Hur "visar" man en 9 manader sakers funktion utan att hindra

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
knyttet

Hur "visar" man en 9 manader sakers funktion utan att hindra

Inlägg av knyttet »

Hej,

Nu behöver jag lite tips och hjälp da jag märker att min lilla pa 9 manader blir galen pa mig om jag inte later henne hallas i sitt utforskararbete. Hur gör man när det gäller sadant som faktiskt inte är särskillt anpassat för en bebis att greja med (och smaka pa) sa som kattladan och kattmaten? Jag försöker att inte hindra utan säga ush katten bajsar där och lata henne titta och vara med när vi byter och röra vid utsidan (och sen tvätta händerna). Jag har oftast dörren till badrummet stängd men det händer att den är öppen för att ngn är där inne och lillan far da genast syn pa den fantastiskt spännande kattladan.

Vad kan jag göra för att inte behöva ta bort henne eller ladan och för att hon ska första hur den andvänds och inte börja smaka pa bajs och sand? Det samma gäller kattmat och vatten, jag brukar oftast ta bort det innan hon kommer in i köket om vi ska vara där sa att hon inte hinner se det försvinna framför nästippen, men känner även här att jag borde pa ngt vis ha mer talamod och hantera det pa ett sätt sa att hon sa smaningom förstar att kattmaten kan sta där utan att man häller ut den över hela golvet. Men om jag later den vara och hon häller ut den och jag säger oj da kattmaten ska ju vara i skalen sa katterna kan äta den och visar henne hur jag plocker i den igen och ställer den pa sin plats sa katterna kan äta, sa blir hon helt vild och jätte arg att jag hindrar henne och accepterar inte alls vad jag visar. Jag kan ju tilläga att sedan nagra veckor sa är det riktiga raseriutbrott som varar länge och är mycket svara att avleda (vet ej om det har men 9-man angest eller min brist pa förmaga att förmedla)

Vad jag undrar är egentligen hur man gar tillväga da en "fara" lurar och man istället för att hindra visar hur respektive sak andvänds? Mina försök känns totalt misslyckade, pa lillans reaktion känns det som om att säga nej och ta bort henne skulle vara sak samma, hon blir JÄTTE ledsen och vill BARA göra pa sitt sätt med saken. Jag känner även att hand-om-hand fungerar uselt, sa fort jag försöker visa damen hur nagot fungerar genom att halla min hand runt hennes sa känns det som det enda hon fokuserar pa är att fa loss sin hand ur min....hon blir inte sa glad av att bli tvingad till ngt pa detta vis.

Är det för tidigt att visa hur saker fungerar? Hur ska vi jobba, bara ta bort allt farligt innan hon hinner se det sa att hon ej blir hindrad och lära henne om kattmat osv när hon blir större? Om hon far tag i ngt som hon inte ska av misstag kan man överhuvud taget ta bort det när man visat vad det är och hon fatt röra pa det med mig brevid? (jag brukar köra att vi byter mot ngt trevligare men ofta är hon helt inne pa sin upphittade grej och blir JÄTTE ledsen om den försvinner sen)

Jag undrar ocksa hur noga jag borde vara med att visa hur man gör med saker och ting och inte bara lata henne ga lös som hon vill. Jag menar om jag tex förväntar mig att hon sa smaningom ska acceptera att böckerna i bokhyllan är tänkta att sta där för att deras andvänding är att bli lästa och är inte ett gäng klossar som ska vältas ut en efter en tills allihop ligger i en stor hög pa golvet borde jag da ingripa och visa hur det var tänkt redan nu istället för att lata henne yra runt och dra ner allt? Det verkar som hon tycker det är roligt och det är ju inget farligt med det, böckerna kan jag ju bara ställa tillbaka sen.

Tusen tack.
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Hur "visar" man en 9 manader sakers funktion utan att hi

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ang. saker som faktiskt är FARLIGT. Gäller regeln flytta saken inte barnet.
De flesta jag känner har maten på diskbänken istället och ställer upp sandlåor så katten når dem men inte små barn.

När min son var liten och jag exempelvis var i köket och vi lagade mat, så hade jag kökskniven. då visade jag hur knivbladet var vasst. sa VASST (enda gången jag använder AJ AJ är när saker gör ONT) och nuddar fingret vid bladet och säger AJ, AJ. Men sen tar jag handen om handen och visar handtaget och skär tillsammans.

Ang. böcker, titta i dem tillsammans, visa hur man bläddrar fint. Säg förisktigt! MItt mantra, FÖRSIKTIG. Bläddra handen om handen. Är du extremt rädd om en bok, flytta boken. Kanske kan hon ha sina böcker längst ner i bokhyllan?

HOn kommer att bli stor nog att förstå att kattmat är BLÄ och spotta ut på kommando. Att lära sig ge katten mat osv.. Men och andra sidan, kattmat är ju inte livsfarligt och tål att kollas lite på. FÖRSIKTIGT. Men än så länge kan väl katten äta på bänken i köket och de flesta katter skall ju dessutom äta torrfoder som helfoder, så det är ju inte så mycket att oroa sig för tänker jag.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
knyttet

Inlägg av knyttet »

Tack för ditt svar.

Jo jag tror att det bästa är att ta det lite lungt och helt enkelt flytta bort det värsta nu ett tag.

Men jag maste berätta det finaste, igar hittade jag lillan som hade fatt tag i en av vara böcker pa nattduksbordet och nej tänte jag hon kommer riva ur bladen, men hon satt lungt och super koncentrerat och vände blad för blad med pekfingret och började om fran början i säker 15 min. Sa duktig, vad hon kan!

Tack igen för detta super bra forumet!
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

knyttet skrev: Men jag maste berätta det finaste, igar hittade jag lillan som hade fatt tag i en av vara böcker pa nattduksbordet och nej tänte jag hon kommer riva ur bladen, men hon satt lungt och super koncentrerat och vände blad för blad med pekfingret och började om fran början i säker 15 min. Sa duktig, vad hon kan!

Tack igen för detta super bra forumet!
Exakt de lär sig!! De är så mycket mera kompetenta än man kan ana. =D> =D> =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"