Hej,
försöker anamma standardmodellen - då min nästan månadsbebis helt vänt på dygnet...
Men har lite problem med att få timmarna på rätt sida av dygnet, kan man/bör man väcka en månadsgammal bebis efter de angivna 2,5 timmars sömn perioderna?
Häls Sleepless...
Ska man väcka en 3-4 veckors bebis?
-
allakantralla
-
chokladkaninen
Bonustips:
Försök hålla mörkt och tråkigt på natten så att han lär sig hålla skillnad på natt och dag. Men på dagen gör du ditt bästa för att han ska hålla sig vaken genom hela SM-mål, och kul ska det vara!
Men vänta dig inte att han ska klara de i Barnaboken föreskrivna 1,5h vakna timmarna varje pass ännu - får han ihop 6-7 vakentimmar totalt under dagen så borde det räcka för att vrida dygnet rätt. 
Haha,
nu skrev jag visst "han" fast du inte nämner om det är en pojk eller en liten tjej. Du kan väl skriva in bebisens födelsedatum i din profil ovan så blir det enklare att hålla reda på hans ålder! 8)
Haha,
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
-
chokladkaninen
Sleepless skrev:Snälla, behöver hjälp med ett dilemma!
Har en liten tös, Viola, min minsta av 3. Hon är precis 1 månad. Har ett ENORMT snuttbehov och gnällig. Svår att få nöjd. Även om hon är precis propp mätt!!
Så testade vi napp igår och jösses - den satt som en smäck!! Maken till nöjd bebis har jag aldrig sett.
MEN! Vad hände..![]()
Jo, hon tyckte det var så mysigt att hon små sov lite när som helst, inte så sugen på mat eftersom nappen fyllde samma behov och helt omöjlig att lägga senare eftersom hon: 1) småsov hela tiden 2) tappade nappen typ 1 minut efter hon somnar och sedemera fick panik för att den var borta.![]()
Till slut slängde jag napparna inatt och hon var ju givetvis förtvivlad. Idag inga nappar, kändes som sömn och mat rutiner går först. Men det som smärtar mig mest nu är att hon är lika orolig och "gnällig" som tidigare, liksom inte nöjd. Så väldigt påtagligt nu när jag sett hur lugn och trygg hon kan vara.![]()
Vad ska jag göra????
Häls Mamma till 3+1 bonus
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
-
chokladkaninen
Hej igen! 
Napp kan man absolut få ha om man är så liten och har stort sugbehov (men släng den vid 4 mån då sugbehovet avtar - det blir mycket svårare att få bort den senare!). Men välj dina tillfällen!
När hon är vaken ska hon ju vara vaken och inte slumra... Slumrar hon så är det istället läge att sova. Satsa alltså på tydligt avgränsade sov resp vakenpass. 
Napp kan man absolut få ha om man är så liten och har stort sugbehov (men släng den vid 4 mån då sugbehovet avtar - det blir mycket svårare att få bort den senare!). Men välj dina tillfällen!
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
Gud va ni är snabba att svara ! Man blir både glad och så positivt överaskad!
Förstår hur du menar, men det är precis det jag upplevde var det svåra. Den lilla Viola blev liksom helt ifrån sig när vi tog bort nappen, för att förhindra "slummer", kändes som vi på bara några timmar skapat en liten napp knarkare.
Kanske är hon helt enkelt inte tillräckligt "gammal" för att använda napp - kan inte riktigt skilja på vaken/sovdags... hungrig/sugbehov... osv...?
Hmm...
Tusen tack för svar, tror jag funderar lite och återkommer...

Förstår hur du menar, men det är precis det jag upplevde var det svåra. Den lilla Viola blev liksom helt ifrån sig när vi tog bort nappen, för att förhindra "slummer", kändes som vi på bara några timmar skapat en liten napp knarkare.
Kanske är hon helt enkelt inte tillräckligt "gammal" för att använda napp - kan inte riktigt skilja på vaken/sovdags... hungrig/sugbehov... osv...?
Hmm...
Tusen tack för svar, tror jag funderar lite och återkommer...
Här är en till som precis provat napp till liten (5 veckor) mot alla principer och det var inget snack här heller - "var har du varit i hela mitt långa liv?" tycktes han tänka.
Lovade dyrt och heligt mig själv och pappa att det bara var en absolut nödlösning under mina promenader (ammat i sporthallsentrén två gånger på tre dagar i brist på annat sätt att få lillen att somna om - gallskrik och -10 grader).
Det har gått två dagar och jag har dessvärre använt den vid betydligt fler tillfällen än så. Nappknarkare var ordet. Nu måste jag också välja mina tillfällen och hålla mig till det. INTE på natten, lovar jag mig själv nu. 8-[ Det efter att ha sprungit och stoppat i napp i tid och otid med storebror 1. Storebror 2 fick inte ens prova av samma anledning.
Lovade dyrt och heligt mig själv och pappa att det bara var en absolut nödlösning under mina promenader (ammat i sporthallsentrén två gånger på tre dagar i brist på annat sätt att få lillen att somna om - gallskrik och -10 grader).
Det har gått två dagar och jag har dessvärre använt den vid betydligt fler tillfällen än så. Nappknarkare var ordet. Nu måste jag också välja mina tillfällen och hålla mig till det. INTE på natten, lovar jag mig själv nu. 8-[ Det efter att ha sprungit och stoppat i napp i tid och otid med storebror 1. Storebror 2 fick inte ens prova av samma anledning.
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.