Vår dotter Saga snart 13 månader vaknar väldigt många ggr per natt.
Hon har alltid sovit lite och varit svår nattad dag som kväll. Jag ammade fram tills hon var 6 månader då hon inte ville mer. Sedan dess och tom sedan hon var 4 månader har hon vaknat många ggr per natt. Vi uteslöt tidigt att hon var hungrig. Vi har tröstat, lugnat, provat att hon får sova i vår säng men inget hjälper. Hon sover lika oroligt hos oss. En riktig dålig natt somnar hon ca 19.30 efter att vi läst bok i vår säng. Till för en månad sedan somnade hon i vår säng och sedan la vi över henne i egen säng. Sedan vaknar hon och gallskriker, skriker, gnäller gnyr 8-10 ggr per natt. En lagon dålig natt skriker hon 6 ggr och en bra natt gnäller hon, ställer sig upp ca 4 ggr.
På BVC har dom inga direkta råd. De skickade oss till en barbpsykolog som sa att vi ska vara lugna och hitta vårt "inre mantra" för att stå ut ........
Jag ska börja jobba 1 februari och måste nu få ett slut på detta. Jag är fullständigt utmattad och känner inte igen mig själv längre. Saknar energi och orkar ingenting. Detta gör att jag har inte det tålamod och glädje till Saga under dagarna som jag önskar att jag hade.
För övrigt är hon en glad go tjej som precis lärt sig gå. Hon äter bra och har fasta tider för detta. På dagen sover hon ute i vagnen mellan ca 10.15-12.15.
Så här ser hennes dag ut
7.00 vaknar
7.30 gröt
9.30 macka
10.15-12.15 sover på rygg i vagnen som jag rullar i ca 5 min
12.30 lunch
15.30 Frukt, yoghurt
17.00 Middag
19.00 gröt, läsa bok i vår säng, lägger sedan över henne i spjälsäng i vårt sovrum
19.30 sover efter att vi stått vid sängen och klappat/hållt i henne för att hon ska känna sig trygg.
Därefter vaknar hon oftast första gången runt 22.00 och sedan allt från 4 gånger till 10 gånger under natten. Oftast sitter hon upp och då lägger vi henne ner säger schyyyy ger napp och stoppar om, sedan somnar hon igen direkt. Riktigt dåliga nätter ligger hon klarvaken i 5 timmar och stirrar rakt upp. Hon är tyst om hon känner min närhet. Är det gallskrik och helt hysterisk måste vi ibland ta upp henne för hon ska lugna sig.
Har beställt boken och väntar på den. Förstår i stora hela vad detta går ut på och än så länge känns det helt rätt. Är så taggad att börja redan nu men måste väl läsa lite till.
Men hur börjar jag och hur strikt ska jag vara?
Ska vi flytta in henne i eget rum nu när vi börjar metoden?
Hon har en hyffsat tunn kudde, ska den bort eller kan den vara kvar?
Måste vi ha andningslarm för att hon ska sova på magen?
I vagnen kan hon ej sova på mage utan måste vara rygg, blir det fel då?
Ska vi sitta utanför rummet hela natten eller kan vi sova i vårt rum och gå till henne när hon vaknar?
Hoppas på många bra svar...... är egentligen för trött för att läsa boken men är det bättre att ha läst hela än att börja efter lite tips och råd här?
Kram från en trött mamma[/list]
13 månader utan samanhängande sömn! Hjälp .... hur börjar vi
13 månader utan samanhängande sömn! Hjälp .... hur börjar vi
Mamma till dotter född okt09
-
allakantralla
Ha ha ha! "Inre mantra", jag dör av skratt!
Nä, men allvarligt: Såhär kan det vara: OM hon är övertrött när hon lägger sig KAN det bidra till att hon vaknar så många gånger. Om jag var du skulle jag senarelägga sömnen till mellan 12.30 och 14, eller 12 och 13.30.
Jag skulle också lägga henne i spjälsäng i eget rum, med effektiv mörkläggning.
Jag skulle läsa på om ramsa, buffning och andra verktyg riktigt ordentligt innan jag ev började kura, men först skulle jag ta tag i ovanstående.
Lycka till!
Nä, men allvarligt: Såhär kan det vara: OM hon är övertrött när hon lägger sig KAN det bidra till att hon vaknar så många gånger. Om jag var du skulle jag senarelägga sömnen till mellan 12.30 och 14, eller 12 och 13.30.
Jag skulle också lägga henne i spjälsäng i eget rum, med effektiv mörkläggning.
Jag skulle läsa på om ramsa, buffning och andra verktyg riktigt ordentligt innan jag ev började kura, men först skulle jag ta tag i ovanstående.
Lycka till!
Milo, född 20/1 2009 i vecka 37 - ögonblicklig och berusande kärlek!
Fanny, född 12/6 1996 - djupaste och allvarligaste kärleken tog tid på sig.
Fanny, född 12/6 1996 - djupaste och allvarligaste kärleken tog tid på sig.