Hej igen!
Vet inte om jag ska använda samma tråd för - delvis - ett annat problem men jag testar. Emelie är nu 4,5 mån och sedan några veckor så fungerar inte sömnen alls. Hon vaknar både dag- och nattetid. På natten vagnar jag - periodvis mest hela tiden tycker jag.
Hon verkar vara hungrig på natten och därför introducerade jag välling på kvällen. Jag har även ökat på mängden "riktig" mat. Hon vaknar dock fortfarande. Jag tror att hon fortfarande är hungrig för de ggr som hon har fått mat på natten kan hon somna om i 3 timmar vilket gör att jag också hinner somna en stund. Om jag vagnar i 20 min kan hon sova mellan 10-20 min innan det är dags igen... suck. Kan det vara så att vällingen inte räcker till? Bör jag börja med gröt också? Ska det i så fall vara köpegröt eller hemmagjord? Finns det i så fall något bra recept på det? Sonen åt inte gröt men älskade välling så jag känner mig inte hemma på det området riktigt.
Det är svårt att få i henne mer dagtid tycker jag. Hon äter ca 120 ml ersättning snabbt. Sedan vill hon pausa och tar emot mer så småningom. Nu när hon äter riktig mat också är det svårt att ha koll på totalmängden tycker jag. Bör jag istället ha ett helt mål utan ersättning och bör hon i så fall få något att dricka till det? Idag fungerar ju ersättningen som vätska.
Kan det vara något annat som ställer till det? Hon dreglar också väldigt mycket och vill ha något i munnen hela tiden. Kan det vara tänderna som spökar? Det syns att hon utvecklas snabbt nu. Hon ser allt, är intresserad av allt och har nu vänt sig (i vagnen) från mage till rygg.
Så här ser schemat ut:
7 morgon, mat och umgänge ( eg. ska det vara 7:30 anser jag men det har inte lyckats än) - ersättning (bör jag byta det till välling?)
9-9:45 morgonlur
9:45-12 umgänge, mellanmål och social delaktighet - ofta banan eller annan frukt + ersättning
12-2 sova (ute)
2-4:15 lunch, umgänge - burkmat alt. hemlagat + katrinplommonpuré (hon är ganska hård i magen nämligen)
4:15-5 sova (ute)
5-19:30 mat, umgänge, social delaktighet och kvällsmys - ersättning först, lite rån eller annat vid vår rmiddag samt välling till natten (bör jag byta det till gröt?)
Har någon synpunkter på schemat? Bör jag göra på något annat sätt?
Hon sover i eget mörkt rum (jag finns vägg i vägg och hör allt), i nattvagnen (hon har en annan på nedervåningen för daglurar och utevistelse). Jag har tänkt ta fram spjälsängen nu men vet ej om det fungerar med tanke på det myckna vagnandet på natten?
Tacksam för alla synpunkter och tips - samt ev. recept på gröt - för nu börjar jag gå på knäna!
Skall kura om en vecka, tips tack.
Skall kura om en vecka, tips tack.
Alexander maj 05
Emelie sept. 10
Emelie sept. 10
Re: Kosttillskott till barn
Hon fyller 5 mån om en vecka ås hon kanske behöver mer mat och annan mat men vad och hur...? Min trötta hjärna kan inte tänka! Jag är tacksam för all ev. input!!
Alexander maj 05
Emelie sept. 10
Emelie sept. 10
Re: Skall kura om en vecka, tips tack.
Hej och välkommen till kurforum!
Hon behöver 15 h sömn och det är ju precis vad du har på schemat :thumbsup: , tycker det ser ut som ett bra schema! Du har inte skrivit exakt när måltiderna infaller men jag antar att du har tillräckligt med tid mellan målen och att maten serveras under en begränsad tid så att hon hinner jobba upp hunger tills nästa mål.
Sen är det ju kanon att kura för att det är ett så tydligt tillvägagångssätt, så läs och känn om det är något för er så finns vi här längs vägen.
Vi har bara köpt pulvergröt men det finns säkert massor av tips andra kan komma med om du söker.
Kram Emma
Hon behöver 15 h sömn och det är ju precis vad du har på schemat :thumbsup: , tycker det ser ut som ett bra schema! Du har inte skrivit exakt när måltiderna infaller men jag antar att du har tillräckligt med tid mellan målen och att maten serveras under en begränsad tid så att hon hinner jobba upp hunger tills nästa mål.
Sen är det ju kanon att kura för att det är ett så tydligt tillvägagångssätt, så läs och känn om det är något för er så finns vi här längs vägen.
Vi har bara köpt pulvergröt men det finns säkert massor av tips andra kan komma med om du söker.
Kram Emma
Jag kanske kan hjälpa dig lite med matfrågorna, jag har en son som är i precis samma ålder som din dotter.
Såhär ser hans mattider ut (ett matvrak!):
08.00 Ersättning (150ml-200ml)
10.00 Gröt + katronplommonpuré
12.45 Grönsakspuré + katrinplommonpuré + vatten
15.30 Ersättning (150-200ml)
18.15 Gröt + banan
ca 19.45 Ersättning (nattslurk)
Vi har använt köpegröt eftersom han får gröt varje dag o den gröt man gör själv (havregryn + vatten) saknar de näringsämnen som finns i köpegröten. Jag har vänner som gör egen så det kan man absolut göra (fråga på bvc).
Välling har vi inte provat men kommer nog göra om 1-2månader.
Prova ge tjejen lite mer mat, hon kommer tala om ifall det inte passar
Lycka till!
Såhär ser hans mattider ut (ett matvrak!):
08.00 Ersättning (150ml-200ml)
10.00 Gröt + katronplommonpuré
12.45 Grönsakspuré + katrinplommonpuré + vatten
15.30 Ersättning (150-200ml)
18.15 Gröt + banan
ca 19.45 Ersättning (nattslurk)
Vi har använt köpegröt eftersom han får gröt varje dag o den gröt man gör själv (havregryn + vatten) saknar de näringsämnen som finns i köpegröten. Jag har vänner som gör egen så det kan man absolut göra (fråga på bvc).
Välling har vi inte provat men kommer nog göra om 1-2månader.
Prova ge tjejen lite mer mat, hon kommer tala om ifall det inte passar
Lycka till!
Sixten född 100906. Kurstart 26/1-11
Smyger bara in lite...
AW rekomenderar att man har minst 3- gärna 4 timmar mellan målen. Dels för att älsklingen ska hinna bli hungrig och få aptit igen men även för att lilla magen ska få en chans att vila.
Däremot infaller nattslurken med fördel inom en timme efter sista målet (oftast middagen)

Bianca
smyger ut...
AW rekomenderar att man har minst 3- gärna 4 timmar mellan målen. Dels för att älsklingen ska hinna bli hungrig och få aptit igen men även för att lilla magen ska få en chans att vila.
Däremot infaller nattslurken med fördel inom en timme efter sista målet (oftast middagen)
Bianca
smyger ut...