Vi har nu genomgått 4 nätter av SHN-förvandligen på vår dotter Wilma 15mån. Vi är överväldigade minst sagt, vi tror inte det är sant att resultaten kommit så fort! Från att inte ha sovit en enda hel natt sedan hon föddes sover hon i stort sett hela natten efter fyra dygns kurande! Det är nästan som trolleri
Jag har läst boken 2 gånger för att vara så säker på vår sak som möjligt men har inte hittat något detaljerat svar på följande frågor som kommit upp de senaste dagarna:
1. Vi har valt att köra nattsömn mellan 19,30-07,30. Men antingen jag pappa eller mamma kliver upp 06,00 för att åka till jobbet 06,30 då vaknar Wilma i regel av de ljud som är ofrånkommliga. Om hon då blir ledsen eller vaknar till ordenligt, är det bara bekräfta alt ramsa som vanligt och hoppas på att hon somnar om för att sedan väcka henne alt gå in när kl slagit rätt tid?
2. Om vi efter fullt genomförd kur tex ska iväg på middag hos bekanta och ej kommer att hinna hem till henns godnatt tid som vi satt till 19,30, kan vi då lägga henne då i vår medtagna resesäng i ostört rum, väcka henne som om det vore morgon när vi ska hem och sen göra om godnattrutinen då vi kommit hem eller hur skall vi bete oss?
3. Om hon framöver matvägrar skall vi då fixa något annat i hopp att de passar bättre eller får hon snällt vara hungrig då?
4. Då hon kommer att börja på dagis i mars är jag rädd att hon ej kommer att sova sina välbehövliga 1,5 tim på dagen! Kan vi då lägga in en extra sovstund på eftermiddagen?
5. När vi framöver har barnvakt skall den personen introduceras med våra ramsor eller skall vi ha en speciell barnvaktsramsa? Eller kommer detta ej att behövas?
6, Hur skall dagsluren skötas när man är ute på promenad eller liknade! Boar vi till i vagnen och hoppas på det bästa eller vad är rekommendationen där? Vår vagn är av typen kombinerad sitt och liggvagn men hon kan ej ligga på mage utan det blir sittades bakåtlutad.
Tack på förhand från två väldigt tacksamma föräldrar!
/gm pappa Thomas