2 åring som varit vaken flera timmar per natt sen han föddes
2 åring som varit vaken flera timmar per natt sen han föddes
Jag är i stort behov av hjälp. Har tidigare varit inne på forumet, när sonen var liten. Vi körde på schema och det funkade rätt bra nattetid mellan 3-8 månaders ålder. Däremot så strulade dagsömnen extremt mycket då.
Sonen är nu 2 år gammal och han är vaken mellan 2-4 timmar VARJE natt...Fram tills han var 1 år så strulade mest dagsömnen men nu är det nattsömnen som är problemet.
Han har haft allergier sedan han var bebis så mycket av nattsömnen har strulat pga smärtor och sånt, nu däremot tror vi att han är smärtfri pga allergierna i alla fall.
Vi har tider på så sätt att han sover 20-07 nattetid. Dagsömnen har vi fått laborera lite mer i och med hans nattsömn, testat att ta bort utan någon effekt så nu sover han återigen 1 timme varje dag. Han är svårsövd även dagtid och tiden blir aldrig den samma i och med att hans nätter ser olika ut varje natt. Ibland är han mer trött och däckar av sig själv redan vid 11 och andra dagar är han övertrött och är OMÖJLIG att få att sova innan kl 15...
Känner oss helt förvirrade och börjar undra om det är nåt "fel" på honom. Han är väldigt aktiv dagtid. Han GÅR t ex aldrig utan SPRINGER vart han än ska. Väldigt hetsigt humör osv.
Hjälp mig!
Sonen är nu 2 år gammal och han är vaken mellan 2-4 timmar VARJE natt...Fram tills han var 1 år så strulade mest dagsömnen men nu är det nattsömnen som är problemet.
Han har haft allergier sedan han var bebis så mycket av nattsömnen har strulat pga smärtor och sånt, nu däremot tror vi att han är smärtfri pga allergierna i alla fall.
Vi har tider på så sätt att han sover 20-07 nattetid. Dagsömnen har vi fått laborera lite mer i och med hans nattsömn, testat att ta bort utan någon effekt så nu sover han återigen 1 timme varje dag. Han är svårsövd även dagtid och tiden blir aldrig den samma i och med att hans nätter ser olika ut varje natt. Ibland är han mer trött och däckar av sig själv redan vid 11 och andra dagar är han övertrött och är OMÖJLIG att få att sova innan kl 15...
Känner oss helt förvirrade och börjar undra om det är nåt "fel" på honom. Han är väldigt aktiv dagtid. Han GÅR t ex aldrig utan SPRINGER vart han än ska. Väldigt hetsigt humör osv.
Hjälp mig!
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Re: 2 åring som varit vaken flera timmar per natt sen han fö
Hej, jag hoppas du kommer att få lite hjälp av andra snart, men vill bara kontrollfråga.
Äter han några allergimediciner eller liknande? Detta påverkar nämnligen sömnen och dagen, vissa är väldigt känsliga för medicinering i alla form.
Har ni gett någon allergi medicin till natten så behöver han ha varit fri från dessa i minst 2 veckor innan ni kurar. (tänker på mediciner som typ atarax, lergigan, brickanyl, ventoline osv...)
Sen finns det barn som är känsliga för viss mat och blir speedade av det, där kan t.ex. gluten, mjölkprodukter och socker spela in. Så det kan vara värt att se över kosten också.
Mer stöttning i det kan du få under mat, mage och barnakropp.
Eftersom du skriver att ni har en del allergier så är det så att vissa barn just reagerar med att vara speedade på sådant de inte tål och det syns inte på våra vanliga allergitester (tror de heter iEG och att det är ett iGG test man vill ha, dessa görs inte i sverige utan man får göra dessa på eget bevåg utomlands). Så även om man tror man uteslutit det som är värst kan just andra allergener ligga och reta systemet.
Äter han några allergimediciner eller liknande? Detta påverkar nämnligen sömnen och dagen, vissa är väldigt känsliga för medicinering i alla form.
Har ni gett någon allergi medicin till natten så behöver han ha varit fri från dessa i minst 2 veckor innan ni kurar. (tänker på mediciner som typ atarax, lergigan, brickanyl, ventoline osv...)
Sen finns det barn som är känsliga för viss mat och blir speedade av det, där kan t.ex. gluten, mjölkprodukter och socker spela in. Så det kan vara värt att se över kosten också.
Eftersom du skriver att ni har en del allergier så är det så att vissa barn just reagerar med att vara speedade på sådant de inte tål och det syns inte på våra vanliga allergitester (tror de heter iEG och att det är ett iGG test man vill ha, dessa görs inte i sverige utan man får göra dessa på eget bevåg utomlands). Så även om man tror man uteslutit det som är värst kan just andra allergener ligga och reta systemet.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Nä han har inga allergimediciner. Han är allergisk mot vete så vi har helt glutenfri kost. Vi har tidigare även haft mjölk och sojafritt men sömnen var mer eller mindre lika dålig, tyvärrTorsMamma skrev:Hej, jag hoppas du kommer att få lite hjälp av andra snart, men vill bara kontrollfråga.
Han visar inget på tester men visar tydligt vid provocering. Tror kanske att det är hans veteallergi som gör honom speedad, som du säger, och att han behöver vara vetefri, strikt en LÅNG period!
Ska kolla under den andra delen av forumet om mat och mage.
Vi ska till läkare nästa vecka och förhoppningsvis kan vi få lite mer stöd där...men kanske ingen idé att försöka fixa hans sömn innan vi är helt säker på att hans allergier är utredda?!?
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej, är han medicinfri och glutenfri just nu så tycker jag ni kan köra en kur, men ha i åtanke att den kanske tar lite mer tid än vad boken skriver.
Min erfarenhet är att barn över 1 år tar mer tid (kanske dubbla tiden) mot de vanliga 3+7. Men med det i åtanke kan ju saken inte bli sämre bara bättre.
Läs och läs och läs så ögonen blöder och kör. Uteslut vete helt kan ni ju göra utan problem.
Lycka till med vad ni än bestämmer er för.
Min erfarenhet är att barn över 1 år tar mer tid (kanske dubbla tiden) mot de vanliga 3+7. Men med det i åtanke kan ju saken inte bli sämre bara bättre.
Läs och läs och läs så ögonen blöder och kör. Uteslut vete helt kan ni ju göra utan problem.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Nä sämre kan det ju inte bli!!TorsMamma skrev:Hej, är han medicinfri och glutenfri just nu så tycker jag ni kan köra en kur, men ha i åtanke att den kanske tar lite mer tid än vad boken skriver.
Det konstiga är att han kör vaken natt ungefär varannan natt och varannan natt sover han hela nätter. Vad kan detta bero på?
Han verkar inte ha jättestort sömnbehov. OM han sover en hel natt så är det oftast 10 timmar och då går det INTE att få honom att somna om, även om han kan ligga kvar i sängen. Sedan sover han 45-90 minuter dagtid och då går det inte heller att få honom somna om
Hur strikt schema ska man ha när barnen är såhär stora?
Han är nog i mellanläget någonstans att ta bort dagsömnen. Hur gör man då i SHN?
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej igen. En 2 åring fram till 3 års ålder behöver ca. 13 tim sömn/dygn och vi brukar säga att en "piggis" kanske behöver 12,5. Men det brukar inte diffa på så mycket mer. Så har man 12 tim natt så kan en 20 min lur dagtid räcka. Har du 11 tim natt behöver du mellan 45-1,5 tim sömn.
Jag har märkt att för oss är fasta tider helst på min ett måste. Jag hade en tid där jag var mera "flexibel" och det fick vi betala med just mer oro, kontigheter och frågor i stora bokstäver.
Vissa behöver i trots tider mer sömn andra mindre så att tänka ""förutsättningar" är det bästa. Även om barnet inte sover så måste de ha vilan LÄÄÄÄÄÄNGE. Då kan man ha 1,5 tim vila men bara 45 min sömn exempelvis. Lyssna på saga kan vara ett alternativ tycker jag.
Tänk på att ha det kolsvart om natten, om det måste finnas ljus är det UTANFÖR rummet som en liten lampa ute i hallen som sipprar in i en springa i dörren.
Jag har märkt att för oss är fasta tider helst på min ett måste. Jag hade en tid där jag var mera "flexibel" och det fick vi betala med just mer oro, kontigheter och frågor i stora bokstäver.
Vissa behöver i trots tider mer sömn andra mindre så att tänka ""förutsättningar" är det bästa. Även om barnet inte sover så måste de ha vilan LÄÄÄÄÄÄNGE. Då kan man ha 1,5 tim vila men bara 45 min sömn exempelvis. Lyssna på saga kan vara ett alternativ tycker jag.
Tänk på att ha det kolsvart om natten, om det måste finnas ljus är det UTANFÖR rummet som en liten lampa ute i hallen som sipprar in i en springa i dörren.
Tor 2006
Ok för då kan man säga att sonen ALDRIG är över 11½ timme per dygn, oftast kanske 9-10 timmar/dygn bara...TorsMamma skrev:Hej igen. En 2 åring fram till 3 års ålder behöver ca. 13 tim sömn/dygn och vi brukar säga att en "piggis" kanske behöver 12,5. Men det brukar inte diffa på så mycket mer. Så har man 12 tim natt så kan en 20 min lur dagtid räcka. Har du 11 tim natt behöver du mellan 45-1,5 tim sömn.
Hmm undrar hur vi ska få till det!!
Hej alvalie!
Hur går det för er? Tänk på att sömn ofta föder mer sömn, och att barn som sover för lite ofta är mer oroliga i kroppen än barn som sover som de "ska". Jag tror det allra bästa är att du spikar ett schema som innehåller sömntider, mattider, utetider och tid för social delaktighet. Tvååringar behöver lagoma doser av allt det här för att må optimalt, och lättast att tillgodose de behoven blir det om man har specifika tider för allt
.
Sen att han inte sover (i början) de tider du bestämt får du försöka låta bli att fokusera på, tänk så att du ger honom förutsättningarna att sova och att sömnen kommer när han ser att det är du som har kollen. Väckarklocka är ett toppenhjälpmedel för lite äldre barn, det blir tydligt för lilleman då när det är time att stiga upp. Kan med fördel användas både till morgonen och på dagluren
Kram Mia
Hur går det för er? Tänk på att sömn ofta föder mer sömn, och att barn som sover för lite ofta är mer oroliga i kroppen än barn som sover som de "ska". Jag tror det allra bästa är att du spikar ett schema som innehåller sömntider, mattider, utetider och tid för social delaktighet. Tvååringar behöver lagoma doser av allt det här för att må optimalt, och lättast att tillgodose de behoven blir det om man har specifika tider för allt
Sen att han inte sover (i början) de tider du bestämt får du försöka låta bli att fokusera på, tänk så att du ger honom förutsättningarna att sova och att sömnen kommer när han ser att det är du som har kollen. Väckarklocka är ett toppenhjälpmedel för lite äldre barn, det blir tydligt för lilleman då när det är time att stiga upp. Kan med fördel användas både till morgonen och på dagluren
Kram Mia
ja han behöver helt klart mer sömn, problemet är att han har allergi så han mår inte så bra just nu. vi håller på att utreda honom så han har väldigt svårt att slappna av. har varit vaken ca 2 timmar i natt och nu är han aptrött men sova det ska han inte göra... hmm ja jag får försöka fixa ett schema så gott det går. ofta är han ju på dagis men inte alla dagar, hur löser man det när schemat inte blir likadant varje dag??miar70 skrev:Hej alvalie!
Hur går det för er? Tänk på att sömn ofta föder mer sömn, och att barn som sover för lite ofta är mer oroliga i kroppen än barn som sover som de "ska". Jag tror det allra bästa är att du spikar ett schema som innehåller sömntider, mattider, utetider och tid för social delaktighet. Tvååringar behöver lagoma doser av allt det här för att må optimalt, och lättast att tillgodose de behoven blir det om man har specifika tider för allt.
Sen att han inte sover (i början) de tider du bestämt får du försöka låta bli att fokusera på, tänk så att du ger honom förutsättningarna att sova och att sömnen kommer när han ser att det är du som har kollen. Väckarklocka är ett toppenhjälpmedel för lite äldre barn, det blir tydligt för lilleman då när det är time att stiga upp. Kan med fördel användas både till morgonen och på dagluren![]()
Kram Mia
Enklast är nog att du har samma tider som dagis har; lunch samma tid, vila samma tid, utevistelsen samma tid. Allt för att livet ska bli så förutsägbart som möjligt för gossen.
En av mina flickor hade förkylningsastma, ja, hon har det ännu (hon är sexton nu) och visst var sömnen sämre periodvis när hon hade tungt med andningen. Men jag märkte också att hon mådde bättre av att verkligen få alla sina sovtimmar. På sjukhuset betonade de många gånger för mig att sömn är läkande och det är då de små återhämtar sig, något som jag alltid märker när de små är sjuka - bästa medicinen är extra sömn
.
Hoppas ni snart får svar på vad som felas gossen!
En av mina flickor hade förkylningsastma, ja, hon har det ännu (hon är sexton nu) och visst var sömnen sämre periodvis när hon hade tungt med andningen. Men jag märkte också att hon mådde bättre av att verkligen få alla sina sovtimmar. På sjukhuset betonade de många gånger för mig att sömn är läkande och det är då de små återhämtar sig, något som jag alltid märker när de små är sjuka - bästa medicinen är extra sömn
Har nu varit hos läkare och de tror att det är allergin som strular men jag vet inte. känns inte riktigt så.miar70 skrev:Enklast är nog att du har samma tider som dagis har; lunch samma tid, vila samma tid, utevistelsen samma tid. Allt för att livet ska bli så förutsägbart som möjligt för gossen.
En av mina flickor hade förkylningsastma, ja, hon har det ännu (hon är sexton nu) och visst var sömnen sämre periodvis när hon hade tungt med andningen. Men jag märkte också att hon mådde bättre av att verkligen få alla sina sovtimmar. På sjukhuset betonade de många gånger för mig att sömn är läkande och det är då de små återhämtar sig, något som jag alltid märker när de små är sjuka - bästa medicinen är extra sömn.
han sover typ 3-4 nätter i rad, hela nätter, per månad,resten är vaken 2-4 timmar varje natt. Han hade 3 hela nätter här runt nyår men sedan har det varit piss igen!
Han blir liksom rasande på natten och han vet inte vad han vill och vi vet inte vad han vill.
försöker få honom sova länge på dagen men han vaknar efter 1 timme och det finns inget som får honom att somna om
Han sover ca 9 timmar på natten och sedan 1-1½ timme på dagen...
Hej igen!
Jag tror det bästa för er är att kura. När ni känner er pålästa och redo för det. Sova behöver vi alla, både stora som små, allergiker eller inte. Och med kuren får du med verktyg som du kan hjälpa gossen att somna och somna om.
Och här finns vi om / när du får funderingar kring kuren!
Kram Mia
Jag tror det bästa för er är att kura. När ni känner er pålästa och redo för det. Sova behöver vi alla, både stora som små, allergiker eller inte. Och med kuren får du med verktyg som du kan hjälpa gossen att somna och somna om.
Och här finns vi om / när du får funderingar kring kuren!
Kram Mia
då kommer ytterligare ett problemmiar70 skrev:Enklast är nog att du har samma tider som dagis har; lunch samma tid, vila samma tid, utevistelsen samma tid. Allt för att livet ska bli så förutsägbart som möjligt för gossen.
En av mina flickor hade förkylningsastma, ja, hon har det ännu (hon är sexton nu) och visst var sömnen sämre periodvis när hon hade tungt med andningen. Men jag märkte också att hon mådde bättre av att verkligen få alla sina sovtimmar. På sjukhuset betonade de många gånger för mig att sömn är läkande och det är då de små återhämtar sig, något som jag alltid märker när de små är sjuka - bästa medicinen är extra sömn.
Härligt med utedagis! Tiderna kan ni kanske ha lika iallafall, även om ni håller er lite mer inomhusalvalie skrev:då kommer ytterligare ett problemdet är ett utedagis
jag känner inte för att vara ute hela dagarna, jag är ledsen hihi men man får väl göra nåt slags mellanting.
ja men eftersom någon skrev att man ska hålla tiderna precis som dagis med utelek mm så blev jag lite skeptiskmiar70 skrev:Härligt med utedagis! Tiderna kan ni kanske ha lika iallafall, även om ni håller er lite mer inomhusalvalie skrev:då kommer ytterligare ett problemdet är ett utedagis
jag känner inte för att vara ute hela dagarna, jag är ledsen hihi men man får väl göra nåt slags mellanting.
Natten har varit hemskt igen! Han sov 4+4 timmar i natt med en vakentid på 3 timmar därimellan!!
Hur orkar han? Vi orkar INTE!!!
Mitt största problem är ju att han är så stor att han springer upp hela tiden, hur fixar man en kur då?