. KOmmer hon och gnäller vid dina fötter så ned och vänta. Hon tankar färdigt och går sedan vidare. Begär hon att få vara med i tex matlagningen så ska hon givetvis får vara det! Då blir man glader och sover nöjd med dagens arbete. Dessa saker kan hjälpa.

vad tror du om det?

Värme! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"