Pottan
Pottan
Hej hallå!
Jag är ju rookie när det gäller detta med potthantering så jag vill veta hur ni andra gör.
Idag gick Bebis på pottan och bajsade så det var ju bra. Sedan började jag fundera. För att det hela ska bli en praktisk rutin när vi ev börjar med fm vistelse hos mormor om jag börjar jobba halvtid så kanske man inte har så mkt tid på morgonen.
Ska man sätta sig på toa direkt när man vaknat eller efter frukost?
Hur gör ni andra? Vad är smidigast?
Värme /Luvisen
Jag är ju rookie när det gäller detta med potthantering så jag vill veta hur ni andra gör.
Idag gick Bebis på pottan och bajsade så det var ju bra. Sedan började jag fundera. För att det hela ska bli en praktisk rutin när vi ev börjar med fm vistelse hos mormor om jag börjar jobba halvtid så kanske man inte har så mkt tid på morgonen.
Ska man sätta sig på toa direkt när man vaknat eller efter frukost?
Hur gör ni andra? Vad är smidigast?
Värme /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
SM rookie
Sorry om jag låter som en idiot....Men jag fattar inte hur jag ska göra rent praktiskt...
Nu är det även så att Bebis måste gå på toan i samband med lunch. Han diggar inte alls att bajsa i blöjan vid bordet. Han blir jätteirriterad om man överhuvudtaget tänker på att titta på honom under detta. Liksom att han vill ned fr sin stol...förstås. Ska jag avbryta lunchen mitt i för ett badrumsbesök eller ska man försöka med det strax innan vi äter?
Anybody?/Luvisen
Nu är det även så att Bebis måste gå på toan i samband med lunch. Han diggar inte alls att bajsa i blöjan vid bordet. Han blir jätteirriterad om man överhuvudtaget tänker på att titta på honom under detta. Liksom att han vill ned fr sin stol...förstås. Ska jag avbryta lunchen mitt i för ett badrumsbesök eller ska man försöka med det strax innan vi äter?
Anybody?/Luvisen
SM rookie
SM rookie
-
chokladkaninen
Hej Luvisen! 
Nån annan kanske har haft en mer genomtänkt strategi, men så här har jag gjort:
1:a barnet hade extremt regelbundna toalettvanor och jag hade en rätt händelselös tillvaro
så henne satte jag på pottan varje morgon efter frukost och läste en bok för. Hon bajsade, och så var det bra med det. Detta funkade tiptop från ca 14 mån tills hon plötsligt blev väldigt frustrerad av det under förtrotsen. Och då orkade jag inte bråka om det, så då lät jag henne gå på pottan rätt ad hoc när hon själv ville det, och sedan slutade vi med blöja rakt av när hon var 2 år och 3 mån, varvid hon blev helt torr på ca 2 veckor.
2:a barnet var lite mer oregelbunden, och vårt liv var lite hetsigare. Så han har bara haft ad hoc-kontakt med pottan tills nu vid 2 år 1 mån då vi slutade med blöjan cold turkey.
Verkar funka det med.... 8)
Ang Bebis så skulle jag absolut uppmuntra hans egna renlighetstendenser och låta honom springa på toa mitt i lunchen. Att sätta honom på pottan och "hoppas att det kommer nåt" ger så lätt fel signaler när han nu själv visar sig ha koll. Det kanske inte är nåt stort problem att ställa en potta hos mormor också (om han nu inte hinner släppa blöjan innan det blir aktuellt
)? Hon blir ju annars tvungen att handskas med en bajsblöja och det är ju betydligt jobbigare, särskilt om barnet är i "jag vill inte stå för att jag har bajsat"-åldern och samarbetar måttligt bredvilligt. 
Nån annan kanske har haft en mer genomtänkt strategi, men så här har jag gjort:
1:a barnet hade extremt regelbundna toalettvanor och jag hade en rätt händelselös tillvaro
2:a barnet var lite mer oregelbunden, och vårt liv var lite hetsigare. Så han har bara haft ad hoc-kontakt med pottan tills nu vid 2 år 1 mån då vi slutade med blöjan cold turkey.
Ang Bebis så skulle jag absolut uppmuntra hans egna renlighetstendenser och låta honom springa på toa mitt i lunchen. Att sätta honom på pottan och "hoppas att det kommer nåt" ger så lätt fel signaler när han nu själv visar sig ha koll. Det kanske inte är nåt stort problem att ställa en potta hos mormor också (om han nu inte hinner släppa blöjan innan det blir aktuellt
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Hej Luvisen
jag har ju bara hunnit med en 'potträning' hittills, men vad jag lärt mig är att det som funkade för vâr storebror var att helst inte lägga sig i alls. All sâ kallad 'uppmuntran' till toabesök resulterade hos oss i givna trotstillfällen och maktkamp, sâ det la jag ner direkt. Visst blev det olyckor (men det blev det ju när jag la mig i och han vägrade ocksâ), men pâ nâgra veckor sâ satt det.
Instämmer med choko om lunchen. Behöver han gâ dâ, sâ behöver han gâ dâ, inget mer med det.
Jag tror att det kan vara farligt att se Bebis toabesök som en praktisk rutin, se det hellre som nâgot han kommer att fixa själv, efter behov (sen kan man ju göra undantag om man vet att man ska ut och âka bil lângt till exempel, men dâ ta det frân den praktiska sidan och inse tillsammans att det inte finns nâgot toalett i bilen och det kanske är läge att kolla nu om det är nâgot som vill komma ut).
Tid, tâlamod och förtroende för Bebis! Och blir det olyckor sâ tar ni hand om det tillsammans.
Visst har du läst om Potträning i Barnaboken? Jag hade läst kapitlet lângt innan det vart aktuellt hos oss. Sen läste jag det igen när jag var mitt uppe i kiss och bajs överallt och dâ trillade ytterligare nâgra poletter ner hos mig.
jag har ju bara hunnit med en 'potträning' hittills, men vad jag lärt mig är att det som funkade för vâr storebror var att helst inte lägga sig i alls. All sâ kallad 'uppmuntran' till toabesök resulterade hos oss i givna trotstillfällen och maktkamp, sâ det la jag ner direkt. Visst blev det olyckor (men det blev det ju när jag la mig i och han vägrade ocksâ), men pâ nâgra veckor sâ satt det.
Instämmer med choko om lunchen. Behöver han gâ dâ, sâ behöver han gâ dâ, inget mer med det.
Jag tror att det kan vara farligt att se Bebis toabesök som en praktisk rutin, se det hellre som nâgot han kommer att fixa själv, efter behov (sen kan man ju göra undantag om man vet att man ska ut och âka bil lângt till exempel, men dâ ta det frân den praktiska sidan och inse tillsammans att det inte finns nâgot toalett i bilen och det kanske är läge att kolla nu om det är nâgot som vill komma ut).
Tid, tâlamod och förtroende för Bebis! Och blir det olyckor sâ tar ni hand om det tillsammans.
Visst har du läst om Potträning i Barnaboken? Jag hade läst kapitlet lângt innan det vart aktuellt hos oss. Sen läste jag det igen när jag var mitt uppe i kiss och bajs överallt och dâ trillade ytterligare nâgra poletter ner hos mig.
TACKAR fina Choko!
Så bra med exempel!
Då ska lille få komma ned! Ska bli bättre på att ge förutsättningen...
Ja, jag vill ju inte "sätta" honom på pottan som du säger, det blir ju bara tokigt. Mormor är dock av åsikten att man måste "sätta" bebisar där...
Så jag tänkte att jag skulle försöka släppa blöjan innan hon ska in och rådda för det blir bara knas. Hon har redan hjälpt sina 3 andra barnbarn med detta och det blev helknasigt. Varav en grät på toa och har fortf lite problems med bajseriet fast han är stor nu...
Eller så stannar jag hemma ett år till
, utan pengar visserligen men ändå så rik...
Så kan jag skita i det där med potteriet...
annat än att hjälpa Bebis ned på golvet så han kan springa bort till pottan själv då. 
Kram!/Luvisen
Så bra med exempel!
Ja, jag vill ju inte "sätta" honom på pottan som du säger, det blir ju bara tokigt. Mormor är dock av åsikten att man måste "sätta" bebisar där...
Eller så stannar jag hemma ett år till
Kram!/Luvisen
SM rookie
SM rookie
Åh tack fina Sarisparis!
Ja, jag har läst. Och läst och inte fattat så mkt
Näe, men seriously så undrar man likförbannat hur det går till. Jag hade tänkt att inte göra ngt alls. Men så började den lilla människan ta av sig blöjan innan jag var redo
och jag visste liksom inte vilket ben jag skulle stå på. Och han är ju så himla reko. Alltid samma tider som gäller för kiss som bajs.
. Insåg att han slutat att småkissa så det är inte så många tillfällen per dag han faktiskt går så...tja det funkar ju att att bara låta honom vara nakenfis tänkte jag. Tidsnog hittar han till pottan...MEN sen kommer vargen och lägger sig i!
Och jag blir orolig! Hur ska det gå...? Sedan är han ju liten fortf så han "säger" inte till utan jag blir tvungen att titta lite närmre på när det är på gång om man säger för att ex fatta när jag ska ställa ned honom fr barnstolen vid lunchen.
Men ni menar att han kommer ibland bajsa wherever och ibland i pottan tills han tycker pottan är "the right place"?
Torka upp gör den lilla människan själv bäst han kan...förbluffande faktiskt! Nej, det blir inte torrt men han tar ju faktiskt papper och torkar bredvid. 8)
Ja, jag har läst. Och läst och inte fattat så mkt
Näe, men seriously så undrar man likförbannat hur det går till. Jag hade tänkt att inte göra ngt alls. Men så började den lilla människan ta av sig blöjan innan jag var redo
Men ni menar att han kommer ibland bajsa wherever och ibland i pottan tills han tycker pottan är "the right place"?
Torka upp gör den lilla människan själv bäst han kan...förbluffande faktiskt! Nej, det blir inte torrt men han tar ju faktiskt papper och torkar bredvid. 8)
SM rookie
SM rookie
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Läs igen! Särskilt raderna om den raspiga grammofonskivan: s 377 i nya upplagan "...i övrigt agera mild men tjatig grammofonskiva: Man kissar i pottan, inte i sängen. Man kissar i pottan." Just som en grammofonskiva, i tämligen likgiltigt röstläge - sâ att budskapet genom rena nötningen tränger in i barnet till den punkt, var den nu sitter placerad, som sköter kontrollen av barnets tarm- och blâsfunktioner."
Förstâs byta ut sängen mot golvet, soffan eller vad det kan vara
Jag var fylld av vargar ibörjan när storebror släppt blöjan, och det blev mânga olyckor (bâde kiss och bajs). Han ville inte gâ naken, sâ han fick bära sina kallingar till tvättmaskinen och sen torkade vi upp tillsammans. Jag började verkligen fundera pâ vad JAG skulle göra sâ att han skulle fatta, men han fixade det själv innan jag kommit fram till en handlingsplan (vad nu det skulle ha varit
).
Det hela blev sâ mycket enklare i mitt huvud när jag tog det hela back to basics liksom: storebror behöver kissa, han kissar. Kommer det fel sâ informerar jag om hur han skulle ha gjort istället (utan att förmana - raspig grammofonskiva). Kommer kiss och bajs pâ fel ställe sâ torkar vi upp det. Punkt.
Förstâs byta ut sängen mot golvet, soffan eller vad det kan vara
Jag var fylld av vargar ibörjan när storebror släppt blöjan, och det blev mânga olyckor (bâde kiss och bajs). Han ville inte gâ naken, sâ han fick bära sina kallingar till tvättmaskinen och sen torkade vi upp tillsammans. Jag började verkligen fundera pâ vad JAG skulle göra sâ att han skulle fatta, men han fixade det själv innan jag kommit fram till en handlingsplan (vad nu det skulle ha varit
Det hela blev sâ mycket enklare i mitt huvud när jag tog det hela back to basics liksom: storebror behöver kissa, han kissar. Kommer det fel sâ informerar jag om hur han skulle ha gjort istället (utan att förmana - raspig grammofonskiva). Kommer kiss och bajs pâ fel ställe sâ torkar vi upp det. Punkt.
Du ser, han är redan pâ rätt spâr!Luvisen skrev:Torka upp gör den lilla människan själv bäst han kan...förbluffande faktiskt!
Ja, men jag visste ju att det var ngt jag inte hajade! Vilken tur att du skrev! :thumbsup: Det var visst inte självklart för en novis...!Förstâs byta ut sängen mot golvet, soffan eller vad det kan vara
Och grammofonskivan trodde jag han var för liten för av ngn anledning...
Tack så hemskt mkt! Nu känner jag mig mkt bättre när jag vet vad fasen jag ska göra och inte göra
SM rookie
SM rookie
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Hoppas att nâgot erfaret proffs hoppar in om jag är ute och cyklar!Luvisen skrev: Och grammofonskivan trodde jag han var för liten för av ngn anledning...![]()
Jag jämställer grammofonskivan lite med hur man sköter det här med att "inte slâ, man klappar", det börjar man ju med rätt tidigt och det nöts ju liksom in. Självklart med tonfallet anpassat efter situationen!
Alltsâ att alltid visa hur man gör, istället för hur man inte gör.
-
chokladkaninen
Vi kör också grammofonskivan fast mer så här: Oj vad tokigt, kisset hamnade på golvet!
Var ska kisset vara? Och barnet svarar: i pottan! Och så ojar vi oss lite gemensamt över att kisset kom fel (=kisset gjorde fel som hamnade på golvet istället för i pottan) medan vi torkar upp. Det går också in, vad det lider. 
Du har läst Biancas tråd nedan, va? Där parallellslutar vi med blöjan!
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
Åhå! Där fanns ju en del intressant! Tack igen Chocko!
Jag har ju helt glömt bort att tala om vart kisset och bajset skulle vara... #-o
Då är det inte så lätt att veta...
Tur att Bebis mamma har hjälp!

Jag har ju helt glömt bort att tala om vart kisset och bajset skulle vara... #-o
Då är det inte så lätt att veta...
Tur att Bebis mamma har hjälp!
SM rookie
SM rookie
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Jag hade också lite olyckor i början. Men lärde mig fort NÄR olyckorna skulle komma. Typ vi hade vid middagstid som en vanlig fast tid.
Så jag satte sonen på potta (framför tv skall erkännas) och gav honom lite juice. sen kissade han på pottan. (dryck verkar trigga kiss nämnligen) . Sen gjorde vi "kissdansen" runt pottan. och tömde i toaletten.
Så låt det gå ett par timmar eller så, sätt på pottan med en kopp jucie och se om det inte vill komma lite kiss också. missar man så missar man. och då får man städa med ett oj, det hamnade fel.
Så jag satte sonen på potta (framför tv skall erkännas) och gav honom lite juice. sen kissade han på pottan. (dryck verkar trigga kiss nämnligen) . Sen gjorde vi "kissdansen" runt pottan. och tömde i toaletten.
Så låt det gå ett par timmar eller så, sätt på pottan med en kopp jucie och se om det inte vill komma lite kiss också. missar man så missar man. och då får man städa med ett oj, det hamnade fel.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
bluegoose- tack för att du tittade förbi!
Torsmamma- Åhå! Så det går att sätta på pottan...!
Med rätt förhållningssätt då
. Tack för ytterligare ett tips fina du! :thumbsup:
Glada hälsn! /Luvisen
Tack, goa människa!Jag vill bara säga att jag älskar din inställning Luvisen. Underbar! Vilken tur bebis har som har dig!
Torsmamma- Åhå! Så det går att sätta på pottan...!
Glada hälsn! /Luvisen
SM rookie
SM rookie
Hej!
Vad tidig han är!!!!
Vi har inte ägnat detta någon tid alls, eller tanke. Jag har läst kapitlet i BB ett par gånger, men tänkt att "hon kommer visa tydligt när det är dags"...
Men skall man "lära dem"???
Ester går undan, ställer sig lite avsides och säger "hejdå" när det är dags för hennes business nummer 2. Ibland kan hon säga "kissa" när vi är ute eller inne... jag har inte tagit notis om detta för att inte göra en höna av en fjäder... om man säger. Antar att hennes medvetenhet börjar komma nu, men inte att det är mer än så...
Eller gör jag fel? Borde jag vara mer alert? Visa, lära, leda, hjälpa?
Vill inte kapa din tråd, tänkte bara ventilera lite med dig, kloka Luvisen!

Vad tidig han är!!!!
Vi har inte ägnat detta någon tid alls, eller tanke. Jag har läst kapitlet i BB ett par gånger, men tänkt att "hon kommer visa tydligt när det är dags"...
Men skall man "lära dem"???
Ester går undan, ställer sig lite avsides och säger "hejdå" när det är dags för hennes business nummer 2. Ibland kan hon säga "kissa" när vi är ute eller inne... jag har inte tagit notis om detta för att inte göra en höna av en fjäder... om man säger. Antar att hennes medvetenhet börjar komma nu, men inte att det är mer än så...
Eller gör jag fel? Borde jag vara mer alert? Visa, lära, leda, hjälpa?
Vill inte kapa din tråd, tänkte bara ventilera lite med dig, kloka Luvisen!
//Anna
Mamma till Ester -
född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Mamma till Ester -