Går sämre, vad gör jag för fel?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Alvarsmamma2010

Går sämre, vad gör jag för fel?

Inlägg av Alvarsmamma2010 »

Hej. Är ny här. Är ensamstående och på bristningsgränsen av trötthet. Har köpt och läst internationella sova hela natten boken men har ändå rätt många frågor. Läser och läser men är kanske för trött för att förstå? Brukar annars ha lätt för att lära och ta till mig saker. Har precis kurat min fjärde natt som gick sämre än den tredje natten. Min son har ännu inte somnat om av sig självt, utan verktyg eller ramsa. Oftast när jag väl går in har han rullat över på mage (nyligen lärt sig) och ligger och gör armhävningar. Han verkar inte kunna vända tillbaka till ryggläge. Kanske därför han vrålar? Han har alltid sovit på rygg/sida så jag har valt att kura så också. Jag tog bort nappen första natten och han har inte fått den sen dess. Försöker skrattet till godnattet men min son skrattar inte direkt ljudligt, bara ler mycket. Han har aldrig skrattat ljudligt ännu, men är oftast en väldigt glad bäbis som ler åt allt och alla.

När jag inför luren lade hans schema utgick jag från hans dygnsrytm och så som det har sett ut senaste tiden. Han har alltid av sig själv somnat runt 18 (utan gnäll eller annat krångel) och brukar sova en kortare gång på f-m och en kortare gång på e-m. Tiderna kunde dock variera från dag till dag. De senaste veckorna innan kuren så brukade han vakna runt 01 och få vatten eller nappen, somnade då om direkt för att sedan vakna runt 04 för att då få mat. Innan jag införde detta för ca 1 månad sen åt han 3 ggr per natt. Jag fick alltså tiden precis innan kuren sova rätt okej men ville att han skulle lära sig att sova hela natten så att jag framöver får sova mer än tre timmar åt gången. Men nu är det alltså värre än innan. Är medveten om att jag inte kurat klart men om jag gör fel är det väl lika bra att rätta till det så fort som möjligt?

Schemat 14 tim 45 min:

18.15 - 06.45 sova
06.45 - 07 grötfrukost
09 -09.45 sova
10 välling
12.45 lunchpuré + dessert
13.30 - 15 sova
16.15 gröt
18 nattslurk = välling

Första och andra natten vaknade han runt tolv-ett och gick då hyfsat lätt att få att somna om, första natten ca 20 minuter, andra ca 10 minuter. Sedan vaknade han runt fyra och var vaken till sex-sju. Trots ramsande, buffande och solfjädrande så var det aldrig tyst mer än 10 minuter. Dagslurarna har gått bättre, oftast har han somnat inom 10-20 minuter. Tredje natten var bättre än de två första, han vaknade runt ett och det tog 10 minuter att få honom att somna om.
I natt vaknade han redan 20.50 men det gick med ramsa att få honom att somna om på 5 minuter. Men sedan vaknade han 03.50 och var vaken till 05.20. Jag hade bestämt att inte gå in denna natt, utan bara ramsa, men det gick inte. Försökte att bara solfjädra men det gick inte heller utan fick ändå ta till buffningen. Det verkar vara det enda som får honom tyst. Men när jag sedan slutar (trots att jag trappar ner och kortar av) går det inte mer än max tio minuter så ljudar han igen. Ofta låter det till en början som missnöjesgnöl. Ska man ramsa då eller låta vara tills det stegrar eller blir vrål/skrik? Ofta slutar han inte och när jag går in ligger han på mage och kan inte vända sig.

Förmiddagsluren hemma idag funkade inte alls, han vägrade sova. Enda som hjälpte var att buffa och det vill jag inte göra hela tiden. Till en början drar jag en ramsa så fort han låter men till slut lät jag honom ligga och låta. Det känns verkningslöst att ramsa konstant i mer än 30 minuter. Hur ska man göra? Ska man fortsätta att "svara" på varje ljud eller ska man låta bli? I annat fall kan man ju hålla på i evighet och det känns inte som det hjälper? Då lär han sig väl att det ger resultat att forstätta ljuda och vi kan hålla på i all evighet? Han skriker inte direkt utan mer gnällgnölar som om han vore missnöjd och irriterad. Och solfjädern går bra tills jag slutar, då gnölar eller vrålar han igen. När vi sedan gick ut somnade han av sig själv i vagnen och jag lät honom motvilligt få en 5-minutare. Eftermiddagsluren i vagnen gick inte heller nåt vidare, han sov kanske något litet men inte längre än 10-15 min, han skrek till slut så jag fick ge upp och göra "morgon" en kvart tidigare än tänkt.

Nu är jag så irriterad och trött så jag har lust att skänka bort honom. Och han är just nu jättegnällig, förmodligen dödstrött. Och han ska inte sova förrän tidigast kl. 18 igen.

Gör jag fel eller är det bara att uthärda? Står ju i boken att det blir lättare för var natt/dag men i mitt fall känns det som att det går bakåt.
Tacksam för snabbt svar, är på väg att ge upp...

Vänliga hälsningar från Maria
Mamma till Alvar 6,5 månader
Alvarsmamma2010
Alvar född 2010-05-02
Alvarsmamma2010

Tillägg

Kanske ska tillägga att han sover i eget rum, jag sover på soffan :)
Alvarsmamma2010
Alvar född 2010-05-02
majbrittsanna

Inlägg av majbrittsanna »

Hej Maria!

Nej, ge inte upp! Nu vet jag inte hur er situation har varit innan du började kura, men om den alls liknat vår, så ..även om det är astufft (för det är det i början, alldeles säkert ännu tuffare om man är själv som du), men alternativet är ju mycket värre :!:

Vår väg har varit långt ifrån spikrak. Så det är du inte alls ensam om.

Snart får du svar från proffsen som kan hjälpa dig!

Stor pepp-kram så länge

:heart: :heart: :heart:

Anna
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
Morticia

Inlägg av Morticia »

Jag är helt jätteny på forumet, så jag kan inte ge några SHN-råd, ännu. Jag ville bara peppa lite och påminna om att även om tiden innan kuren var bra (underbar låter den, trots allt) så går det ofta i vågor. Kuren har inte förstört något, för lille Alvars sömn lär troligtvis ha börjat krångla ändå.

Du är jättestark som fixar allting själv! *pepp pepp*
Storebror född februari 2008. Funderingar på att kura ...
Lillebror född april 2010. Påbörjade kuren 26 november. Omkur 25 december.
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

:P Välkommen välkommen Alvarsmamma2010 :P

Först skickar jag en massa värme. :heart: :heart: :heart: :heart:

Det här ska nog gå! En sak i taget!

Schemat måste justeras :!:

12 timmar är max för nattsömnen. :wink:
Här kommer ett förslag:

18.45-6.45 sova natt
6.45-7 grötfrukost
9-9.45 sova
10 lunch - riktig mat! (vällingen kan du ha som påfyllnad efter maten så han blir proppis)
11.30- 13 sova
13.30 mellis (banan och gröt tex)
16-16.20 sova
16.30 middag- riktig mat! (gröt som påfyllnad)
18.30 nattslurk
18.45 gonatti :sleep:

Som du ser måste du satsa på mera mat. Riktig mat så lillen står sig. :P Proppis ska man vara. \:D/
Glöm inte att få ned katrinplommon puré. Förstoppad sover ju inte lika bra...

Och i övrigt hur ser teknikaliteterna ut?

Beckmörkt i rummet?
Body på lillen? ingen tjock pyjamas...
Sängen står så inget ljus faller på honom?
Svalt i rummet?

[/quote] Nu är jag så irriterad och trött så jag har lust att skänka bort honom. [quote]
Irritationen är en stor varg, kasta den i sopen! Ramsa med värme \:D/ , DET är betryggande.

Gnöl svarar vi inte på! Det stör. Upprätta kommunikation :!: Du ska höra vad din son säger! Läs igen om Gonattramsan! Även om du tycker att du har läst, läs igen!

Jag tycker att du kan köra en liten omstart med en lååååååång solfjäder tills han somnat och sedan ramsa mjukt så ramsan går in bakvägen. :wink: Så han får besked.

Obs! Tuffa inte till dig! Det är inte Attityd av Självsäker som ska till det är Attityd av SJÄLVKLARHET. Det är en annan sak, eller hur?

Han vänder sig till mage... Lillen :heart: :heart: Då tycker jag han ska få sova på mage. Hur gör man då? Han håller ju på med armhävningar! :o
Jo! På dagen satsar du på att lägga den lilla människan på mage och ler fint mot honom och massa beröm att han ligger så fint. Klappa på lilla ryggen. Och invänta att han slappnar av i den positionen och då ska du säga: " Se så sköööönt du ligger" mjukt och fint. Övertyga honom om att detta är hur nice som helst, vilket det är :lol: Sedan lägger du honom på mage helt sonika och ger honom den låååååååånga solfjädern stadigt (ej hårt förstås! ) tills han somnar och avsluta med ett fint tryck och ramsa ut.

Det är en början. Hoppas det ger ngt.

Värme :heart: :heart: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Alvarsmamma2010

Tack!

Tack snälla alla ni som svarat, gett mig råd och peppning! :heart:
Natten till idag gick något bättre och han har sovit sina två lurar idag, utan knorr :D
Jag har persienner i lillens rum men har idag tejpat svarta sovsäckar ovanpå, hur länge måste man mörklägga helt? Är det bara under kurningen, tills den sitter, eller för "evigt"? I så fall får jag väl se till att köpa rullgardin :)
Schemat, ja, vad bra att du gav mig ett nytt förslag! Tror du man kan modifiera det lite till, till förslaget nedan, eller är det bättre att de sover längre mitt på dan som i ditt förslag? Och att äta i anslutning till sovandet? Mitt förslag är utifrån att vi går på babyrytmik en gång per vecka och det vore så tråkigt om han sov då :wink:
Schema:

06:45 Gröt
09-09:45 Sova
10 Lunchpuré + dessert
11:30 - 11:50 Sova
13:30 Mellis
14:30 - 16 Sova
16:30 Middagspuré
18:30 Nattslurk
18:45 Sova

Är så glad att jag hittade detta forum, känns betryggande att kunna få hjälp och stöttning :thumbsup:
Vänliga hälsningar från Maria
Mamma till Alvar 6, 5 månader
Alvarsmamma2010
Alvar född 2010-05-02
Alvarsmamma2010

Glömde fråga...

Glömde fråga, ska jag införa förändringarna nu genast? Bara rakt av eller genom viss förskjutning varje dag? Vi har just gjort 5 nätter, 6:e natten blir nu i natt.
Tack igen! :D

Maria
Alvarsmamma2010
Alvar född 2010-05-02
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Jo! Förresten ville också ge dig tipset att fetta upp maten! En klick smör eller ngr droppar rapsolja (kallpressad) eller lite grädde...Det gör skillnad! :D

Ok, nu till mörkläggningen. Den är mkt mkt viktigt. Det stör verkligen en liten som många stora (tex jag :mrgreen: ) om det kommer in ljus. Det om ngt är ju en signal om att dagen börjat eller är på väg... :wink: Så, ja, du får nog räkna med att behålla mörkläggning... typ forever :lol: Men det klart när barnen är större typ 4 bast kan det säkert gå även utan mörkläggning. Men som sagt, alla är olika och jag kan verkligen inte somna eller sova vidare om det inte är beckmörkt. Ja, såvida jag inte är utmattad och det var ju det de små inte skulle bli... :!:

Schemat ska ett proffs kolla på. Jag eller denna människa återkommer till dig. :wink:

Och då skulle jag bara ändra rakt av för att faktiskt hamna rätt och underlätta för lillen.

Värme :heart: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
majbrittsanna

Inlägg av majbrittsanna »

Hej Maria!

Va skönt att frågetecknen börjar räta ut sig! Jag hejjar på dig :thumbsup:

:heart:

Anna
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej och välkommen hit!
06:45 Gröt
09-09:45 Sova
10 Lunchpuré + dessert
11:30 - 11:50 Sova
13:30 Mellis
14:30 - 16 Sova
16:30 Middagspuré
18:30 Nattslurk
18:45 Sova
Jag skulle lägga långvilan mitt på dagen. De allra flesta barnen behöver en längre lur då för att orka med resten av dagen och en kortare på eftermiddagen för att vara lagom trött på kvällen. Så jag skulle helt enkelt hålla mig till det schemat och trixa den gången i veckan när babyrytmiken är ( eller helt enkelt hoppa över den).

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Alvarsmamma2010

Igen....

Hej igen! :heart:
Så Luvisens förslag nedan är att föredra då?

18.45-6.45 sova natt
6.45-7 grötfrukost
9-9.45 sova
10 lunch - riktig mat! (vällingen kan du ha som påfyllnad efter maten så han blir proppis)
11.30- 13 sova
13.30 mellis (banan och gröt tex)
16-16.20 sova
16.30 middag- riktig mat! (gröt som påfyllnad)
18.30 nattslurk
18.45 gonatt

En fråga till :) I takt med att barnet blir äldre ska de ju ha mindre sömn. Hur gör man med det? Kortar man ner nattsömnen eller en av dagslurarna? Och gör man det tvärt från en dag till en annan eller fasar man ut?

Vänliga hälsningar,
Maria
Alvarsmamma2010
Alvar född 2010-05-02
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej igen!

Luvisens schemaförslag ser utmärkt ut tycker jag om det passar er.

Angående att ta bort sömn på schemat så brukar barnet signalera ganska tydligt när det är dags. Antingen genom att någon daglur krånglar eller att nattsömnen strular. Det vanligaste är att sista luren tas bort och därefter kortas förmiddagsluren ned tills den helt försvinner och långvilan bara finns kvar. Natten brukar de flesta inte röra.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"