SM frågor mm

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
vladika

SM frågor mm

Inlägg av vladika »

hej,
först vill jag tacka alla er som driver detta forum och alltid ivrigt svarar på alla inlägg.

Jag har en liten flicka på ganska exakt 2 månader,hon är mitt andra barn, har även en 2åring hemma. Det är så att min första flicka var från första ögonblick ett nöjt barn som aldrig skrek, sov hela tiden utan att jag behövde anstränga mig på något sätt, hittade snart själv en dygnsrytm med lugna nätter och långa sovstunder under dagarna. Hon åt från nappflaska från dag 2, då hon aldrig riktigt "fixade greppet", och ville aldrig bli ammad trots mina ständiga försök.
Alla frågade mig hela tiden: är hon ALLTID så nöjd och snäll? och då var jag tvungen att svara: ALLTID... ;-)
Nu har min andra dotter kommit och hon är helt annorlunda, vilket är ju förstås naturligt. Jag uppfattade henne tidigt som lite orolig, hon grät och skek mycket mycket mer redan på BB, ville amma hela tiden, tuggade sönder mina bröstvårtor redan efter en dag. Men jag var ju så glad att jag ammar denna gång så jag höll ut med smärtan och så, fick pumpa några gånger dock och ge från mugg, det gjorde för ont. Men hon blev aldrig riktig lugn och tillfreds, utan kunde vara vaken många timmar i sträck och ändå sova oroligt de få gångerna hon somnade under dagen.
Det konstiga är att hon lärde ganska snabbt, dvs efter ung. 2-3 veckor att sova bra på nätterna, och somna om efter lite vagning. Men dagarna har inte varit roliga. Hon hade också ganska mycket gaser och ont i magen, och kunde skrika för det.
Till sist läste jag om standardmodellen och tänkte ge det ett försök, då var hon ung 6 veckor. Det gav resultat ganska omgående, hon började sova mycket bättre på dagarna, och var inte alls lika missnöjd som innan. Magknip var borta också. Jag helammade, upplevde i och för sig att jag typ ammar hela tiden, men det blev ju bättre.
Men nu vet jag inte. Senaste dagarna har hon så svårt att komma in i djup sömn under dagarna, hon vaknar i alla möjliga och omöjliga skarvar som finns och vi få vagna henne 10 eller 20 gånger per skarv, för att få henne att somna om,ändå vaknar hon igen efter några minuter. Kommer hon över en timme så sover hon oftast gott sen, men det blir mer och mer sällan. Nätterna är fortfarande jättebra, vi lägger henne till natten vid 21 tiden, och hon sover gott (efter den dära första vagningstimme) fram till 07, men 1 eller 2 amningstunder.
Det är ju också så att nu sista dagarna upplever jag amningen under dagarna som väldigt hattig, jag ammar från det ena bröst, påfyllning vill hon oftast inte ha, sen om ung 1 timme lägger jag henne till andra bröst, ibland tar hon det, ibland inte. Sen är hon vaken lite till och är "passiv delaktig" och sen blir hon trött, men då vill hon amma igen! Sen somnar hon efter lite vagning och börjar skarva jättemycket. Ibland skriker hon upp sig så mycket att jag får ta upp henne från vagnen och då förstår jag att hon är jättehungrig igen och ammar igen.
Jag har börjar med lite tillägg till natten, eftersom hon äter nästan upp mina bröst på kvällar, jag ammar då i princip varje timme,men inte varje kväll, ibland har jag gett henne urpumpat bröstmjölk.
Jag vet inte om jag har mjölk så det räcker till henne. Hon går ju ändå upp i vikt, 7-8 vecka ökningen är redan förbi, på natten vaknar jag alltid med sprängfyllda bröst som hon inte orkar tömma, då hon äter numera alltid bara från ett bröst på nätterna. Varför? Jag har även behövt att pumpa ut mjölken på förmiddagar (sparar i kylen eller frysen),för att det gör ont och hon orkar inte tömma de, jag får ut ungefär 70- 100ml från ett bröst, hon får det då på oftast kvällen när jag inte har nån mjölk kvar.
Jag är lite fast i klistret, jag vet inte riktigt om hon blir mätt, om jag har tillräckligt med mjölk, varför skarvar hon så mycket under dagslurarna numera och varför har amningen blivit så hattigt. Jag får inte riktig någon rätt uppfattning, eftersom hon sover ändå så bra på nätterna, efter 100 mattillfälle på kvällen men så dåligt på dagarna, trots att jag ammar så mycket då också. Hur ska jag göra för att hon ska vara nöjd och belåten igen.

Jag hoppas att någon tar sig tid att svara mig.
Tack så mycket
V.
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Vladika! :D

Välkommen hit och grattis till dottern! :D

:idea: Det låter som att ni sitter i ett övertrötthetsträsk där dottern blir för trött för att äta men för hungrig för att sova. :cry: Det bästa botemedlet mot snuttätande och snuttsovande brukar vara att försöka hålla måltiderna inom 1h, och 3,5-4h mellan början på varje måltid (t ex mat kl 7-8, sedan är skafferiet stängt till kl 11 då nästa måltid börjar). Detta för att lillan ska hinna få lite aptit och hennes matsmältningssystem (som ännu är rätt outvecklat) hinner få vila lite mellan varven. :wink:

:idea: För att få henne att äta maximalt under varje SM-måltimme är 5-minluren ett bra verktyg. Orkar hon inte med påfyllningen så kan du buffa henne till sömns brevid dig och låta henne sova precis 5 min och sedan lägga henne till bröstet igen. Då brukar de orka äta lite till. Och känner du att du behöver efterjaga med flaska så gör det. :wink:

:idea: Småttingar som har lätt att vakna i sömnskarvarna trivs ofta inte på rygg. Och det gäller särskilt dem som har lite trassel med magen, vilket brukar bli bättre när de små får sova på mage istället. :D Så jag rekommenderar att dottern får sova på mage med larm. :sleep:

:idea: Läs i 5:e delen av Barnaboken under Bekymmer: sömn om Marie & Samuel. Där beskrivs det bra hur en uppstyrning kan gå till. 8)

:idea: Och så våra bästa amningstips: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19951 Det låter som att du har lite lågt amnings-självförtroende? Det behöver du inte ha, det låter ju som att det funkar jättebra. Själv kompletterade jag med en flaska ersättning på kvällskvisten med dottern och det har jag aldrig ångrat. :heart:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
vladika

Inlägg av vladika »

tack så jättemycket för det snabba svaret.

Jag tror också att hon kan bli lite övertrött och då kommer man direkt i en ond cirkel, känner jag.
Grejen är den att hon sover ju redan på mage, alt på sidan, eftersom hon har varit förkyld och haft då svårt att andas när hon ligger på mage. På ryggen går det inte alls, det trivs hon inte alls med, har aldrig gjord.

Jag ska försöka följa dina råd, tycker de låter rätt så bra.
Men hur ska jag då göra när hon skarvar så mycket och vaknar helt, och har kanske ätit för bara 1,5 - 2 timmar sen, ska jag då låta henne skrika och försöka avleda till minst 3,5 timmar gått?

Och varför skarvar hon överhuvudtaget? Vad är det som gör att vissa bebisar inte faller i djupsömn? Ligger det också något slags ångest bakom, eller?

Jo, och du har mer än rätt när du säger att jag har lågt amnings självförtroende. Jag tyckte det var jättejobbigt med mitt första, att vi aldrig kom igång. Jag var den enda av alla mina kompisar plus av alla i föräldrargruppen som inte ammade och fick ständigt besvara tusentals frågor. Jag ville inget annat än att amma denna gång och det får jag ju, men konstigt nog så tycker jag inte alls att det är så idylliskt jag trodde. Jag tycker inte om att amma offentligt, plus att jag inte riktigt gillar att jag är så pass låst och oersättlig, även med tanke på att jag har en 2åring hemma som vill har uppmärksamhet. Jag skäms lite för att jag tänker så, eftersom jag ville amma så mycket och känner mig "otacksam" nu. Jag skulle kanske behöva någon amningpsykolog....;-)
Kanske min lilla bebis känner av det och därför strullar det lite, eller?

jo,en fråga till, varför kan man inte amma båda bröst på en gång, varför ska det vara en paus emellan? Äter de inte mindre då?

tack så mycket att du tar dig tid och svara.
kram v.
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej igen! :D

Hur har det gått? :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"