I natt blev jag förälder - en uppmuntran!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Gullerika

I natt blev jag förälder - en uppmuntran!

Inlägg av Gullerika »

Jag blev mamma den 13 juli 2010, men inatt blev jag FÖRÄLDER!

Tänk vad fantastiska vi är, tar oss igenom en lång graviditet och allt vad det innebär för att jobba oss fram till förlossningen och får det vi har längtat efter så länge - vår underbara lilla egoklump. Men sen då, vad händer sen?

Ingen har förberett oss på vad det innebär att komma hem med en liten person, som vi nu skall ansvara för, ta hand om, älska ovillkorligt och underbart, men framförallt kanske aldrig få sova. För jag blir förbannad över att de hela tiden pratade om dessa Baby Blues som är vanligt under de första veckorna - vet ni vad det kallas - SÖMNBRIST! Har ni inte tidigare varit så trötta så ni börjar gråta, inget känns roligt, man vill bara sova - men varför kallades det inte Baby Blues då?! Näe vad sömnbrist gör med oss människor är otrevligt och förlamande när man sitter där med sin underbara lilla varelse men bara vill sova, men kan inte veta när. Det är det som är tortyr - att inte veta när och om man får sova - hur länge orkar någon det?

Därför vill jag slå ett slag för oss mammor och pappor, som kämpar mot allt vad präktighet och ordentliga flicksyndrom heter, när vårt självförtroende sviktar och vi känner oss som värdelösa som inte vet hur vi skall göra, varför sover de inte? Vad har jag gjort för fel? Varför verkar hon inte må bra?
Men varför är det vi som gjort något FEL, varför är det alltid denna evinnerliga felsökning hos oss själva - kanske borde bli mer såhär "jaha nu är det på det här sättet - ingens fel, men kan vi göra något som får oss alla att må bra?"

Vi är så snabba på att klanka ner på varandra, något som gör mig så arg, för har vi inte tillräckligt med krav på oss utan att vi behöver skälla på varandra. För de som gör de har bara så dåligt självförtroende själva så de måste klanka ner på andra för att känna att det duger till som föräldrar.

Innan jag började kuren, för tre dagar sen ;), så skrev jag små post-its med affirmationer - glada tillrop till mig själv - skrev även upp ramsan på hennes dörr så jag kunde se den mitt i natten om jag var vimmelkantig. Dessa glada tillrop påminner mig om varför jag vill att min dotter ska sova, varför vi gör det här när hon skriker så mammas hjärta går sönder. Men oh så snabbt det gick över att hon skrek, och mamma och pappa fattar ingenting. Var det den lilla energi och tid vi behövde lägga ner för att det skulle bli så bra. Allt för att vi peppade varandra och intalade varandra att det kommer att funka. Vi vet vad som är bäst för vår dotter och genom detta kan hon fokusera på att skänka oss oändlig glädje och skratt och en och en annan illaluktande fis (har vi märkt sen hon äter mycket mer ;))

Mamma och pappa blev vi när hon föddes - föräldrar blev vi inatt.

ps. om det är någon som behöver pepp personligen så har jag massor över :)
Ruth född 13 juli 2010
Sixten född 16 juli 2014
ebson-2010

Re: I natt blev jag förälder - en uppmuntran!

Inlägg av ebson-2010 »

Åh vad härligt att få läsa det du skriver!
Känner så igen mig i allt du skrev!

Vi har nu här hemma tagit oss mod till att börja kura och start skottet är ikväll!
Har försökt att ladda mentalt så mycket det bara går!
Tur är väl att min lilla tjej är lyckligt ovetande än så länge vad som väntar! :wink:

Hon behöver sova.... Och det ska hon snart få göra också! Det har bara tagit hennes föräldrar ett tag att inse det.... Eller rättare sagt det har vi vetat länge men inte haft alla verktyg förens nu!

Hoppas att vi kommer bli postivit överaskade! För vill få komma ur den är zombie tillvaron vi går omkring i... Vill få njuta av mitt lilla underverk!

Tack för det du skrev... Var väldigt peppande för mig!

Maria
Mamma till
Ebba född 3april 2010
Kurstart 30/12-10
Axel född 2feb 2013
Kurstart 4/10-13
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

:D :D :D Underbart härlig läsning!! :heart: :heart: :heart:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Åh vilket härligt inlägg!!! :heart:
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
Gullerika

Inlägg av Gullerika »

Hej Maria,

då tänker jag skicka lite extra pepp till dig. Det är så himla tufft att börja, kanske för att man tidigare gjort allt för att sitt barn skall tystna, om det så är napp eller amning så har man gjort det som går för att de skall tystna och somna tillslut. Är inne på fjärde natten å om så att hon bara skriker en liten stund så är det fortfarande hjärtskärande.

Men tänk då så här (som Stig Helmer sa) "jag kan kura - jag är inte rädd" ;) Skämt å sido det du kommer märka är hur roligt det är för ditt barn att vakna på morgonen och att livet som sovande bebis blir så mycket roligare - och nej jag är inte sponsrad av AW bara frälst ;)

Jag sover på en luftmadrass, så här i början, utanför hennes rum, det gör att jag vet att jag vaknar av minsta ljud men samtidigt kan slappna av tillräckligt för att kunna sova en stund. Första natten var jag vaken hela natten, laddat med film och annat gött :) Se även till att inte glömma det här med mycket husljud, det gör tillvaron så mycket lättare - vi drar på tv:n och diskuterar högljutt utanför hennes dörr - det verkar funka!

Jaja, det var lite pepp härifrån i alla fall. Nu skall jag bara peppa mig själv :)

ps ni andra - kul att ni gillade det - vi måste hålla ihop och se till att hjälpa varandra - då blir livet mycket lättare :)
Ruth född 13 juli 2010
Sixten född 16 juli 2014
ebson-2010

Inlägg av ebson-2010 »

Hej Gullerika!

Tack för din peppning! Den värmer! Sitter här för mig själv mitt i natten! Min lilla tjej har skött sig riktigt bra än så länge! Så börjar fundera på om vi gjort allting rätt...! Hon har vaknat till men inget allvarligare... Gått in vid två tillfällen lagt henne tillrätta buffat lite snabbt och ramsat mig ut.. SEn avvaktat en stund och hon har tystnat då har hon fått bekräftelse ramsa.. då har hon gnytt lite snabbt och sen somnat!

Det där med husljud har jag inte ens tänkt på! :? Har läst lite om det här! Vi har på tv:n som vanligt och rör oss fritt i lägenheten men gör inga "extra" ljud.

Är de bra för att de ska kunna sova om det är ljud eller är det för att visa att man "vaktar" och att de kan sova lugnt?? Men när väl kuren är över och kanske lite till hoppas och räknar jag med att vi alla ska sova... Om då min lilla tjej vaknar under natten och det då plötsligt är tyst, kommer hon inte reagera på det då??

Hoppas ni har en bra fjärde natt! Jag hoppas min första slutar lika bra som den börjat!

Nu är det dax att hitta på nåt här hemma så jag inte somnar!! Längtar till kl.7.30 då det är morgon så pappan kan ta över och jag få sova! :sleep:

:heart: Maria
Mamma till
Ebba född 3april 2010
Kurstart 30/12-10
Axel född 2feb 2013
Kurstart 4/10-13
Gullerika

Inlägg av Gullerika »

Hej Maria,

snart får du sova :)

Nu på kvällarna, de två senaste nätterna, har vi gjort mindre ljud, men är inte rädda för att prata eller att ha på tvn ganska högt. Det gör ju både att hon hör att nån är där och att hon blir lite distraherad om hon skriker :) Fast främst tror jag oxå det är för att man faktiskt skall kunna leva ett normalt liv trots att de sover :) Men gör som ni tycker känns bäst, ni kan ju inte gå runt o skrika det gör man ju inte normalt - det tillhör nog inte normala husljud och det är ju det som är meningen (kanske lite ökad volym bara). På natten har vi ju tyst, men det verkar hon inte reagera något negativt på, svarar görbra på ramsan på natten, fast de två senaste nätterna har inte sagts ett pip :)

Nu har Ruth sovit sin fjärde natt, var lite längre läggningsprocedur (29 min ;)) än föregående natt, och har sovit ända fram till hon blev väckt! Helt fantastiskt och känns ju lite overkligt.

Men jag kände precis som du - kan det vara så här lätt (jämfört med att vakna varje timme, varje natt) och så börjar man tvivla sig själv därför, det kommer nog inte funka imorgon osv osv. Det är nog för att det har gått så länge när man bli besviken varje kväll, tror att det är nuuu det släpper, nuuu kommer hon sova - men icke.

Första natten somnade hon jättefort för oss, blev en del buff och ramsning på vägen och även mitt i natten, så det kändes som en seger. Dock behövdes andra natten 45 min buffning till gallskrik och då kändes det som "nähä det här gick ju inte" men natten blev bara en buff och ramsning och nästa natt sov hon hela natten. Menar med andra ord att om det blir ett litet "bakslag" andra natten så känn bara att du vet att det funkar - att hon har det "i" sig och det här kommer funka om du så skall buffa hela natten ;) Jag hade min man som peppade mig på kvällen, så får han sova på natten, men det är såååå viktigt att ha nån som bekräftar en när självförtroendet sviktar.

Hoppas du får sova riktigt gott och att dagen blir bra med :)
Stor kram å ett gott nytt år
Ruth född 13 juli 2010
Sixten född 16 juli 2014
ebson-2010

Inlägg av ebson-2010 »

Hej Gullerika!
Tack för din värmade ord!

Allt sånt tas tacksamt emot!
Kan bara tänka mig vilken härlig känsla att din lilla tjej sovit en hel natt! DEt är ju fantastiskt! :heart:

Min tjej har klarat dagen riktigt bra! Hon är sååååååååå trött så pappa har haft större problem att hålla henne vaken än att få henne att sova!
Just nu sover hon ute.. Tog 3min så sov hon! Med andra ord jättetrött!

Ser fram emot den andra natten! Är beredd på att den kankse inte kommer gå lika smidigt... Men kanske, kanske blir jag positivt överraskad! :D

Ska tänka lite mer på det där med "husljud" blir lätt att man nästan börjar viska när hon sover... Men måste ju kunna leva!

Ett gott nytt år till dig! Och med stor önskan om att er dag och kommande natt fortsätter i denna positiva anda!

Kram Maria
Mamma till
Ebba född 3april 2010
Kurstart 30/12-10
Axel född 2feb 2013
Kurstart 4/10-13
Gullerika

Inlägg av Gullerika »

Hej Maria,

nu är jag så nyfiken på att få höra hur det har gått för er.

Hos oss är rena drömmen, jämfört med tidigare, och i natt sov hon sin första natt 12 h utan att skrika när hon lade sig och inte ett pip under hela natten. Helt otroligt.

Hoppas i alla fall det har funkat för er med, det känner jag på mig att det gjort
Kram Ullis
Ruth född 13 juli 2010
Sixten född 16 juli 2014
ebson-2010

Inlägg av ebson-2010 »

Hej Ullis!!

Vad gulligt av dig att tänka på mig! Åh vad härligt att det funkar bra för er! Och stort grattis till er första 12h natt!! =D>

Det har gått fantastiskt bra här hemma och vi lever ett helt nytt liv! Har haft ett par hela 12h nätter men oftast vaknar hon runt kl.7 har morgon 7.30 men hon ligger mest och grejar så låter henne vara! Ibland har jag fått gått upp och ramsat på natten... Men det gör inget! Har en sån sprudlande glad liten tjej här hemma! Är så härligt att se henne, nu när hon orkar upptäcka världen på ett helt annat sätt!

Tack för all peppning!

:heart: Kram Maria :heart:
Mamma till
Ebba född 3april 2010
Kurstart 30/12-10
Axel född 2feb 2013
Kurstart 4/10-13
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"