Klappa fint...

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Luvisen

Klappa fint...

Inlägg av Luvisen »

Hallå!

Ville bara kolla lite med er. Jag har visat lillen hur man klappar katten fint miljoner ggr (det känns så... :wink: ) och en tid var han superbra på att klappa fint och tom fånga in katten och ha honom i knät. Denna manöver har inte varit helt felfri men med tanke på lillens storlek och begränsade kraft så ser jag att han verkligen gör sitt bästa. Detta har han fått beröm för förstås. MEN nu börjar det bli mer av de tuffare tagen. Ryck, slit, luggande, gärna kasta sig över katten med hela lilla kroppen. Katten går inte undan... :roll: :roll: Katten gjorde det förrut men nu har katten börjat ropa på min hjälp istället. :shock:

Nu känns det nästan som jag har två barn här. Lillen närmar sig katten och katten kvider INNAN ngt hänt och lillen kollar efter mig. Om jag då sitter fast i matbestyr eller är helt nedlöddrad med diskmedel så kan jag inte komma bums så börjar lillen att genast rycka och slita och kasta sig på katten. :?

Ett tag kändes det som lillen använde katten som fjärrkontroll för mig. Så jag bröt med soc. del. och det gick fint. Ett tag. Sedan var vi tebax på ruta ett. Då tänkte jag att jag måste bli bättre på att VISA. Så jag släppte allt jag hade och gick för att visa med handen om handen varpå lillen blir aparg.
Det har han alltid blivit när jag använt handen om handen. Han diggar mer att jag gör och sedan får han göra själv. Så jag har gjort så när det kom till katten men nu känns det som taskigheterna blir lite väl brutala.

Iaf. Jag gav mig dän på att visa handen om handen. Det var jättesvårt för lillen skrek och kasta sig åt alla håll och kanter. Men jag tänkte att gör jag rätt kommer han att bli lättad. SÅ jag forts. Och verkligen jobbade med mitt tonfall och så helt plötsligt så verkade lillen ok med att jag visade honom. Trodde jag! Sekunden efter började lillen skrika och spjärna emot igen och jag slutade och tänkte att den lilla människan bara skulle få komma bort. Lillen lösgjorde sig och slutade skrika. Vände sig om och slog katten hårt och sedan mig. :?

Ska jag framhärda med handen om handen fast det blir sådan kalabalik?

Plocka bort katt(skrället) har jag gjort men då kommer den tebax och blir luggad. #-o

Goa hälsn/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

:lol:
Stakkars katt :D Men jeg tenker at det er VISE som virkelig gjelder. Sint får man vel bli, men skal man katten får man bli vist hånden over hånden som du gjør. Man behøver jo ikke gjøre det så lenge om gangen... Og så kan man jo komme på noe dere bare måå gjøre. Siden får du overvåke killen og katten tenker jeg. Det går vel over, forhåpentligvis. Jeg husker den tiden med storebror som myye teater fra min side.

Til du får klokere svar! :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Oj då! :shock:

Här är två små individer som behöver lära sig en del om varandra. Själv har jag ju sett små katter bli behandlade tämligen illa av ungar innan jag själv fick barn, så jag lovade mig själv att så skulle det minsann aldrig få gå till här. Vad göra då. Ja, lära, lära och lära. Och det behöver inte bara vara just att visa med handen om handen, utan att själv visa hur katterna mår bra. "Klia pannan, ja, DET gillar katten. Klappa ryggen, nej då vill katten gå" Och sedan liten tjat bakvägen genom att utse katter eller gosedjur eller vad man har lust med som ömhetstörstande små varelser som inget hellre vill än att få en mjuk, öm barnhand att ta hand om sig en stund: "Nej, men har du sett. Här ligger visst misse och väntar på att du ska ta hand om honom. Oj vad han längtar efter lite klapp från dig :shock: - HAR du tid att gosa med honom :D " Och köra som en kur. När man också får ansvar för somligt som katten behöver. T.ex torrfoder i skålen varje dag, någon leksak att ha roligt med, släppa in och ut osv. Helt enkelt jobba hårt på att visa hur man GÖR med katter. Förutom klappa fint-et :wink:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Mmm. :-k Jag har försökt att få lillen att ta hand om betyren kring katten, tom göra kattens låda men det var bara skoj typ 2 ggr. Om jag ger honom kattens matpåse och säger att katten vill ha mat. Så skakar han på huvudet och säger näe näe... :? Jag tolkar det som att han inte vill göra det fast han kan. Jag har ju sett honom göra det vid de två tillf jättebra. ...Ugh! Jag ska försöka imorgon igen. Rapporterar tebax!

Kram på er! /Luvisen
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Idag gick jättemkt bättre! Vad glad jag blir och inte minst katten! :P Den lilla människan sa "mamma, mamma!" Och så tittade jag på honom varpå han klappade katten verkligt fint och mjuuuukt. :heart: :heart: Tålamod är alltså grejen här med...Gud vad konstigt...NOT! Det är som att man inte tror på ngt förrän man ser det. :roll: :roll: Så, vi är tillbaka på banan igen. Fasen vad bra!

Nu fattade jag detta med matpåsen också. Det är jag igen där med. :roll: De första ggr var påsen inte tung eftersom den snart var slut. Sen köpte vi en ny och den är tung...Så lillen kan inte hantera den... #-o

Ibland är man bra trög... :oops: :oops:

Men handen om handen har och förblir ngt lillen finner kränkande (tror jag- han ser ut lite så...)så jag forts med att först visa och sedan får han greja på egen hand så han verkligen känner förtroendet. Det har ju funkat om än inte alltid... 8)

Kram på er! /Luvisen
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"