Min lille prins........

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Akk76

Min lille prins........

Inlägg av Akk76 »

Ja, min lille William är 13 månader i morgon.....Han har alltid somnat i egen säng, utom när han varit snorig, då har vi legat med honom i våran säng och sjungit för honom till han somnat. Men han brukar vakna några gånger varje natt. Vi har fasta kvällsrutiner för honom där vi lägger honom direkt efter kvällsgröten. Klockan 20:00 så sover han:-) Han somnar då så gott. När han vaknar om natten så somnar han om efter att ha fått nappen, ibland hittar han den själv men oftast måste måste vi gå upp för att ge honom den.
Hur ska vi göra för att få honom att sova hela natten utan att vakna?
Nu har vi visserligen en liten kille till på 2 veckor som vaknar och vill ha mat. De sover båda två i vårat sovrum eftersom jag fortfarande tycker att William är för liten för eget rum. Jag vet att många säkert kommer säga att han borde få eget rum......Kanske borde skaffa en elektronisk barnvakt och ge honom ett eget rum.......
Aina Andersson
Mamma till William född 5 nov-09 och Vincent född 19 nov-10
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Hej Akk76 och välkommen hit till forumet :!:

Nu låter det inte som om din William har några jätteproblem med sömnen, finemang att han somnar själv på kvällen! Kan man det så kan man också somna om själv på natten, med är man van att somna med sällskap så vill man gärna ha sällskapet kvar om man vaknar till på natten :wink: .

Jag tror ni skulle vinna mycket på att ta bort nappen. Inga ettåringar behöver nappen för sugbehovets skull och min erfarenhet är att det är lättare ju tidigare man tar bort den. Tre dagar så är den glömd :D

Det andra är det som du själv är inne på, att låta honom få eget rum. Förmodligen stör ni honom mer än han stör er :wink: men OM du ändå inte vill så kanske ni kan skärma av och ordna en egen hörna åt William i ert sovrum? En hörna som är hans och minskar synintrycken, för det är oftast det som ställer till det.

Sen är det några andra grejer jag brukar tjata om, att ha helheten och inte "bara" fokusera på nätterna:
Social delaktighet - att han får vara med i dina sysslor på dagarna, känna sig behövd
Utevistelsen - frisk luft och rörelse ute
Skrattet till gonattet - sista stunden innan sovningen ska vara JÄTTErolig, det ska vara superkul att gå och lägga sig!
Kolla över mörkläggningen - även om det inte är ett problem nu den här årstiden så är det bra att ha det i tanken
Jobba in ramsan - ett ovärdeligt verktyg! Som du beskriver det behövs knappast nån kur för William, utan mer verktyg för omsomning och där är ramsan oslagbar!

Men fundera över eget rum, och visst kan du ha barnvakt - det hade jag också när mina var mindre och det funkade jättebra!

:heart: Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Akk76

Hej och tack för ditt svar Mia!

Inlägg av Akk76 »

Att han använder nappen än är för att han känner sig trygg med den. Har gosedjur också, men det är inte så populärt. Men har haft den nallen i över ett halvår, så han är ju van vid den. Nappen använder han nästan aldrig på dagen. Jag tycker även att han är lite liten för att sluta med napp. Jag tror jag kommer använda mig av samma knep som en morbror gjorde när de skulle få min kusin att sluta med nappen......De klippte ett litet jack längst fram i nappen. Då kom det ju in luft och då slutade hon självmant:-)

Just nu är det fler tänder på väg upp såg vi igår:-) Och det kan ju ha lite att säga att han vaknar under natten. Det fungerar ju som sagt väldigt smidigt att lägga honom.
Det enda "problem" är ju att han vaknar några gånger varje natt. Men nu har vi satt lampan på golvet, vilket gör att det blir mörkare i rummet.
Han är ju utvilad och glad när han vaknar om morgonen. Och han sover bara 1 gång på dagarna.
Nu när Vincent föddes så har vi inte varit ute så mycket eftersom han är så liten och det är så kallt. Men det blir snart ändring på det. Då blir det många promenader.
Aina Andersson
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Så länge ni alla är nöjda finns ingen anledning att ändra på något :wink: . Men jag kan inte låta bli att tipsa :oops: 8) om att mörker är finemang för sömnen - synintryck stör oftast mycket mer än ljud och kanske kan Vincents uppvak på natten helt försvinna om han får det kolmörkt?

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Akk76

Inga problem

Inlägg av Akk76 »

Alltid trevligt med lika olika råd och tips från andra mammor :)
Inatt sov William riktigt bra :) . Han var bara vaken 3 ggr och jag var framme så fort han vaknade och gav honom nappen och lade honom ner, och han somnade då om direkt. Sen så skulle vi ju iväg tidigt och gissa om jag blev förvånad över att behöva väcka båda barnen klockan 07:45 :) Men lite tråkigt kändes det ju att behöva väcka dem när de för en gång skuld sov gott.....Kan ju hoppas på en liknande natt i natt. Men det är väl typiskt om de vaknar jättetidigt bara för att vi inte behöver upp tidigt.......
Aina Andersson
miar70
Kontakt:

Re: Inga problem

Inlägg av miar70 »

Vad härligt :D
Akk76 skrev:Men lite tråkigt kändes det ju att behöva väcka dem när de för en gång skuld sov gott.....
:D Vet du, det här kan vara nyckeln! Om William känner att du har full koll på både när det ska läggas och väckas så kommer han att slappna av och sova till du väcker. Här hemma har vi väckarklocka som väcker, och när det är sommar eller längre ledighet och vi slarvar med den så brukar morgnarna ha en tendens att börja tidigare och tidigare. För barnen har inte koll på vad klockan är, för de kan det vara morgon fem likväl som åtta. Jag vet själv hur illa jag sover om jag inte ställt klockan och vet att jag ska upp - då vaknar jag stup i kvarten för att kolla om det är morgon. Så en fast morgontid när du väcker kan verkligen göra all skillnad!
Akk76

Kan mycket väl vara så.....

Inlägg av Akk76 »

Men tänk vad glad jag blev när vi vaknade i morse. William var på ett strålande humör. Och klockan var då 08:30 :D .
Var bara vaken ett par gånger inatt och då fick han lite och dricka och sen nappen, då somnade han om så gott igen:-) Vincent var bara vaken 1 gång inatt och ville ha mat.....Men jag ger ju han mat lite senare på kvällen för att han ska sova längre innan han vaknar och vill ha mat.
William somnade ganska sen i går kväll, vet inte om det är efter att Vincent kom, för det har varit några kvällar som han somnat senare än 20:00......Igår kväll var hon 21:30, fast då hade han ju sovit på eftermiddagen. Så vi får väl skylla oss själva. Annars så får han bara sova 1 gång om dagen. Och då inte efter klockan 14:00 för annars så vet vi ju om att han somnar senare om kvällen....Ja ja, det blir väl så ibland.
Aina Andersson
miar70
Kontakt:

Re: Min lille prins........

Inlägg av miar70 »

Hur går det för er?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "