Hej!
Vi har börjat SHN-kuren med vår dotter 6 månader förra veckans tisdag och är alltså nu inne på uppföljningsveckan. Problemet är att efter tillrättaläggandet och ramsan kan hon skrika/gråta/gnälla i 20-30 minuter innan hon tystnar och somnar. I förrgår tystnade hon på 10 minuter (vilket är vårt rekord). Misstänker med mannen om det är ramsan som inte riktigt fastnat. Första natten vagnade och ramsade jag i 45 minuter, andra natten 35 minuter, följande nätter ca 10-30 minuter. Men hon har sovit 11 timmars nätter sedan tredje natten och vi har inte behövt gå upp och ramsa en ända gång sedan hon börjat sova hela nätter. En gång vaknade hon under vargtimmen, men då hann jag inte ens börja ramsa före hon själv tystnade.
Dagslurarna går inte lika bra som tidigare, vilket jag förstått att är helt vanligt. Vi kämpar på med dem ännu. Men vi är lite konfunderade med kvällsläggningen då jag läst att barnet borde lägga sig till ro och somna på två minuter.
Det tar för länge...
-
MollysMamma79
Det tar för länge...
Molly 6 månader. SHN kuren påbörjades 4.1.2011.
-
ilindstrom
Re: Det tar för länge...
Hej och välkommen hit!
vad roligt att läsa att det går så bra för er, bra jobbat.
En del barn behöver muttra och böka innan den kommer till ro för natten. Det brukar ge sig såsmåningom. det där med två minuters läggningar har jag uppfattat som att längre än så ska inte själva läggningen ta innan mamma och pappa återgår till sitt. Det behöver inte betyda att barnet ska somna på den tiden. Jag själv somnar olika fort på kvällarna. Ibland på en gång men ibladn kan det ta lång tid. Så är det nog för de små också.
Så lägg henne glad och nöjd, ramsa ut och gör något livsviktigt. ha inte koncentrationen på henne utan lita på att hon kan somna själv så kommer det lösa sig.
Lycka till!
Ida
vad roligt att läsa att det går så bra för er, bra jobbat.
En del barn behöver muttra och böka innan den kommer till ro för natten. Det brukar ge sig såsmåningom. det där med två minuters läggningar har jag uppfattat som att längre än så ska inte själva läggningen ta innan mamma och pappa återgår till sitt. Det behöver inte betyda att barnet ska somna på den tiden. Jag själv somnar olika fort på kvällarna. Ibland på en gång men ibladn kan det ta lång tid. Så är det nog för de små också.
Så lägg henne glad och nöjd, ramsa ut och gör något livsviktigt. ha inte koncentrationen på henne utan lita på att hon kan somna själv så kommer det lösa sig.
Lycka till!
Ida
-
MollysMamma79
Tack Ida för uppmuntran!
Igår lade sig Molly till ro redan på 10 minuter. Vilket är jättebra! Jag återkommer till detta super forum ifall jag behöver mera hjälp, men nu tycks allt gå ganska bra. Jag har redan fått många bra tips härifrån bara genom att läsa de olika trådarna.
Kämpa på alla ni som ännu har en liten väg att gå! Det lyckas ska ni se!
Kramar, Johanna
Igår lade sig Molly till ro redan på 10 minuter. Vilket är jättebra! Jag återkommer till detta super forum ifall jag behöver mera hjälp, men nu tycks allt gå ganska bra. Jag har redan fått många bra tips härifrån bara genom att läsa de olika trådarna.
Kämpa på alla ni som ännu har en liten väg att gå! Det lyckas ska ni se!
Kramar, Johanna
-
ilindstrom
Vad roligt att läsa att läggningen gick så bra. Antar att det fortsatt så eftersom du inte skrivit något mer.
Lycka till nu i fortsättningen.
Ida
Lycka till nu i fortsättningen.
Ida
-
MollysMamma79
Hej!
Här har det gott superbra. Men nu skulle vi igen behöva lite hjälp och den här gången gäller saken Mollys sömnschema. Hon är nu 7 månader gammal och har börjat vakna tidigare på morgonen, eller orkar/vill inte sova hela dagslurarna. Vi vet att man först skall korta av eftermiddagssömnen och därför är den nu endast 20 minuter lång. Men ändå är det något som förbryllar oss. Såhär ser hennes schema ut för tillfället:
07:00 Morgonmål
08:00-09:30 Sova (1,5 h)
11:00 Lunch
12:30-14:30 Sova (2 h)
15:00 Middag
17:00-17:20 Sova (20 min)
19:00 Kvällsmål
19:45 Kvällsslurk (ifall hon ätit sämre vid kvällsmålet)
20:00-07:00 Sova (11 h)
Mattiderna kommer vi inte att ändra på för dessa har vi följt långt före vi började med sömnskolan i början av januari. Jag personligen tycker inte riktigt om att hon sover första luren så nära inpå nattsömnen (8:00-9:30), skulle gärna se att hon skulle börja sova den första närmare 9:00. Men nu är det så att storebror skall köras till dagis, med start kl. 8:00 hemifrån, och då somnar Molly i bilen och därför har vi infört hennes första lur just den tiden. Det tar minst 30 min från att vi startat till att vi är tillbaka hem på gården. Jag har funderat mig sjuk på hur vi skall göra. När vi började SHN-kuren sov hon istället 2 korta lurar på förmiddagen (första 8:00-8:45, andra 9:00-9:45), men med en längre (som vi har nu) började allt löpa mycket bättre. Men nu skall hon orka vara vaken mellan 9:30 och 12:30 och det känns lite tungt ibland, men det går.
Nu undrar vi om man kunde göra på det sättet att man förkortar första luren till 45 minuter (ex. 9:00-9:45) och tar tillbaka 45 minuters luren (istället för 20 minuter) till eftermiddagen (17:00-17:45), fast man inte ännu borde förkorta förmiddagsluren? Eller skall man helt ta bort luren då 17-tiden och istället låta henne ta en 5 minuters powernapp, vilken nog kommer att behövas?
Tack på förhand,
Johanna
Här har det gott superbra. Men nu skulle vi igen behöva lite hjälp och den här gången gäller saken Mollys sömnschema. Hon är nu 7 månader gammal och har börjat vakna tidigare på morgonen, eller orkar/vill inte sova hela dagslurarna. Vi vet att man först skall korta av eftermiddagssömnen och därför är den nu endast 20 minuter lång. Men ändå är det något som förbryllar oss. Såhär ser hennes schema ut för tillfället:
07:00 Morgonmål
08:00-09:30 Sova (1,5 h)
11:00 Lunch
12:30-14:30 Sova (2 h)
15:00 Middag
17:00-17:20 Sova (20 min)
19:00 Kvällsmål
19:45 Kvällsslurk (ifall hon ätit sämre vid kvällsmålet)
20:00-07:00 Sova (11 h)
Mattiderna kommer vi inte att ändra på för dessa har vi följt långt före vi började med sömnskolan i början av januari. Jag personligen tycker inte riktigt om att hon sover första luren så nära inpå nattsömnen (8:00-9:30), skulle gärna se att hon skulle börja sova den första närmare 9:00. Men nu är det så att storebror skall köras till dagis, med start kl. 8:00 hemifrån, och då somnar Molly i bilen och därför har vi infört hennes första lur just den tiden. Det tar minst 30 min från att vi startat till att vi är tillbaka hem på gården. Jag har funderat mig sjuk på hur vi skall göra. När vi började SHN-kuren sov hon istället 2 korta lurar på förmiddagen (första 8:00-8:45, andra 9:00-9:45), men med en längre (som vi har nu) började allt löpa mycket bättre. Men nu skall hon orka vara vaken mellan 9:30 och 12:30 och det känns lite tungt ibland, men det går.
Nu undrar vi om man kunde göra på det sättet att man förkortar första luren till 45 minuter (ex. 9:00-9:45) och tar tillbaka 45 minuters luren (istället för 20 minuter) till eftermiddagen (17:00-17:45), fast man inte ännu borde förkorta förmiddagsluren? Eller skall man helt ta bort luren då 17-tiden och istället låta henne ta en 5 minuters powernapp, vilken nog kommer att behövas?
Tack på förhand,
Johanna
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej, en 7+8 mån behöver ju 14,5 tim sömn så att då göra om schemat till 11+45+2+45 är väl alldeles perfekt. Ibland kan just en sån lite omläggning göra all skillnad.
Tänk på de där 3+7 dagarna innan ni utvärderar.
Tuta och kör! 8)
Tänk på de där 3+7 dagarna innan ni utvärderar.
Tuta och kör! 8)
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months.