Har ni några förslag?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Bananas

Har ni några förslag?

Inlägg av Bananas »

Min son är 15 månader. Och helt underbar. Oftast.
Nu har han börjat klättra. Eller ja, det har han ju gjort ett tag, men nu är det extremt. Han klättrar upp på vardagsrumsbordet, och SPRINGER omkring, han klättrar upp på tv-bänken och står och trycker av och på tv-n, han drar ner gardiner och river och sliter i allt som finns i hans närhet!
Det har blivit så jobbigt att jag drar mig för att hälsa på hos folk, då han inte direkt beter sig annorlunda där

Jag är ny på forumet, och osäker på om jag postat min tråd på rätt ställe, men oavsett, snälla ge mig lite råd om hur jag ska hantera den här busungen!

Det är inte roligt att springa och "bråka" med varandra hela dagarna.

Hur har ni gjort?

Tack på förhand. // En lite trött mamma
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Kortfattat:

1) Kanalisera - ge rejält med utlopp för att få just klättra och springa omkring. Förslagsvis utomhus 8)
Tråd för vidare läsning:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21024

2) Tänk: visa, leda, lära, hjälpa hur det går till i den här kulturen =
Inte så mycket utlopp för klättra i vardagsrum, men i ribbstolen går det prima :thumbsup:
Inte så mycket studsa runt på vardagsrumsbord, men på studsmattan/ute i snön är det perfekt :thumbsup:
Inte så mycket ståhejtryck på fjärrkontroller, men tryck på rätt knapp så kommer Barnkanalen :thumbsup:
osv. i all oändlighet :wink:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

...och varmt välkommen hit :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Rosine

Inlägg av Rosine »

Kanske kan han använda sin energi till något nyttigt också? Till exempel kan du låta honom klättra på bordet och be honom att dra gardiner när ni går upp på morgonen eller när ni vill ha det lite mysigt på eftermiddagen. Visa först, förstås, hur man gör, gör det tillsammans första gångerna. Eller du ber honom att klättra på TV bänken och slå på TVn när du/ni vill titta TV. ... hämta något ur ett hög skåp/ hylla eller .... Det hela har nog inte bara med lusten att klättra att göra utan med att han lär sig hur man använder saker och ting på ett förnuftigt sätt. Då behöver han förstås din ledning.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"