Behöver lite råd ang snart 10-månaders

_lill
Inlägg: 560
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 17:47

Behöver lite råd ang snart 10-månaders

Inlägg av _lill »

Vår lille N har SM:ats och kurats men nu känner vi att vi behöver lite råd angående hans schema. Han verkar vara en piggis och har till för ett tag sedan sovit natt 19-7 (han är dock kvällstrött och morgonpigg så det har snarare varit 18.45-6.30men det är inget problem tycker vi). 45 min förmiddag och 1,5 h eftermiddag. När han började få strula lite med sina lurar utgick vi från att det var dags att dra ner fm-luren till 20 min. Han hade svårt att somna på förmiddagen ett tar och somnade inte alls till fm-luren. Vi tänkte att det enda vi kunde göra var att erbjuda en fm-lur och fortsatte som vanligt. Den senaste veckan har han dock börjat vakna väldigt tidigt på morgonen, ofta runt 5, och sover också oroligt på natten. Han är inte ledsen direkt utan ligger mest och klagar... men både vi och han bli ju trötta av det här.

Hur går vi vidare? Schemaändringar?
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Re: Behöver lite råd ang snart 10-månaders

Inlägg av Sagalinda »

Hej på dig!

Gossen ska ha cirka 14 timmar sömn i dygnet. Därför var det en bra idé att korta ner fm-luren till 20 min, med en 12-timmars natt och 1½ timme långlur är det lämpligt med 20 minuter på fm. Tröttisar kan ha 45 minuter. Nu vet jag ju inte hur ert schema ser ut? Jag tycker han är för liten att klara sig på bara en lur om dagen, men däremot kan det ju hända att fm-luren kommer för snabbt på efter natten. Det kan vara en idé att skjuta fram den lite, och samtidigt flytta fram den andra luren en aning. Om du ger mig ert schema så kan vi fundera lite tillsammans!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
_lill
Inlägg: 560
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 17:47

Re: Behöver lite råd ang snart 10-månaders

Inlägg av _lill »

Hej och tack för snabbt svar!

Hans schema är
natt 19-7 ( i realiteten till 6.30)
fm 9.15- klockar en 20-min men inte senare än 10
em 13.15-14.45 1,5 h

jag vet inte, jag tror inte det blir bättre av att flytta fram fm-luren för han är väääldigt trött 9.15 men det är ju också för att han vaknar så tidigt. jag vet att han ska ha 14 h men han har hela tiden sovit mindre än rekommenderat och verkat må bra på det. gick ner till 2 lurar strax innan 7 mån utan problem. jag tycker också att han är lite liten för att klara 1 lur, men samtidigt vet jag inte vad annars som kan vara problemet :(
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
_lill
Inlägg: 560
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 17:47

Re: Behöver lite råd ang snart 10-månaders

Inlägg av _lill »

puffar lite...

han har sovit längre på morgonen den senaste tiden, men istället inte somnat på fm-luren. Vi har bestämt oss för att dra ner till 1 lur vid 12 istället. förmiddagen tror jag inte blir några problem (så länge han sover till åtminstone 6.30) men eftermiddagarna undrar jag lite hur han ska orka. vi får äl slänga in en 5-minutare om det behövs...
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Re: Behöver lite råd ang snart 10-månaders

Inlägg av Sagalinda »

Hej på dig och förlåt mig! Jag har helt missat att svara, jag fattar inte varför underrättelsefunktionen ibland sviker mig helt. Nå, bättre sent än aldrig :wink:

Du verkar ha en piggis, och du känner honom bäst! Om du tror att han klarar sig på en lur är det bara att köra! Låt honom istället sova lite längre än 2 timmar - jag skulle schemalägga 2½ timmar. Vaknar han efter två timmar så är det okej, men ge honom chans till mera. Och så har du femminutaren på em som en liten nödlösning ifall det blir för tröttsamt i början :D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
_lill
Inlägg: 560
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 17:47

Re: Behöver lite råd ang snart 10-månaders

Inlägg av _lill »

Hej igen och tack för ditt svar!

Nu har vi kört det nya schemat drygt en vecka, med lite varierande resultat. Han är lite trött på förmiddagen och när vi varit ute på promenad har han somnat en 5-min ett par gånger. Vi lägger honom kl 12.15 och ofta tar det honom ett tag att somna även om han inte direkt är ledsen (kanske beror det på att han är för trött?). För det mesta har han sovit mellan 1h 45 min och 2,5 h. Får han sova 2 timmar blir eftermiddagen som bäst. De dagar han sovit för lite på dagen har vi lagt tidigare på kvällen.

Morgnarna har blivit bättre. Vaknar han vid 5 somnar han om och sover sen till 6.30-7. Vaknar han inte 5, brukar han vakna vid 6 med den skillnaden att han inte somnar om utan vi går upp 6.15 el 6.30. Det som oroar mig lite nu är att vi snart ska flytta och då kommer barnen bli tvungna att dela rum (längre fram planerar vi att dela av deras rum men till en början får de dela). Även om de har samma schema ser det i praktiken lite olika ut. Lille N har som sagt natt 19-7 men vaknar ofta runt 6. I har också natt 19-7 men brukar få sova tills hon vaknar någon gång mellan 7 och 8. Vi har låtit henne göra det eftersom det fungerar bra och hon numera inte sover på dagen. Vi har kvar vilan men hon brukar få titta på dvd i sin spjälsäng. Det jag funderar över är att om han vaknar kl 6 kommer hon ju också göra det och 11 h sömn blir alldeles för lite för henne. Eller tror ni helt enkelt att hon kommer börja somna på sin vila igen om hon behöver det?
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Behöver lite råd ang snart 10-månaders

Inlägg av miniz »

Hej.

Det är klurigt det där med tidig morgon. Man vet ju inte om hon vaknar av honom. Och skulle hon vakna kan ni ju erbjuda vilostunden som sovstund igen.

Har han sovit med er till nu? I det nya rummet tar han kanske till tacka med en pangramsa och sover till 7. :D
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
_lill
Inlägg: 560
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 17:47

Re: Behöver lite råd ang snart 10-månaders

Inlägg av _lill »

Hej!

Nej nu sover han i det sovrummet som är vårt egentligen och vi sover i vardagsrummet. Men när vi flyttar till hus finns det bara 2 rum på ovanvåningen så då får de dela. Nej du har rätt, vi får se hur det blir helt enkelt och ta eventuella problem om de kommer.

Vi har kämpat lääänge med de tidiga morgnarna men har väl accepterat att han sällan sover längre än till 6.30. Tycker inte man kan klaga egentligen när han sover 19-6 ;)
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
norna
Inlägg: 127
Blev medlem: sön 22 apr 2007, 13:16

Re: Behöver lite råd ang snart 10-månaders

Inlägg av norna »

Hej,

Känner igen lite av våra funderingar i det du skriver. Vår kille är 10 mån och vi har haft tidiga morgnar länge. Storasyster ville för några dagar sedan flytta in i det som är deras gemensamma rum (Hon har legat hos oss i väntan på att hans morgnar ska bli bättre, men efter fem månader tröttnade hon på att vänta :wink: ). Vi tyckte att det var lika bra när hon ändå var så sugen. Hans morgnar har vi ju inte lyckats förlänga ändå... tänkte vi.

Det har fungerat över förväntan. Om han vaknar på natten, eller vid 5, vaknar oftast inte storasyster. Däremot, som i morse, när han vaknade 6.15, får man gå upp med båda.

Hon är 4 år och har vila i egen säng på dagis. Hon somnar inte, tidiga morgnar har ingen inverkan på insomnandet där, verkar det som.

Med storasyster gick vi över till en lur vid 10-11 mån ålder. Hon fick i en övergång en femminutare i vagnen runt 11, sen hade hon sovisen vid 13. Det fungerade bra efter någon vecka, då behövdes inte femminutaren längre.

Hoppas det går bra med rumsdelningen!
dotter född april 2007, v 38+2
son född april 2010, v 34+1
_lill
Inlägg: 560
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 17:47

Re: Behöver lite råd ang snart 10-månaders

Inlägg av _lill »

Hej Norna! Tack för ditt svar! Vi har ju ännu inte flyttat så barnen sover i skilda rum fortfarande. Vi kämpar på med lillebrors morgnar... nu senast var den en magsjuka som ställde till det och när han började friskna till men fortfarnde sov dåligt började han vakna tidigt igen. De första morgnarna förstod jag att han var hungrig så då fick han mat, men sen var vi snabba med att backa. Nu vaknar han runt 5.30-6 för det mesta men vi går inte upp innan 6.15. Börjar överväga väckarklocka. Egentligen tycker jag det verkar himla bökigt men kanske blir det det ändå... vi får fundera ute till....
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Re: Behöver lite råd ang snart 10-månaders

Inlägg av Sagalinda »

:D Väckarklocka är inte alls bökigt! Det är en genialisk uppfinning! Ge den fyra morgnar och han fattar att det inte är morgon förrän klockan ringer! :D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
_lill
Inlägg: 560
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 17:47

Re: Behöver lite råd ang snart 10-månaders

Inlägg av _lill »

Okej ja det är väl så... men vilken tid ska vi sätta klockan på då? :oops: Morgon är EGENTLIGEN 7 men han sover aldrig tills dess utan vi har sagt ok till 6.15-6.30. Kanske ska jag ställa kl på 6.30, i höst när de ska börja på förskolan kommer de ändå behöva gå upp ungefär då.... Jag vet att det inte är 100% SHN men vi har kämpat i evigheter med den här lille och han verkar ha ett sömnbehov som ligger lite under det som AW rekomenderar.
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Behöver lite råd ang snart 10-månaders

Inlägg av miniz »

Hej.

Ställ den pà 6.30 och efter ett par veckor kan du justera.
Och snart blir det sommartid! Dà fàr vi ocksà morgon den tid vi egentligen vill ha med vàr morgonbuse. :wink:

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
_lill
Inlägg: 560
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 17:47

Re: Behöver lite råd ang snart 10-månaders

Inlägg av _lill »

Japp vi började imorse och satte klockan på 6.30. Han vaknade 5.50 och fick en pangramsa, surade fram till klockan ringde. Ska bli spännande att se om han lär sig det här. Känns som att vi har kämpat sååå långeg med morgnarna och såklart har ni rätt i att det inte är bökigt med väckarklocka, det är vanans makt som gör att man känner motstånd mot det nya ;)
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Re: Behöver lite råd ang snart 10-månaders

Inlägg av Sagalinda »

Hur har det gått? :D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"