Hej!
Jag funderar på att köra kuren på min son, 1 år och 8 månader, men har några frågor som jag inte har hittat något om i boken...
Först snabb bakgrund. Sonen sover hyfsat bra, men han somnar inte själv och han vaknar ganska många gånger per natt. Läggningen tar från 10 min till 30 min varje kväll. Jag har försökt bryta detta och gå ut innan han somnar men han ställer sig upp och kastar ut saker ur sängen och skriker och så tar det längre tid i slutändan, så jag har tagit den lata vägen och brukar nu alltid stanna tills han somnar... Sedan vaknar han alltid på natten, normalt 3-4 ggr per natt. Oftast somnar han om direkt när man går upp och klappar honom eller stoppar in nappen, men det känns inte bra med denna avbrutna sömn hela tiden, för oss båda. Tidigare har han vaknat väldigt tidigt, halv 6-6 (och även under natten). Då är han uppenbart trött fortfarande när vi går upp men det har inte gått att få honom att somna om. För tillfället sover han till ca kl 7 (8 på kvällen till 7 på morgonen) vilket gör att han är mycket piggare på dagen sedan, men det är ändå massor av uppvak, man får kämpa för att han ska sova till 7, ibland sover han i vår säng en stund tidig morgon. Generellt gillar han dock att sova i sin säng. Jag inser att uppvaken är pga att han inte somnar själv, och jag funderar nu som sagt på att köra kuren. Kan tillägga att han sover i vårt rum.
Nu till mina frågor...
Han har napp. Funderar på hur jag ska göra här. Han har alltid nappen när han somnar på kvällen, men spottar ut den sedan. Jag har läst att man ska sluta med nappen när man ska köra kuren, men min fråga rör hur man ska göra med nappen på dagen. Han började på dagis i höstas och sen dess har han använt nappen mer än innan. Blir det fel om han får ha nappen på dagen men tar bort den på natten? Jag är rädd för att ta bort en sak som gör att han känner sig trygg på dagis... men han lär ju inte glömma bort nappen om han får ha den på dagen. Där ser man dessutom många andra barn med nappar, vilket gör att han kommer att tänka på den.
Undrar också lite över tidpunkt för att köra kuren. Jag är väldigt sugen på att genomföra det, men det blir aldrig ett perfekt läge. Jag undrar lite över det där med att man inte ska göra något under de dagar man kör kuren. Är det viktigt endast under de 4 första dagarna eller även under uppföljningsveckan? Och är det ok med aktiviteter på kvällarna, bara man är hemma så att man kan lägga vid rätt tid? (Vi brukar generellt vara ute på saker på kvällarna samt sova på andra ställen än hemma så det är han van vid.)
Nu har han precis vaknat första gången sedan läggningen kl 8. Somnat om efter napp, nalle, klapp, halvminut, men ändå uppvak och lite gråt. Behöver tips. Tack på förhand.
Lisa
Funderar på att kura sonen på 1.5, några frågor om nappen mm
Re: Funderar på att kura sonen på 1.5, några frågor om nappe
Ska se om jag kan hjälpa dig lite med dina funderingar!
Lisa99 skrev:Generellt gillar han dock att sova i sin säng. Jag inser att uppvaken är pga att han inte somnar själv
Det viktigaste är att tiderna hålls, att ni ger lillen en chans att få scehmat "i kroppen" ordentligt. Här blir det svårt att råda, men OM ni kan så är det bra att ta det lite lugnare första veckorna i kuren men inte livsnödvändigtJag undrar lite över det där med att man inte ska göra något under de dagar man kör kuren. Är det viktigt endast under de 4 första dagarna eller även under uppföljningsveckan? Och är det ok med aktiviteter på kvällarna, bara man är hemma så att man kan lägga vid rätt tid?
Och tänk på att läsa boken ordentligt innan eventuell kur så att ni känner er trygg med hur verktygen ska hanteras, och har du funderingar är det bara att fråga på
Kram Mia