Toalett a la Kina

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
lillhjärtats mamma

Toalett a la Kina

Inlägg av lillhjärtats mamma »

Hej!

Just hemkommen från en längre tids boende i Kina. Vill dela med mig av kinesernas extraordinärt utmärkta system kring bebistoalett - som verkligen funkar, tycker jag! Vi känner oss som riktiga nybörjarpäron, men just detta fungerar bra!

I Mainland Kina använder man i allmänhet inte blöjor, utan har kläder med hål i rumpan. Hur det funkar? Föräldrarna gör som man säkert gjort i alla tider och fortfarande gör på så oändligt många platser runt om i världen: lär sig när barnen är nödiga och hjälper dem att utföra sina behov på lämplig plats. De gör det genom klassisk betingning: håll barnen över lämplig plats, sära på benen och vissla. Så lär man sig hur man går på toaletten i tidig ålder, utan att behöva ha någon pott-konflikt. De börjar med det minsta spädbarn... men de debuterar inte socialt lika tidigt som våra barn, vilket säkert är begripligt med tanke på att det utan blöjor förmodligen sker en och en annan olycka rätt ofta... :-D

Vi gör så här: vår son på 8 veckor har blöjor :lol: men så fort han vaknar, när han ätit eller visar att det är något på gång så går vi helt enkelt på toaletten med honom: håller honom över toastolen med särade ben och visslar. Det kommer nästan alltid det ena eller andra. Vi får knappt får en bajsig blöja längre. Han säger nämligen till när han vill bajsa, för det verkar som om vår skatt har lättare för att få ut nummer 2 på detta sätt. Detta har också avsevärt lättat på hans magont eftersom han nu fått hjälp att trycka ut det som plågar honom. HURRA! Och många blöjor kan vi bara använda igen eftersom det varken kommit kiss eller bajs.

Här i vårt hem är vi tacksamma för att vi fått sälla oss till de 1,3 miljarder människor som prövat detta eminenta knep! :D
Ville bara dela med oss!

Ljus i novembernatten,
Lillhjärtats mamma, pappa och lillhjärtat självt
Lillhjärtat, född i kärlek och glädje, september 2010
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej lillhjärtats mamma!

Kul att läsa! Jag har en kompis som läste en bok om detta och gjorde så med sin äldsta dotter, mycket framgångsrikt (Helt problemfritt blöjfritt från 1,5 år!), så det var intressant att få läsa lite om det mer i detalj. Förutom att det verkar enklare för barnet så gillar jag möjligheten att rädda miljön från en del av blöjberget!

Kram :heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
lillhjärtats mamma

Inlägg av lillhjärtats mamma »

Vad härligt! Då får man hoppas på att det fungerar också i längden... :-)
Vi startade med tygblöjor, men bor i lägenhetsboende där tvättstugan oftast är fulltecknad, så vi har gett upp tygblöjetanken just nu. Då känns detta som ett gott alternativ - minskar blöjberget rejält OCH få ett gladare barn! :-)

Tar med mig inspirationen från detta när jag försöker hjälpa sonen att sova som är utmaningen nu... :wink: Får ta med mig tvärsäkerheten från detta in i sovandet helt enkelt!

Ha det gott!
Lillhjärtat, född i kärlek och glädje, september 2010
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

lillhjärtats mamma skrev:Tar med mig inspirationen från detta när jag försöker hjälpa sonen att sova som är utmaningen nu... :wink: Får ta med mig tvärsäkerheten från detta in i sovandet helt enkelt!
Helt rätt tänkt! :D :thumbsup:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"