Kura 8 mån som äter dåligt går det?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Kea

Kura 8 mån som äter dåligt går det?

Inlägg av Kea »

Hej!

Har en flicka på 8 mån som jag börjat fundera på att kura. Har en 3 årig son som kurade som 1,5 årig (fick först då nys om metoden) med underbart resultat. Har inte kurat lillan än pga jag ej velat :lol: Låter kanske konstigt men jag har gillat nattamningen så...

Nu till min fråga. Denna lilla dam är en kass ätare hon har börjat att plana ut från viktkurvan och välling och gröt kvällstid är nästan omöjligt att få i henne. Detta gör att jag vet att jag kommer svikta när hon blir ledsen i början, jag kommer att tänka är hon hungrig? Ska jag först få in välling/grötätandet så jag vet hon får i sig eller är det kanske så att nattammandet pajar aptiten? Dock amman hon ej särskillt mycket nattetid.

En annan fundering är det dumt att kura mellan 8-10 mån har för mig att de är lite känsligare för omställning då. O ja jag är en dålig människa hon sover fortfarande i vårt rum :oops:

Konklusion är det ok att kura ett barn som äter dåligt men är pigg och frisk för övrigt?

Ska man vänta tills 10 mån?

Tacksam för svar och tips.
_lill

Inlägg av _lill »

Hej!

Hur många gånger äter hon nattetid? Äter hon mycket på natten äter hon mindre på dagen, så är det ju.

Jag tror absolut att du kan kura henne om du vill, men när jag läser ditt inlägg verkar du inte så motiverad (?). Man är ingen dålig människa för att man nattammar eller samsover, alla gör det som passar dem bäst.

Lycka till!
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Kea

Re: Kura 8 mån som äter dåligt går det?

Inlägg av Kea »

Hej!

Tack för snabbt svar, jag har haft lite datorkrångel som jag hoppas är löst nu!

Hon äter gröt på kvällen 1730 nästan en hel portion sedan försöker jag amma lite innan hon lägger sig 1900 men det är hon oftast ej så intresserad av. Brukar vakna mellan 22-23 då får hon välling äter max 100 ml sover sedan till 02-03 då hon ammar ordentligt sedan sover hon till ca 06 och får en slurk så hon somnar och sover till 0700 (där jag orkar stiga upp). Både jag och sambon kan få henne att somna om utan välling vid första vaket men då vaknar hon efter 20-30 min och så kan det fortgå hela natten.

Du har helt rätt jag är inte så motiverad än :wink: men jag kommer att bli och när jag väl bestämt mig brukar det gå fort! Vi kommer att kura henne efter jul innan passar ej för vi är hos farmor och farfar som inte klarar höra barnen gråta en sekund! Jag inser också när jag skriver detta att hon förmodligen inte är hungrig på natten så... Och mitt fel är nog att jag jämför för mycket med 3-åringen som kunde äta närsomhelst och hur mycket välling somhelst direkt efter mat! Det sitter nog lite i hjärtat på mig denna gången efs jag vet att detta är sista (pga omständigheter :cry: hade gärna haft fler) så drar jag jag ut på nattammandet ett tag. Det är väldig skönt med detta forumet för man får klarhet ibland bara av att skriva! Jag kommer troligtvis höra av mig igen för stöd och tips!

MVH
Acnaib
Rådgivare/advisor

Re: Kura 8 mån som äter dåligt går det?

Inlägg av Acnaib »

Hej och välkommen! :heart:

Jag säger som _lill mindre mat på natten resulterar i större aptit på dagen :wink: Jag vill oxå gärna jämföra mina barn men det är ju faktiskt så att alla barn är olika och äter olika. Vissa vill ha mer och andra mindre. Det viktiga är bara att man ger dem förutsättningarna att få massor av mat - dagtid!
Det komemr gå så bra för er när ni väl bestämt er att genomföra kuren, och vi finns här för att stötta och svara på eventuella frågor.

Ha det så trevligt i jul så hörs vi säkert sen :D :santa:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"