Elis nio månader kuras sin andra natt av sin pappa. Elis blir tokig av skrik och tårar så snart pappan lämnar rummet. Svarar ingenting alls på ramsan, trots väntan och inlyssning. Han skriker så att det skär sig i hans röst.
Så snart pappan kommer till sängen lägger han sig platt ner tillrätta och blir tyst (snyftar högljutt av ansträngning). Genast på väg ut skriker han upp sig.
Vi hade verkligen laddat om för natten efter vad som kändes som en ovanligt tuff kurstart?
Första natten skrev jag om på annan tråd, men har inte fått respons idag.
Dock så blev lite saker fel, fick höra mer när Elis pappa vaknade med sömnloggen till hands:
19 Läggningen gick fint, 30 minuters frågor och protester. Svarade bra på buffning och solfjäder, men skrek upp sig när han ramsade ut sig ur rummet.
23:10-23:40 En halvtimma igen innan han sov.
02-03 60 min. Ömsom buffar, solfjäder, ramsor (på väg ut), ömsom vänta och lyssna in.
06-07 Somnade inte på en timma. Tio i sju tände vi tillslut upp i rummet, försökte göra glad affär medan han snyftade och grät. Han lät sig inte skojas med. Jag hoppade ner i spjälsängen i ett försök att lugna honom. Lite bättre. Sedan plockade jag upp honom. Fick sedan bröstmjölk och en liten portion risgrynsgröt.
Därefter glad och lekte och busade med mig. Påklädning. Fix. Hjälpas åt. Också klängig och trött.
08:40 När jag är på väg att göra oss iordning för att gå ut och ta lilla luren - då kräks han plötsligt där han leker. Kaskad. Allt upp. Det är sanering och avtvättning. Nya kläder.
09:00 Lägger jag honom i hans säng istället. Tillrättaläggning. Ljusare i rummet. Buffar, han blir lugn på en gång. Så fort jag lämnar rummet med bekräftelseramsa skriker han upp sig (inte bara gnäll) och kryper till sängkanten. Solfjädrade i slutet. Hans ögon började gå igen. Ramsade mig ut.
09:07. Sover.
09:33 Ljud från hans rum.
Nu väntar väckning 09:45
SCHEMA
19-07 natt
07 frukost
09-09:45 lura
10:30 lunch
12:30-14:00 sova middag
14 äta
17:30 äta
18-19 skoj, bad, slurk
(resten av dagen har också gått bra, ingen magis, och flyt i ätning och annat)
---
Vad tror ni, vi vill inte fastna i att han ska känna av vår närvaro i rummet - hur gör vi när han blir utom sig och ramsan inte duger?
Han vill ju verkligen ha hjälp.
svarar inte alls på ramsa, gråter utom sig - HJÄLP IKVÄLL??!
Re: svarar inte alls på ramsa, gråter utom sig - HJÄLP IKVÄL
Hej Ugglans!
Det är jättebra om vi försöker hålla alla frågor rörande samma barn i en och samma tråd. Oftast behöver vi all info bakåt och det blir så mycket lättare för oss som vill hjälpa om vi har allt på samma ställe.
Jag flyttar över dina frågor till din andra tråd, låser denna och svarar dig i den andra.

Bianca
Det är jättebra om vi försöker hålla alla frågor rörande samma barn i en och samma tråd. Oftast behöver vi all info bakåt och det blir så mycket lättare för oss som vill hjälpa om vi har allt på samma ställe.
Jag flyttar över dina frågor till din andra tråd, låser denna och svarar dig i den andra.
Bianca