Vägrar mat :(

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
LouiseStd

Vägrar mat :(

Inlägg av LouiseStd »

Hej

Har förut skrivit i Späda barn och små, men tänkte att detta inlägg passar bättre här, eller?
Vår lilla tjej äter inte mat. :(
Hon är nu 7,5 månad och har alltid varit lite strulig med maten och jag har kämpat mycket för att få amningen att fungera bra. Hon tar inte flaska eller napp.
Hon sover sina 12 timmar (kan bli 11,5) och ammar samt äter gärna gröt.
Vårt schema ser ut så här.
07.00 Godmorgon med amning
09.15 Gröt
09.30-11.00 Sömn
12.30 Mat
14.00-15.30 Sömn
15.30 Mat
17.30 Gröt
18.45 Amning
Jag har gett bröstet efter maten (inte gröten) och vill gärna fortsätta amma morgon och kväll, men helst slippa amningen dagtid. Detta framförallt för att hon inte går upp i vikt som hon ska och för att jag vill att hon skall tycka om mat.
Hon har börjat fatta nu hur man skall suga på flaska, men vällingen är ingen superhit utan suger hon i sig 10ml är det bra.
Igår testade vi att vara stenhårda på maten och inte ge bröstet efteråt. Hon åt knappt ngnting, var vrålhungrig och åt 1,5 portion gröt på kvällen och vaknade klockan 05 och var så ledsen att jag gav henne bröstet. (SHN grundtanke är ju ändå att barnet skall vara mätt och nätterna brukar som sagt inte vara ngt problem).
Såå, hur skall vi göra :?: :?:
Skall vi byta ut ett mål mat till gröt, så hon äter det 3ggr/dag, skall vi försöka mer med vällingen och när i sådana fall, eller skall jag fortsätta amma dagtid, eller lägga in ett melllanmål?
Vi har försökt med smör i maten, hemmagjorda puréer, att hon får kladda själv, leksaker som förs till munnen och då ger jag henne en sked med mat istället (det är det som funkar bäst, så länge det är en ny sak så hon inte kan motstå frestelsen att stoppa den i munnen), vi har försökt med mindre tid emellan målen och även längre tid emellan, men då kan hon lätt bli så hungrig så hon vägrar helt och bara skriker.
Hon är vad jag tror AW skulle kalla den lilla sparrisen, många drag som stämmer in, men det är till föga tröst. Hade det bara varit att hon var glad i mat, men inte orkade så mkt hade jag varit lugn, nu känns det mer hopplöst, i synnerhet när vikten dalar. :(

God Jul! :santa:
Storebror 9:e mars 2008
Lillasyster 12:e maj 2010
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Vägrar mat :(

Inlägg av TorsMamma »

Hej, gröt, välling sak samma typ bara konsistensen som skiljer. Så vill du kan du ge gröt 3 ggr. MEN, det som jag tänker på. Ge mycket mer än 1 portion. MIn son åt på minst 1 dl vatten och pulver samt en halv burk frukt eller en hel sån liten från hipps till. Så ge så mycket gröt som bara går ner tycker jag.

Sen ang. maten. 7,5 mån kan faktiskt få börja med plockmat tycker jag. avocado, omelett, osv.. det finns en jättefin mattrådstips. Ge FET plockmat. överkoka pastan och ha en äggula eller smör, ekologisk kallpressad rapsolja. Prova ge mat på sidan om men kanske är det dags för lite egen plockmat helt enkelt.

Dryck till måltiden kan ju vara allt från pumpad BM till lite ersättning i pipmugg så blir man lite mättare på det man äter.

Glöm inte (min son åt sig mätt på fruk, gör fortfarande) så ge frukt till efterrätt, varja gång! MIn son gillar variation så han behöver nyheter varje dag, andra barn kan äta samma mat i flera dagar utan att tycka något om det. Men sån var inte min son.

Sist, om hon VET att det kommer bröst efter maten så blir hon mätt på det en liten stund. MEN om du nu vill sluta så tar det sina tarvliga 3 dagar att ändra på den saken, då måste man stå på sig precis som med kuren, de där 3+7 dagarna du vet. :wink:

Aptiten brukar i många fall vilja vänta på sig med just 3 dagar, så hav tålamod.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LouiseStd

Inlägg av LouiseStd »

Hej och tack för svar! T.om på julafton!! :heart: :heart:

Idag drack hon välling! \:D/
Jag tog direkt fasta på det där med frukten. Hon får gröt baserat på 1dl vatten och en halv fruktburk och mumsar gladeligen i sig. Nu får hon även frukt efter måltiderna och det är hon väldigt förtjust i. Jag har idag köpt hem lite avocado och skall testa plockvarianten lite mer (hon har inte fått ngn tand än dock, så jag blir lite begränsad).
Jag köpte även hem 4-mån morot/potatis som hon har tyckt om o tänkte testa att blanda ut den i maten och succesivt öka den andra delen. Sen återstår bara att få min man med på banan så jag får hjälp med hunger-gnället. :?
Återkommer. :wink:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:thumbsup: \:D/
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Härligt, tänk inte på tänderna, vår dotter fick sin första tand när hon var 10 månader, men hade då ätit plockmat i nästan fyra av dem... de krossar och tuggar med det de har om man säger.

Kör på! skalade gröna ärtor är poppis som plockis, innehåller massor av nyttigt protein och bra fetter dessutom. smörgåsbitar med mycket bregott på, nyttigt och glider lätt ner i halsen.

:D 8)
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
LouiseStd

Inlägg av LouiseStd »

Hej!

Tack för svar. :D
Skalade gröna ärter - hur menar du då? Små runda ärter som du tar av skalet på, eller sockerärter?
Smörgåsbitar - vad för slags bröd använder du? Är lite orolig att hon skall sätta i halsen.
Majskorn - vad tror du om det? Har du några mer mattips? Hittar inte mattråden.

Hej hopp! :D
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

små gröna ärtor som jag kokt och "trycker" ur sina skal. Vi har använt alla typer av bröd, dock inga med stora korn i. Men annars mest grovt bröd av olika slag.

Bönor, kidney och såna som är lite "grötiga" i konsistensen, och nyttiga som tusan.
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"