mjölkfritt

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Nimrah

mjölkfritt

Inlägg av Nimrah »

Hm...
Lilla skruttan har fått "prickar" på benen. Kan man ana en mjölkproteinallergi här? De kliar oxå. Storebror fick prickar på ryggen och han var troligtvis allergisk. Vi uteslöt och han blev bra. Varje gång vi började med mjölk igen blev han lös i magen och förkyld som ett brev på posten. (Inte för att brev brukar vara så sjuka :P ) Jag har sedan igår uteslutit mjölk för oss båda för ngnstans måste man ju börja... Men vad ska hon äta då? Hade precis börjat få i henne hipps gröt med banan med muta till (fruktpuré) i större mängd. All mat gick bra i början men damen har fått preferenser till sötsaker. :) Nu går det inte med hemgjord havregrynsgröt. Har ngn tips på mjölkfria mättande saker? Som är söta och goda...

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Nimrah

Re: mjölkfritt

Inlägg av Nimrah »

PS. nya mamman! när kommer din bok ut i handeln? jag väntar och väntar men än finns den inte på bokus t ex.... Den är efterlängtad :)
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Försöker komma in på favorittrådarna om mat och schematänk. Men det verkar vara oåtkomligt för tillfället. Jag undrar hur mycket de generellt äter vid 5 månader som hon är i morgon? Hur gör man med en nappflaska? När ger man vällingen? Vad ska man ha för flaskor och samma sak med själva nappen? Funderar på bovetevällingen som verkar finfin men är lite skraj för flaska eftersom jag alrdig använt en sådan...
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Hej Nimrah, här är jag! (Boken kommer 4 januari... :wink: )
Du kan göra gröt av bovete och hirs exempelvis. Mjöl först, senare gryn. Bovete blir väldigt mjukt och lent.
Du kan söta med frukt, banan, katrinplommon, lite äpplejuice exempelvis.
Havremjölk eller rismjölk är gott att dricka till.
En 5-månaders kan utmärkt leva av gröt och puré. Ev lite bovetevälling (tror du såg receptet i min blog?) för en mjölkfri. Du kan även köpa färdig mjölkfri välling, Enago, heter den visst. Dyr och inte alltid så poppis.

Ge så mycket som går ner, är principen. Det kan aldrig bli för mycket och det kan gå rätt fort framåt i takt med att munmotoriken hänger med.

Koka puréer av rotfrukter och red ev. av med lite bovetemjöl. Lite linser, quinoa och så småningom fisk och kyckling går finfint.

Lycka till!

Ulrika
majbrittsanna

Inlägg av majbrittsanna »

Hej :D

Min dotter tål inte heller komjölk och vi kör EnaGo´s gröt, finns i två smaker, banan och äpple. För oss funkar banan bäst, snällare mot lilla magen.
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
svalsta

Inlägg av svalsta »

Min dotter är mjölkproteinallergiker, det upptäcktes när hon var 1 månad, nu är hon 9.

Vi brukar ge henne
havregrynsgröt med ev. lite vanlijsocker, och eller fruktpure, banan, päron, m.m
manngrynsgröt, då gör vi på havremjölk
köpe gröt enago, eller sinlac

lagar mat
t.ex koka vit fisk med lite persilja och vitpeppar ca 10 min
sedan ha i "ris-matlagningssås" helt vegatabilisk, så de blir som en sås!
*Klara 20100321*. kurad sept, 2010 m. fantastiskt resultat!
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Tack för fina tips majbrittsanna och svalsta! :) Jag hade hört om enago men trodde man måste beställa från nätet eller så. Men så såg jag för ngn vecka sedan att det fanns på ica! Ska prova den ngn gång. Hon har kommit över sin finsmakarperiod och kan nu äta det mesta igen. Eller rättare sagt jag har nog ändrat attityd och förhållningssätt :oops: . Jag vill snart börja med lite egen matlagning till henne men än så länge känns det väldigt bekvämt med färdiga burkar. Eftersom vi inte äter sånt kött som finns i burkarna blir det dock inte mycket kvar att välja på med mjölkfritt dessutom. Tack för tipsen!

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"