Kurnatt # 3,lite frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Låst
natha_gbg_

Kurnatt # 3,lite frågor

Inlägg av natha_gbg_ »

Hej,
Nu är vi inne på kurnatt # 3. Min dotter är 8 mån.
Jag undrar lite om ramsandet, ska jag ramsa i sträck tills min dotter är lugn (ej tyst), eller ramsa x4, el x6.

Kan jag få lite tips på hur jag ska agera:
igår natt (kurnatt #2) tog läggningen 12 min, sedan var hon vaken 20.52-21.01, 01.41 till 02.59 till och från, buffade bara x2 och solfjädrade x9 totalt till 02.04 och efter det bara 1 gång 02.35. Kändes som stort framsteg från kurnatt #1 när jag fick buffa i nästan 2 timmar istrtäck 01-03..
Fortsättningsvis kurnatt #2 vaknade hon 04.18-04.26 och 07.07 vaknade hon jätteledsen och kunde inte få lugn trots solfjäder och lite buffning. Fick ta upp gråtandes-

Dagslurarna har gåttokej då hon har varit sååå trött. Har varit så trött att hon knappt orkat att äta. Har bara planerat in 2 lurar men känns som om hon behöver 3 lurar (jo vet att det är tidigt att utvärdera). Jag lade henne iaf 5 min vid 17.50 och när jag väckte henne blev hon helt förstörd. skrek och skrek..kunde inte få lugn. Tystnade en stund och då tog jag upp henne. Sedan funkar mattiderna inte alls..

schemat ser ut såhär;
19.30-7.30 Sova natten
7.30 äta välling
9.30-10.15 Sova
10.45 lunch
13.15 Mellanmål
13.30-15.00 Sova
16.00 middag
19.00 Gröt
19.30 Välling
19.30 sova för natten

Läggningen nu ikväll tog ca 12min, men är fortfarande lite osäker på hur ofta jag ska ramsa.. Hur kan jag göra bättre ifrån mig?

Om det är någon som orkar och har tid så tar jag tacksamt emot all hjälp jag kan få.
Villemin 100308, kurstart 101119
cissii

Inlägg av cissii »

Hej

Jag är jättetrött och ska sova nu, har inte läst jättenoga om schemat och så men ville bara slänga in ett snabbsvar om ramsandet.
Det är inte jätteviktigt om det är x 4 eller x 6 osv. Är hon jätteupprörd så ramsa på bara tills hon lugnar sig. Skulle hon absolut inte lugna sig alls, så kan du gå in, men försök hålla dig utanför rummet så mycket det går. Läs i SHN-boken igen om natt två och natt tre.

Natt två ska barnet börja att förstå innebörden av ramsan? Är ni där ännu?
Läs och tänk efter och lycka till!
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
natha_gbg_

Inlägg av natha_gbg_ »

Natten gick jättebra. Villemin vaknade till ett par ggr innan 04 men somnade om av sig själv. Vid 4 ramsade jag en gång och hon somnade om igen.

Vid 06.26 vaknade hon och var väldigt ledsen! Jag var inne flera ggr och lade tillrätta, solfjädrade ett fåtal ggr och ramsade en massa gånger. Jag höll på fram till 07.15 då gjorde jag god morgon vid ett lugnt ögonblick MEN hon blev jätteledsen!

Vet inte om natten är min förtjänst eller om det är p.g.a. hennes förkylning. Har varit lite hängig 2 dagar men inte så konstigt kansk med tanke på sömnbristen.

Jag tror hon förstår innebörden av ramsan kan nog hålla mig mer utanför. SKa jag lägga tillrätta varje gång hon ställer sig och är ledsen eller ska jag ramsa ut henne?..kanske hon lägger sig själv?
Villemin 100308, kurstart 101119
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Ser att du redan har en annan tråd sedan tidigare. Håll gärna dina frågor i den tråden, så att vi som hjälper till kan få en mer helhetsbild om man säger.

Nu låser jag denna tråden så ses vi i dn "gamla". :wink:

Men kort kan jag väl säga att du skall vara varsamt med trafiken in på morgonen. Då tror de lätt att morgonen har börjat.

:D
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Låst

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"