Kura lillasyster 4,5 månad

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
AnnaElise

Kura lillasyster 4,5 månad

Inlägg av AnnaElise »

Nu är det dags för lillasyster att börja sova hela nätter!

Kurade storasyster när hon var fyra månader, och idag, nästan tre år senare, sover hon fortfarande som en gud!

En fråga dock:

* Vad gör jag om hon bajsar? Alltså, jag förstår ju att jag inte kan låta henne ligga en halv natt med bajs i blöjan, men finns det några tips och råd om hur man lyckas rodda ett blöjbyta utan att förstöra allt? (Jag tänker framför allt på de tre första nätterna. Lillfisen bajsar som det är nu i alla fall en gång varje natt.)

Måste erkänna att jag är mer nervös den här gången. Som det är nu matar jag upp till fem (!) gånger per natt. Läggningen går jättebra, hon får sin nattslurk (från bröstet, den här damen vägrar konsekvent att ta flaska) i mörkret i sovrummet, och somnar sedan själv i sin säng efter rapning. Då har hon en timme före läggdags ätit en hel skål gröt. Och ÄNDÅ vaknar hon efter två-tre timmar och vill äta. Sedan fortsätter det så hela natten, i natt vaknade hon en gång i timmen, men jag lyckades få henne att somna om två utav gångerna utan att mata.

Har suttit och filat på en schema, men det är svårt att få det riktigt som jag vill, i och med att storasyster ska hämtas på förskolan vid kl 15. Jag vill ha ett långt sov mitt på dagen, så att jag hinner plugga då. Så här ser schemat ut nu:

7.30 God morgon och frukost
9.00 Vila 1,5 h
11.00 Lunch
12.30 Vila 2 h
15.15 Mellis (skulle vilja ha melliset kl 15, men då ska ju storasyster hämtas - egentligen skulle jag vilja förlänga sovet till kl 15, så att hon sover 2,5 h)
17.00 Vila 0,5 h
18.00 Middag
19.00 Nattslurk
19.30 Godnatt

Nattsömn 12 h, Vila 4 h, Totalt 16 h

Tacksam för synpunkter!
Mamma till två flickor, födda januari-08 och september-10.
Anna09

Re: Kura lillasyster 4,5 månad

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen hit! Grattis till härlig sömn med storasyster =D> ,

gällande bajset å natten. Vi har, de få gånger det skett bytt i mörkt rum (ledljus med skötbord i rummet) och sedan lagt ner i sängen, buffat eller fjädrat en kort stund sedan gått med ramsan. Ingen ögonkontakt eller prat, för på natten sover man. Hjärtlig tystnad och lugn. Sedan tillbaka till sängen igen som om det var det mest självklara i världen.

Gällande schemat. När hon är 5 månader räcker det med 15.5 timmar sömn. Jag hade, för att hålla sig till de naturliga sovskarvaran dragit ner em-luren till 20 minuter redan nu.

8) :D
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"