Axel 4 månader, när sömnpassen strular

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Krissy

Axel 4 månader, när sömnpassen strular

Inlägg av Krissy »

Hej,
jag är mamma till Axel fyra månader som jag precis börjat kura efter att ha läst SHN-boken från pärm till pärm flera gånger. Jag har klarat av de initialt värsta nätterna och är nu på uppföljningsveckan. Hans schema tog jag direkt ifrån boken:
20-07 Sova
07 Äta
08.30-10 sova
10 Äta
11.30-13 sova
13 Äta
15-15.45 sova
16 Äta
18-18.45 sova
19 Äta och kvällning

Till mina frågor:
1. Nätterna fungerar nu riktigt bra fastän han helst vill vakna vid 06 och att jag då i en timme håller på att ramsa för att få honom att somna om. Ska jag gåin och buffa/solfjädra honom för att markera att han verkligen ska sova eller är det ramsning som gäller?

2. Tiderna när han ska sova på dagen slirar lite. Han vill helst vakna efter 45 minuter. Jag har fått honom att somna om efter ramsa ett par gånger men ibland krävs det vagning eller att jag måste ta upp honom när han sover inne. De två sista sömnpassen på eftermiddagen har han på eget bevåg kortat ner till 20 minuter och går knappt att få att somna om. Jag ramsar för att markera att det inte är dags att vakna men det hjälper inte riktigt. Hur gör jag här?

Han har börjat äta mycket bättre sedan vi införde kuren (både flaska och bröst) och vi har även börjat med smakportioner så jag tror inte att det är det som är problemet. Han är alltid vaken när jag lägger ner honom och han brukar grymta/prata sig till sömns på ett par minuter men jag skulle inte säga att han är helt nöjd med att bli nedlagd. Sista kvällssömnen klockan 18 är värst, då tar det lång tid att somna oh han vaknar snabbt.

Nu vill jag ju inte ändra något under själva uppföljningsveckan men ska jag göra det så snart den är slut och hur bör jag då tänka? Jag är orolig att han kortar ner sina sömnpass att han inte får ihop den sömn han faktiskt behöver.

Tacksam för snabb hjälp! hälsar en påläst men orolig kurare
Krissy
_lill

Inlägg av _lill »

Hej och välkommen!

Personligen tycker jag 4 lurar är bökigt, även om jag vet att det finns exempel på det i boken. Min son sov 12 45 2 45 när han var 4 månader. Kanske något för er också när uppföljningsveckan är slut? Tänk också på att tänka förutsättningar och inte sovna minuter!
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Krissy

Om att inte somna på ramsa - ska jag ta upp honom då?

Inlägg av Krissy »

Tack för svar. Jag såg på en annan tråd att det rekommenderads färre dagslurar men när man är ny är man så rädd att göra fel att man går 'by the book'. När veckan är över ska jag justera.

En annan fråga, ofta ligger han i sängen och låter argt och jag ramsar för att få honom att sova tiden ut. Det jag är rädd för är att om han inte somnar om och jag måste gå in och ta upp honom när tiden är ute så associerar han sängen eller vagnen till något negativt där han har varit arg. Ska jag avbryta sömnen tidigare när han ändå är vaken eller gör det inget om han grumsar/gråter där inne?

Hälsn
Kristina
Krissy
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!
Älsklingen ska aldrig vara ledsen, men arg får man vara. Jag tycker inte att du ska bryta luren tidigare om han är arg (inte om han är ledsen heller, men då måste du lugna!). Du ska ge honom förutsättningarna att sova en hel lur. Blir han arg så ramsar du och för på så vis en konversation med honom, han frågar - du svarar.
När luren sedan är slut så väntar du tills han är lugn i någon sekund, då rusar du in och tar upp honom. Då kommer han inte ass. sängen till något negativt. Om du däremot tar upp honom om han skriker så kan det bli som om du räddade honom från nåt farligt, och det vill vi ju inte att han ska tro . eller hur? :wink:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"