hur länge ska man flytta på saken och inte på barnet?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
titti_lie

hur länge ska man flytta på saken och inte på barnet?

Inlägg av titti_lie »

Jag tror vi har en av världens klåfingrigaste treåring. Vi såg tidigt tendenser till det :)

Jag tror hon börjar vara inne i andra halvleken i trotsåldern, trotsen har lite annan karaktär. Mycket handlar om att lyssna och också GÖRA som mamma och pappa säger, och det är svårt när hon uppenbarligen är kapabel att genomföra det hon vill göra.

Enkelt exempel: hon vill ha en pepparkaka, men vi säger att pepparkakan kan hon få efter maten, men nu är ingen pepparkakstid. Senare kan vi se henne stå och smaska på en pepparkaka.

Hur göra? Gömma pepparkakor eller börja förvänta sig att hon gör som vi säger?
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag hade gömt pepparkakorna, mest för att hemma hos oss FÅR man äta det som står framme. Jag anser att "frestelser" är mycket svårt att hålla på med i 3-års åldern, varför får man inte äta det som finns liksom? Runt 4 förstår de bättre men jag tycker ändå det är osjysst att ha frestelser framme som man inte får äta. Om det är osjysst för mig så är det osjysst för barnet tänker jag.

men annat som typ fjärrkontrollen måste ju kunna vara framme utan att man misshandlar den, men lära sig HUR man skall hantera den bör hon kunna nu. Annars fortsätt flytta saken.

Detta är ju individuellt från barn till barn. Sen anser jag att står det kakor på bordet för att de skall förtäras om 5-10 min får man så klart vänta som alla andra. Då är ju svaret snart, när alla har kommit, eller när alla har satt sig. Men även här skulle jag inte ha kakorna framme i timmar eller ens 30 min. Det är att snarare retas tycker jag.

Om detta är BB mässigt vet jag inte, men så här resonerar jag. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Hej och tack för svar!

Jag håller helt med dig om vad du säger. Varför retas med pepparkakorna? Det är ju bara dumt. Men om det nu är så att pepparkakorna är i skåpet på en hylla högt upp, för att de inte ska ligga framme och fresta? För vår flicka är ju kapabel att ta en stol, öppna skåpdörren och ta en pepparkaka. Och då tycker inte jag att vi retas (snarare hon :)). Vi har precis kunnat börja ha apelsiner på bordet. Och bara det är frestande nog ibland.

Nu blev det mycket tal om pepparkakor, men fortfarande kan jag tycka att hon ju borde lära sig att lyssna och också gärna göra som vi vill. Eller? Är det att förvänta sig för mycket? Vi försöker att alltid säga att JA, DÅ eller DÅ ska du få pepparkaka (eller vad det nu är frågan om); inte svara blankt NEJ.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jo, jag förstår vad du menar, men oftast så har de trots mellan 2,5-3,5 år och för mig kändes det som en konflikt mindre och ta att istället gömma kakorna där sonen inte hittade dem. Eller helt enkelt inga ha hemma. Då kunde han själv se att inga fanns typ.

Men nu runt 4 så kan jag lättare säga JA, på lördag. då förstår han begreppet lite bättre. Men för oss var detta svårt och onödigt jobbigt i just trotsen.

Kan ni inte gömma kakorna en liten tid till? I något konstigt skåp eller garderrob eller så?

Min syster säger alltid, välj dina konflikter. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Sant sant och sant.
Jag säger "choose your fights" :). Det är ett ständigt väljande och vrakande i vilka konflikter man ska eller inte ska ta.

Här ska det gömmas kakor.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Och för somliga klåfingriga små ärtor måste man ta undan (vissa) saker, inte barnet rätt långt upp i ålder 8)

Kan för 4-åringen illustreras med:
1) gömda pennor - när man helt plötsligt glömde att det var papper man ritade på och inte mammas dator
2) gömda saxar - när lillasyster och storebror hittat nya sporten: klippa av lillasyster håret

Att ha saker framme till beskådan funkar inte alltid så väl ens på vuxna. Jag är själv ett ypperligt gott exempel på det. Så här bor det mesta i matväg i kyl, frys och skafferi. Och för liten mjölkallergisk tufsa som fick mjölkchokladtomtar i present av stora töser när hon gått i luciatåget var frestelsen klart för stor för att ha tomtarna som prydnader. Borde ju mamman räknat ut, kan man tycka :roll: Man lär så länge man lever 8)
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"