Älsklingen vill inte ligga still....

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Stethem

Älsklingen vill inte ligga still....

Inlägg av Stethem »

Hejsan, vi är inne på 5 dagen av kuren. Det har gått bra och inatt sov vår son som är 9 månader från 19.30-07.30, han vaknade vid lätt vid 05.30 jag ramsade tyst utanför och han somnade om direkt... (jag hade nog inte behövt ramsa...men lät som om han började få fart på frågorna). Jag har nog inte sovit så tungt och skönt som i natt, helt underbart :)

Info:
9 månader
Sover 14 tim och 15 min per dag
Magläge

Just nu går det bra att lägga honom på natten. Men på dagarna vill lillkillen inte ligga still när vi ska lägga i sängen honom. Vi lägger honom bestämt tillrätta och gör solfjädern någon minut så han blir lugn. När jag ramsar ut så ställer eller sätter han sig oftast upp. Jag ramsar utanför påminnelseramsa och jag tror han börjar förstå att han ska sova, för då gnäller han (frågar) och efter några minuter så lägger han sig ner fast åt "fel håll" med huvet på täcket där fötterna normalt brukar ligga... Men sen sätter han sig upp å börjar fråga igen å så kan det hålla på i 10 minuter. När det gått 5-10 minuter efter jag lagt honom brukar jag gå in och lägga tillrätta och då ligger han kvar, gör då solfjäderna 1 minut och ramsar ut...då brukar han somna. Alternativt gnäller (frågar) han till när jag ramsar ut, men tystnar oftast och somnar.

Min fråga: Gör jag (vi) fel som går in och lägger tillrätta, ska vi vänta längre innan vi går in, eller ska vi inte gå in alls?

Tacksam för svar!

Mvh Mamma Therese :)
ilindstrom

Re: Älsklingen vill inte ligga still....

Inlägg av ilindstrom »

Hej och välkommen hit!

Vad bra det går för er, snyggt jobbat!

Jag tycker det låter som om ni gör helt rätt. Daglurarna kan ta lite längre tid att sätta.

det jag skulle göra är att lägga honom glatt och ramsa ut hurtigt. Sedan skulle jag lita på att han kan somna själv. Dammsuga brukar vara en bra sysslesättning som lugnar barnet och man själv har inte fokus på att han ska somna ögonen bums. Lita på att han kan somna själv. Om han verkligen ropar på hjälp då skulle jag naturligtvis hjälpa honom. Men nu kan ni börja tänka backa.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"