Apropå boken Den arge.
Jag har haft förmånen att höra Gro Dahle läsa den högt och besvara frågor kring den.
Vi i Sverige är så vana att litteratur ska delas upp i barn, ungdom och vuxenlitteratur. Gro Dahle talade om allålderslitteraturen. Hon menar att boken passar barn, ungdomar och vuxna. Ungdomar mitt i puberteten brukar inte uppskatta den för att de inte gillar det poetiska.
Jag tycker att du ska sätta den i händerna på dina vuxna vänner. Jag läser den med behållning.
Om dina barn ska läsa den är en annan fråga. Kanske är de inte ens intresserade. Mina barn har alltid haft ett brett urval av böcker omkring sig. Men de har aldrig tagit till sig annat än det de är intresserade av.
Agnes har tex gillat vissa av Maria Gripes böcker. Men den fantastiska Tordyveln flyger i skymningen, har bara fått någon minuts uppmärksamhet innan den blivit sågad till hennes moders stora indignation

Astrid Lindgrens böcker älskade jag som liten. Det har inte varit samma sak för mina barn. Jag har inte kunnat styra bara erbjuda

.
Gro Dahle har läst den i barngrupper. Hon har upplevt att många vuxna reagerat starkt, medan barn lyssnat och en del har verkat lättade.
-Så där arg kan min pappa också bli, har en del barn sagt.
För utsatta barn kan det vara en lättnad att förstå att de inte är ensamma.
Barn som inte är utsatta kanske tar till sig annat i boken än vad vi tänker på att de ska göra. Även om boken är rak är den inte påträngande, som en del 70-tals realistiska böcker var. De var torftiga, hade inget poetiskt i sig och ville pådyvla barnet något. Tror att en sådan bok kan skapa mer olustkänsla och på ett påträngande sätt göra världen stor när den behöver vara liten. Småbarn vill inte i klartext bli upplysta om föräldrars samlevnadsproblem, vilket förekom i 70 talets upplysta barnböcker.
Den goda litteraturen tränger sig inte på, på det sättet. Den goda litterturen låter läsaren ta till sig det läsaren vill. Den goda litteraturen skapar samtal inom läsaren.
Den arge är god litteratur.
Jag har inget enkelt svar på om dina barn ska läsa den eller inte. Men det är en allåldersbok. Jag tror att i Gro Dahles svar att vuxna reagerar så starkt så ligger svaret delvis. Det är vuxna som behöver boken, för att minnas barns utsatthet. Sprid den bland vuxna

.
Själv har jag precis läst ut Gellert Tamas bok Lasermannen. Jag hittade den på stadsmissionen för tio kronor

. Det är en av de bästa dokumentära böcker jag läst. Rekommenderar den starkt!