Önskar lite hjälp och råd om kuren!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
charliesmamma

Önskar lite hjälp och råd om kuren!

Inlägg av charliesmamma »

Hej!
Jag och pappa är inne på dygn 4 av SHK som har gått strålande. Vi kurar vår älskade Charlie, precis fyllda 6 månader. Han har inte haft stora sömnproblem innan kuren (vaknat 2 ggr/natt och ätit, sovit mest i egen säng), men vi kände att det nu var dax att få till det ordentligt och bra, med eget rum och slut på nattmatning. :D
Så här ser vårat schema ut:
07:30 vakna
08:00 frukost
09:00-09:45 sova
11:00 lunch
12:00-14:00 sova
14:15 mellanmål
16:00-16:20 sova
17:00 middag
19:30 sova natt

Vi började med schemat på dagtid ca 2 veckor innan vi började kuren, och det sitter som berget!
Enda problemet är dagslurarna som för närvarande bara funkar i vagnen och med napp, ingen napp på kvällen/natten dock. Det vore ju underbart att få dom att funka hemma också, vore tacksam för tips och råd!

Tack på förhand! :P
Tiki, stolt mamma till
Charlie 20100709 SHN-kurad vid 5,5 månader
Lisa 20111212 SM från start
Acnaib
Rådgivare/advisor

Re: Önskar lite hjälp och råd om kuren!

Inlägg av Acnaib »

Hej och välkommen hit!! :heart:

Va roligt att det har fungerat så fint för er! Underbart!
Jag skulle helt klart rekomendera er att ta bort nappen på dagen oxå. Nappen stör mer än den hjälper och älsklingen behöver inte napp längrehan är stor nu! :wink:
Shemat ser bra ut! :thumbsup: Det tar en tid innan dagslurarna sätter sig. Älsklingen sover bättre på natten nu ocht ror att han är utvilad på dagen. Det vet ju ni att han inte är, så fortsätta att leda och visa honom så som ni gör nu!
Mitt bästa tips nu är att ni håller tiderna på schemat på minuten (så gott som det går) så kommer älsklingen snart förstå hur det ska vara. Och då kommer han sova gott även på dagen.

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
charliesmamma

Inlägg av charliesmamma »

Tack så mycket för ditt snabba svar!

Jag såg att jag glömde lägga till att Charlie såklart också får kvällsvälling vid 19:00 tiden, efter sitt bad!

Nu till dagslurarna igen, mitt problem är egentligen hur jag ska få honom att somna på annat sätt än att han ligger i vagnen när jag är ute och promenerar. När jag stannar vaknar han nästan alltid efter ett tag, och sova hemma under dagen är näst intill omöjligt, om jag inte vaggar och vyssar honom till söms. Det är jättetrevligt att promenera men kanske inte alltid 3 gånger om dagen! Hoppas inte kuren vi genomfört varit förgäves trots att han i princip vaggas till söms i vagnen under dagslurarna.
tusen tack för hjälpen!
Tiki, stolt mamma till
Charlie 20100709 SHN-kurad vid 5,5 månader
Lisa 20111212 SM från start
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen!
Då förstår jag vad som är det problematiska. :wink:
Det allra bästa är ju att älsklingen somnar i stillastående vagn och inte i rullande.
Ni lägger alltså älsklingen tillrätta i vagnen, och sedan vagnar ni tills älsklingen är lugn. Då går ni därifrån med ramsan. Älsklingen kommer reagera igen men då är det som på natten att ni besvarar alla frågor med ramsa och med vagning om det behövs. Det tar några dagar och förmodligen kommer det frågas mycket, men sen när älsklingen väl är med på noterna så gör ni som så när ni vill ut och gå: Ni lägger tillrätta i vagnen, väntar tills älsklingen somnat, väntar tills älsklingen sovit 10 min och sen först börjar ni att gå! Vaknar älsklingen under tiden så stannar man vagnen och väntar tills älsklingen somnat igen innan man fortsätter att gå. På så vis kommer älsklingen sedan kunna sova i vagn var som helst, rullande eller stillastående - mycket bekvämt! :wink:

Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"