Ändring av schema, tacksam för synpunkter!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
krisva

Ändring av schema, tacksam för synpunkter!

Inlägg av krisva »

Hej!

Vår solstråle har nu sovit hela nätter sedan 5 månaders ålder tack vare Anna Wahlgren!! Tack, tack och åter tack [-o< !!

Hon är idag 14 månader och ska börja förskolan i mars. I dagsläget ser schemat ut så här:

07.00 God morgon!!! Välling
09.00 Gröt
10.00-11.20 Sova
12.00 Lunch
14-14.40 Sova
15.00 Mellanmål
17.00 Middag
18.30 Välling
19.00 God natt!

Jag är medveten om att vi har lite för mkt sömntid men det funkar för oss, dock kan det ta ca 20 min innan hon somnar och då leker hon själv i sängen så det är inga problem. Men då hon snart kommer att börja på förskola och där sover man på eftermiddagen så funderar jag på att nu ta bort en lur och förflytta den till em. Jag tänker att det kan se ur så här:

07.00 God morgon!!
11.00 Lunch
11.45.13.15 Sova
14.00 Mellis
17.00 Middag
18.30 Välling
19.00 God natt!

Vad tror ni om detta? Jag känner mig osäker på om hon klarar av en lur? Men det känns som om det är hög tid att göra en förändring då det snart inte kommer att finnas möjlighet att sova på fm. Risken finns också att hon initialt inte sover så länge som 1,5h vid middagsluren. Ska jag då bara köra på och låta henne vara trött tills schemat sätter sig?

Tacksam för synpunkter!

/Kakan
Mamma till en solstråle född 25 oktober 2009
Elle

Re: Ändring av schema, tacksam för synpunkter!

Inlägg av Elle »

Hej Krisva!

Vad skönt att allt fungerar så bra och att dottern får sin välbehövliga sömn! Angående schemat kan ni ju avvakta ännu en månad om ni är osäkra på om hon är redo för en lur. Sedan när ni inför enlursschema så tänk på att det tar tre dagar att införa ngt nytt och upp till en vecka innan det nya sitter. Vi gav dottern en femminutare på fm i en övergångsperiod för att hon inte skulle bli överträtt innan lunchen. Man kan också vid behov lägga upp till en halvtimme tidigare till natten om hon blir trött med nya schemat. Har ni kollat så att sovtiden stämmer överens med den hon kommer ha på förskolan?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
krisva

Inlägg av krisva »

Tack Elle för ditt svar! Vi har gjort så att vi avvaktar lite med en lur, men om någon vecka räknar jag med att vi ska göra om schemat så det blir en lur. Jag har kollat med förskolan och dom sover vid 11.45 så min tanke är att redan innan ställa om lilla fröken på dessa tider.

Det är så bra att ha er att bolla med!

Tusen tack så länge!
Mamma till en solstråle född 25 oktober 2009
Elle

Inlägg av Elle »

:thumbsup: Toppen!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "