Problem med vargtimmen, HJÄLP!!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
HanOchJag

Problem med vargtimmen, HJÄLP!!!

Inlägg av HanOchJag »

Hejssan!

Jag skrev tidigare i forumet om vår lillkille som kurades vid 4 mån ålder (är nu 6 mån). Han är vårt första (mycket efterlängtade) barn. Jag helammade då vi började, men vi började med kvällsvälling och smakisar snabbt efter det. Allt gick relativt bra och efter några veckor så sov han från kl. 19-3, 4, då jag ammade. Somnade efter mjölken fint och sov till ca. 6.30-6.45.

Nu är han en stor kille som äter massor under dagen och får mjölk och jag slutade nattammandet för ca. 3 veckor sedan. Nu har vi problem med vargtimmen. Vi har fastnat i ett tillrättaläggnings-, och buffningsträsk. Första 3 nätterna då jag lämnade nattmaten bort var strålande. Han vaknade 3-4 tiden, gnällde och grät lite. Jag ramsade bakom dörren med 5-10 min mellanrum och han somande efter ca. 30-40 min. Sov till 6.45. Sedan måste vi ändra klockorna p.g.a vintertiden efter några dagar och då var det kört. Första veckan vaknade han varje morgon kl. 4.30-5. Jag väntade och lyssnade först och när han började gråta ramsade jag bakom dörren. Efter ca. 30 min vrålskrek han och jag gick in och buffade. Några nätter fungerade det, men ack inte mera. Han vaknar mellan kl. 5-6 (morgonen börjar 7) och inget ramsande eller buffandet hjälper. Jag antar att jag gått in för ofta för att tillrättalägga honom, han vrider och vänder i sängen. Tar upp honom tidigast 6.30 (ärligt sagt så efter 1,5 h ger jag upp) när han tystnat för en kort stund. Det gäller att vara snabb.

Han sover 3 pass dagssömn ute i vagn och vaknar då också ofta. Vagnar honom antagligen för länge, han har vant sig vid det. Vårt schema ser ut så här:

7.00 God morgon + morgonmjölken (bröst)
Mellan 7.30-8 morgongröt med bärpuré + mjölk om det smakar
8.30 el. 9 sova 45 min- 1h
10.30 lunch: kött-grösakspuré + bröst
11.30 el. 12 sova 2h (vaknar 3-6 gånger)
14 mellanmål: gröt + bärpure + bröst
16 sova 30 min
17 middag: kött-grönsakspuré (lite mindre portion än vid lunch) + bärpuré
17.30 200ml havrevälling
18 bad
18.30 kvällsslurk (om det smakar, inte varje kväll)
19 skratt och gonatt

För tillfället sover han under 15h i dygnet, oftast bara 14h . Dessa tidiga morgnar är så tröttsamma för mig och lillkillen. Han är nämligen trött då han vaknar. Jag har läst på forumet om motsvarande problem, men jag är lite osäker på hur jag bör gå till väga. Vi bor i höghus, så musik på hög volym kan vi inte börja med. Solfjäder? När ska man gå in och börja solfjädra? Vid första pip eller först vid vrålskrik? Hjälp mig snälla ni som har erfarenhet.

Tusen tack,
bekymrad mor
Christina_H

Inlägg av Christina_H »

Hej!

Grattis till den lyckade kurningen! Visst är det underbart när de små raringarna börjar sova bättre!!!

Vet inte om jag är kvalificerad för att besvara dina frågor då jag själv är en kämpande mamma som kurar just nu!

En liten fundering kring ditt schema.
När jag kollade på det så verkar det som om du har ett schema på
12 + (45 ibland 60) + 2 + 30 = 15,30 till 15, 45 får jag det till.
Om han är 6 månader så kanske det räcker med 15 tim? Det är kanske orsak till varför vissa daglurar krånglar?

Jag har också en liten kille på 6 månader vi har
12 tim natt, en 45 min förmiddagslur, 1,5 tim mitt på dagen och en 45 min på eftermiddagen... Bara ett förslag!

Angående vargtimman... eftersom jag själv kämpar... så kan jag bara säga vad en sa till mig. En påminnelseramsa och sen kanske göra andra ljud i huset!
Man ska inte trafikera under vargtimman, och de små rackarna kan somna i de mest knasiga ställningarna så vänta hellre 10 min innan du går in och tillrättalägger.
Om du känner att du "absolut" måste gå in, gör det då inte mer än en gång under vargtimman!!! Då du inte vill skapa en vana! Om du solfjädrar så gör det inte för kort typ, 5 sek och ut, utan "sola" tills lilla älsklingen börjar lugna sig.. sen ut och ramsa!

Men det bästa tips jag kan ge dig är att du känner ditt barn bäst! Tro på dig själv och att det du gör är rätt så brukar det fixa sig! Kämpa vidare.... även om det är jobbigt så är det värt det! När jag misströstar ibland så tänker jag på hur livet var innan kurning och plötsligt blir jag mer motiverad

Hoppas att dina nätter blir bättre snart!!!
Lycka till!
/C :)
Christina mamma till Leo född 9 maj 2010, påbörjad kur 9 okt 2010
Christina_H

Inlägg av Christina_H »

Hej igen!

Jag var lite trött igår kväll när jag skrev och kom på sen att jag skrev lite fel till dig!SORRY!!!
Det ska vara upplysningsramsa och inte påminnelse... så här skrev en till mig angående vargtimman!!

Ang. vargtimmarna så vet du ju egentligen, eller hur? Ingen trafik! En upplysningsramsa, glatt i förbigående och sen inget mer! Ju tidigare ni börjar med det ju tidigare kommer uppvaken i vargtimmen att upphöra :wink:

Hoppas att jag inte förvirrade dig!

Mvh
Christina
HanOchJag

Inlägg av HanOchJag »

Hej och tack för ditt svar!

Jag skall förkorta dagslurerna, kanske det hjälper.

Jag har ramsat x4 en gång varje morgon i flera veckor när lillingen vaknat, men den vill inte bita. Jag tycker att jag säger ramsan på samma sätt och med samma tonläge som på kvällen.

Ett par morgnar sedan när lillingen vaknade 5.30 och var ledsen så bestämde jag mig för att solfjädra (ramsan bet inte). Han lugnade inte ner sig och jag fick stå med händerna på ryggen i 1 h. Sedan var kl. 7 och jag tog upp honom. Under den timmen blev man nog lite ledsen, frustrerad, ångestfylld. Då är det lite svårt att hålla den rätta attityden. Det värkte i kroppen, men jag ville inte ge upp heller.

Bör jag bara fortsätta med ramsan och lyssna på gråtet i 1-1,5h? Jag har lust att börja amma pånytt när han vaknar, om det skulle lugna ner honom. Jag vet att man inte borde, men jag börjar vara desperat då inte något känns hjälpa.
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej! :P

Skickar massa värme :heart: :heart: :heart:

Detta svar skickades av Torsmamma till en annan mamma. Kanske det finns en del intressant info där. :wink:

Hej, det är vargtimmen det handlar om och den är SVÅR!!

Det är nämnligen så här att när man hållt på med kuren en kort tid tror barnet att det är "utsövt" vid vargtimmen.

När vi kurar i Gastsjön så spelar vi klassisk musik typ Mozart eller Strauss riktigt högt! JÄTTEHÖGT. Så högt att barnet hör detta genom sitt eget skrik och får något annat att lyssna på. Vi har i perioder försökt att "verktyga" genom just vargtimmen, men det enda som händer är att:

1. vargtimmen kommer tidigare och tidigare
2. man fastnar i buffträsket.

Det du kan göra för att se att han verkligen inte är förtvilad (samma misstag som de flesta av oss kurare har gjort) är att gå in och buffa, du kommer märka att han antingen

1. slutar skrika direkt du kommer in (alltså inte förtvivlad)
2. ligger och låter sig buffas i en evighet och skriker som en stucken gris så fort du går ut. (alltså inte förtvivlad då heller)

Så alltså blir ju då buffningen inte något SVAR på frågan. Hänger du med?

Då har vi ibland solfjädrat, för att liksom inte göra det hela för skönt. då får vi samma reaktioner som ovan, eller

De skriker som stuckna grisar under solfjädern och man vill genast börja buffa.

Prova gärna en morgon om du vill för att själv se. När du själv märker att din blotta närvaro faktiskt inte hjälper mot tidiga mornar så föreslår jag i alla fall att du kör på HÖG musik eller dammsuger direkt utanför dörren så han MÅSTE lyssna på annat! HUSLJUD.

jag vet att detta kan kännas tufft. MEN; det är inte 5 min metoden och vet du varför? Jo, 1 du har gett ett solklart besked med ramsan först och 2 han har redan fått sina frågor svarade. Han är inte frågande längre om du hänger med? Han blir skitförbannad, han undrar om morgonen inte börjar snart och han tycker du skall komma in och underhålla honom tills han behagar somna om. VAd är då svaret på denna fråga?

Jo, På natten skall man sova. Även om det är 4 eller 06 på morgonen måste DU se det som om det vore 01 på morgonen.

jag vet att det är tufft, men du kommer märka att husljud är lika kraftfulla verktyg som buffningen om bara DU tror på det!

Läs krönikan om säkerhet EN gång till! Det är viktigt nu när du kan lugna att du också lär dig förmedla just säkerheten. Det är nyckeln till en framgångsrik kurning.

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet
När ditt barn gråter/skriker är det viktigt att du inte tänker: Jaha, jag ska alltså låta honom skrika bara?! Du ska tänka: Jag står tillbaka i förtroende. Och du kan gott mumla för dig själv:

" Jag tror på dig lillen. Du kan det här! Du tar lilla filten, gosar in dig och slappnar av. Just det! Du kan! Precis så ska du göra". Den kan du gott mumla 10 min eller mer. Samtidigt hör du lite vid sidan av hur gråten låter. Går den upp eller ned? Är det en enda konstant ton? Slutar han emellanåt att gråta? Ja, då är det ingen kris och ditt barn jobbar verkligen med att förstå vad som gäller och då går man inte in och stör den processen.

Hoppas detta gav ngt! [-o< [-o<

/Luvisen :heart:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
HanOchJag

Inlägg av HanOchJag »

Tack för ditt svar!

I morse sov lillkillen till 6.10 och jollrade och bökade runt i sängen. Han började gnälla först vid 6.30 då jag lät honom vara och tog upp först 6.45 (före han blev ledsen). Jag skall försöka intala mig själv att det kommer att fungera. Tack alla som svarat för uppmuntran. Jag meddelar hur det gått för oss senare i vintras.
Christina_H

Inlägg av Christina_H »

Bra jobbat!

Det blir bara bättre och bättre! :thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"