Mammig och rädd för folk vid 4-månader

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
SaraLang

Mammig och rädd för folk vid 4-månader

Inlägg av SaraLang »

Vår oroliga lilla tjej vägrar vara hos någon annan än mamma och pappa. Helst mamma, men pappa duger när han varit hemma ett tag. Om hon kommer i någon annans famn sitrrar hon tomt och skrämt. och skriker sen otröstligt i ca 10 min och är mycket svår att lugna och tårarna sprutar. När folk kommer på besök blir hon mindre pratig och är svårlockad till att le även av mamam och pappa-
Detta är både begränsande för mig som mamma då det blir jobbit både att åka ut och ha gäster. Samtidigt är det svårt för mor och far föräldrar att få någon relation och vi känner att vi typ motar bort folk då alla vill hålla och gosa.
Hur ska vi hjälpa vår lilla tjej på bästa sätt?
Lilla dottern född juli-10
allakantralla

Inlägg av allakantralla »

I såna lägen har jag överöst min egen lillunge med närhet och delaktighet, för att han verkligen VERKLIGEN ska veta var han har oss. Rent konkret har vi, pappan och jag, inte låtit någon annan hålla honom, utan vid tex kalas o dyl har han fått sitta hos oss och sakta vänja sig vid de andra som är där.

Man kan ju skaffa sig en relation till andra människor utan att fördenskull sitta i knät på dem, om du förstår vad jag menar. Titta på varandra, prata, peta lite. Låta de vuxna närma sig försiktigt för att sedan låta barnet ta initiativ till umgänge eller kontakt.

Jag utgår bara från mig själv i detta resonemang, jag hade inte tyckt om att plötsligt bli påtvingad en annan människa, utan man "nosar" lite på varandra först. Vad tänker du om det resonemanget?
Milo, född 20/1 2009 i vecka 37 - ögonblicklig och berusande kärlek!
Fanny, född 12/6 1996 - djupaste och allvarligaste kärleken tog tid på sig.
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!

Instämmer med allakantrallas svar. När man är sà liten behöver man inte vara social utanför flocken.
Ni kan àka pà besök och ha främmande, men làt den lilla sitta tryggt och bra hos mamma och pappa sà länge hon vill.

Möt världen med trygghet!
Làt henne komma ner pà mage och utforska världen med dig nära och pà trygga grunder. Typ köksgolvet hemma med lite vispar och grejer fràn kökslàdan.

Om du läser i Barnaboken om 6 mànaders barnet ser du att sitautionen blir en annan. :D

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"