nattliga uppvak 21 månaders

Skriv svar
Mamma J

nattliga uppvak 21 månaders

Inlägg av Mamma J »

Hej alla forumister!
Vi behöver lite hjälp och pepp med lilla H på 21 månader. Hon har sedan en vecka tillbaka börjat vakna på nätterna och hon ligger och skriker och hon blir bara argare och argare eftersom. Läggningen på kvällen går smidigt och hon somnar inom 5 minuter när vi har nattat. Sedan vaknar hon 2-4 timmar senare och är till slut helt hysterisk. Jag kollar blöja, ger vatten osv. Ramsan har jag inte testat eftersom hon tidigare bara blivit argare om jag ramsat. Nu börjar det bli nattcirkus här. Pappa J har börjat ta upp henne efter en stund och hon blir bara argare när han försöker lägga henne igen......Som mest kan hon vara vaken i 3 timmar på natten......Ändå är hon sitt soliga jag på morgonen igen.......
Jag börjar tappa modet nu och tröttheten är enorm...... :?

Vanligtvis brukar denna lilla muskelbyggare sova middag i 2 timmar och ha en natt på 12 timmar!
Mamma till lilla Sara 050615 som finns i himlen, lille J född 070224, och lilla H 090425 född i v 39+0
Anna09

Re: nattliga uppvak 21 månaders

Inlägg av Anna09 »

Hej,

lång daglur för en så stor dam... justera den till 1.5 timmar. Utvärdera efter minst en vecka. Ester är 23 månader och har natt 12.5 timmar och sover 45 eller 20 min på dagen, det väljer hon själv. Förutsättningarna finns under en timmas til, med marginalkvart om sömnen tar lång tid att infinna sig.

Är ett barn argt biter varken ramsa, vatten, blöjbyte, välling eller annat. Ge ganska direkt en UPPLYSANDE OCH SÄKER ramsa i 4 verser och servera direkt efter den, utan att vänta på nick och medhåll, ett behagligt husljud att lyss till tills man lugnat sig. Här kör vi fönen i badrummet bredvid vår dotters då hon har frågor gällande läggning eller annat. Jag visslar och sjunger när jag gör håret snyggt, dvs talar om att allt är okej och att det är självklart att man lägger sig ner och sover så gott. Justerar styrkan på fönen efter frågornas volym... Du KAN om du känner dig säker bjuda på en bekräftelseramsa, lugn och trygg som "belöning" då hon tystnat... med risk för att frågorna återtas... jobba målmedvetet. Ingenting är fel, antingen sover hon för mycket på dagen eller så undrar hon bara ifall ni fortfarande vet ifall man skall sova på nätterna... :wink:

Tillbaka till ordningen, säger jag.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Mamma J

Inlägg av Mamma J »

Hej.
Tack för svaret Anna09!
Det är faktiskt så att jag tog mig själv i kragen i går och tänkte att nu skall det bli ordning på torpet igen! Pappa J blev förvisad till gästrummet och jag bara bestämde mig för att nu skall ungen soooova! Så när hon i vanlig ordning vaknade 3 timmar efter läggning så gick jag in och lade henne tillrätta, "handpåläggning" och gick ut och ramsade lugnt och tryggt tills hon tysnade. Plockade sedan ur diskmaskinen och pysslade i köket lite (som ligger vägg i vägg med barnens rum) och hon somnade om! Det hela tog ca 10 minuter. Lade mig sedan för att sova själv men hann knappt somna förrän hon började igen......men det lät mer som "frågor" denna gången....så jag gick upp eller stapplade upp och gjorde samma procedur igen. Tillrättaläggande, handpåläggning och så ramsan. Hon var lite argare eftersom så jag gick in och lade henne tillrätta igen och så pysslande i köket igen. Det hela tog 15 minuter. DÅ var det tyst igen och nu har hon sovit heeeela natten efter det (och sover fortfarande!

Tänk vad attityden kan göra! OCH ramsan fungerade! (Har den inövad i ryggmärgen) \:D/
Nu skall dagluren kortas ner till 1,5 timma från och med idag.

Kram på er alla!
Mamma till lilla Sara 050615 som finns i himlen, lille J född 070224, och lilla H 090425 född i v 39+0
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Härligt! Du ser.... vilken mamma! =D> :P
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"