hur mycket och när ska man lägga sig i?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
HannaMaria

hur mycket och när ska man lägga sig i?

Inlägg av HannaMaria »

om barnen 2 år,4 år och 5 år leker tillsammans i rummet och jag t.ex. är i köket och någon börjar bråka där inne, vad ska jag göra då? oftast slutar det med att dom kommer gråtande till mig och säger " x slog mig". det är ju skvaller, men inte ska dom ju få slå varandra. ska jag fråga dom vad som hänt och reda upp varför dom kommit i luven på varandra och tillsammans försöka reda ut eller hur ska jag göra?

eller hur gör jag i detta fall?
jag sitter i soffan och ammar minstingen. barnen leker i inne rutchbanan och jag märker att det snart blir bråk och gråt.ska jag lägga mig i då eller vänta och se vad som händer?
Mamma till vårt lilla busfrö (16.10.05), underbar liten tös(17.12.06), lillprinsen (05.08.08 ) och prinsessan (20.9.2010)
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: hur mycket och när ska man lägga sig i?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag anser ju att det är just här som det där med "Leda, Visa, Lära och Hjälpa" kommer in lite mer mellan syskon.

Visa HUR du vill att de skall vara mot varandra. Förebygg bråk om du kan. Hitta på andra aktivteter när du märker att det inte håller längre.

När min son har kompisar och jag hör att Tor tar patent på vissa leksaker, säger jag till kompisen, "Kom skall du få se vad jag har" Då vill Tor helt plötsligt väldigt gärna dela med sig om han får vara med på det andra.

Jag drar fram bilbanan åt de andra barnen och så kan de leka med det en tid.

Så för mig handlar det om att visa dem HUR man leker med varandra, men i mångt och mycket tycker jag att de klarar sig bra endå.

Om någon kommer och "skvallrar" säger jag mest OJDÅ! (enl. BB) Sen säger jag typ i stil med om ni inte kan vara sams kanske kompisen skall gå hem...

Ofta har jag förebyggande samtal med Tor, typ nu kommer kompis 1 och då måste du dela med dig av dina leksaker annars måste 1 kanske gå hem. Ja, mamma jag skall dela är oftast svaret.

Bråk om en leksak, ta leksaken och säg att då får INGEN ha den. Lägg den där ingen når den.

Läs om syskon i BB, Anna skriver så jättebra om det i boken.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
miniz

Inlägg av miniz »

HannaMaria skrev: jag sitter i soffan och ammar minstingen. barnen leker i inne rutchbanan och jag märker att det snart blir bråk och gråt.ska jag lägga mig i då eller vänta och se vad som händer?
Jag brukar bryta och erbjuda nàgot annat att göra om jag märker att det kommer att flippa ut. Dà ofta nàgot spel, pussel eller teckna, nàgot lugnt. Man kan ocksà lansera nàgot arbete som màste göras. Om du sitter fast med ammning, kan du ju behöva ett av barnen till nàgot jätteviktigt, typ skicka ett sms eller hämta spytrasan.

Om nàgon slàr sà fàr de ge en kram och sedan gà bort fràn leken, för om man inte kan leka utan att slà fàr man göra nàgot annat. :roll: Efter första slaget fàr de en chans, men om det fortsätter sà är det bort fràn leken. (Det är bara 3 àringen som slàr, men det är ju èn treàring för mycket. Sà här jobbas det med att man slàr inte.)
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej! :D

Jag har en 2-åring och en 4-åring och känner igen det där med att det går jättebra och de har jätteroligt men man känner att stämningen stiger för snabbt och att det kommer att spåra ur alldeles strax... :roll: Så efter råd härifrån forumet har jag börjat anstränga mig för att jobba förebyggande, påminna 4-åringen om att visa Lillebror Hur Man Gör, och påminna Lillebror Hur Var Det Nu Igen man kramar Storasyster fint (inte slå armarna om henne och lägga hela tyngden på henne så att hon välter och blir arg som ett bi, vilket annars är lätt hänt här :wink:).

Och så försöker jag jobba med att ge dem gemensamma uppgifter och att de kan hjälpa varandra med olika saker. :D Om Lillebror behöver hjälp med nåt och jag är upptagen (eller låtsas vara upptagen, det behöver väl kanske inte du ta till :lol:) så ber vi alltid Storasyster om hjälp och hon tar det på största allvar och börjar genast administrera stolar som Lillebror kan klättra på för att nå vad-det-nu-kan-vara, tända lampor åt honom etc. Jag försöker också hitta på saker som Lillebror kan hjälpa Storasyster med och det är ju lite svårare, men ibland behöver hon en extra hand och oj! vad han blir stolt (och skötsam. Och samarbetsvillig. :mrgreen: ) då!
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"