Hjälp med schema för kurning

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Ladyboa

Hjälp med schema för kurning

Inlägg av Ladyboa »

Hej!
Vi ska kura vårt andra barn Leo (snart 6 månader gammal) om ett par veckor och jag sitter och försöker få ihop ett schema som passar med vårt första barns tider mm. :roll:

Till saken hör att vårt första barn Loke är nyss fyllda 2år och får bara gå på dagis 9 - 12 på dagarna samt är en riktig vilding. Vi tror att en em-lur för Leo blir svår att genomföra med en 2åring i hasorna men tänkte ha två längre sovpass morgon och dag då Loke är på dagis eller själv sover sitt dagpass 2h.
Nattsömnen tänkte jag tidigarelägga senare när allt funkar och läggningen går snabbt men just nu läggs Loke för natten vid 19.45 och Leo därefter så 20.15 känns som det funkar bra så Leo får lite egentid och tid för skratt till gonattet. Dock är det lite långt vakenpass innan nattsömnen men han är inte särskilt trött på em ändå så jag hoppas det funkar, kan ju ta till en 5minutare annars kanske?

Kan detta schema funka eller måste jag ha ett mer traditionellt schema med tre sovpass?

Nåväl, kom gärna med kommentarer och tips om schemat.

Väckning 07.45 (11,5h)
Frukost 08.00
2:a frukost 09.30
Sova 09.45 - 11.15 (1,5h)
Lunch 12.30
Sova 13.45 - 15.15 (1,5h)
Mellis 15.30
Middag 18.00
Kvällsslurk 19.45
Sova natt 20.15

Tack på förhand

Med vänlig hälsning
Petra m familj

PS/ Vår första son Loke kurades 2009 vid 6månaders ålder och sover jättebra :D Han har lite svårt att somna ibland men sköter det ändå själv babblandes.
---------------------------------
Stolt mamma till Loke 081005 (kurades 2009) och Leo 100506 (kurstart 14/11-10)
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej och välkommen tillbaka Petra! Skönt att ordna upp lillebrorsans sömn, du vet vilken njutning som väntar :O)

Blir lite fundersam när du tror att lillebror inte kan sova för att storebror är hemma, så behöver det inte vara. Gör honom delaktig hemma och med brorsan så slipper ni det problemet. Att bara ha två lurar och 14,5 h sömn känns för lite för en halvårsbebis. Jag skulle inte våga mig på det schemat. Han behöver en halvtimme mer sömn så kanske lägga in en till 20-minutare?

Mitt tips är att ha samma läggtid för dem, även om ni kurar i olika rum nu så kanske ni vill flytta ihop dem när nätterna sitter? Våra barn delar rum och de har stor glädje av det, Emil var 1,5 när Elias kom och de har inte alls stört varann.

För oss hade det aldrig gått att lägga så sent som 20.15, men det är vi det.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Ladyboa

Inlägg av Ladyboa »

Hej Emma80!
Tack för svar.
Jag vet att det bästa är att göra storebror delaktig men det funkar inte vid sovpasset eftersom Loke vill ha uppmärksamheten då och jag är själv hemma. Så åtminstone första tiden innan han vant sig tror jag det blir svårt, finns stor risk att jag inte kan hålla schemat annars. Lugna barn kan man nog få hjälp av eller sätta vid tv men Loke är rätt krävande och bara 2år dvs mitt i trotsålderrn. När allt blivit rutin kanske det funkar men min man kan inte ta två veckor ledigt utan bara ett par dagar.
Men jag kanske kan lägga in ett 20min sovpass efter min man kommit hem, dock blir detta runt middag så det är väl inte det bästa. Får fundera lite.
Jag har ett annat vanligt schema som vi hade till Loke men det är som sagt sista sovpasset som är klurigt.

Och läggningen 20.15 funkar jättebra nu, tänkte dock lägga dem samtidigt sen när Leos läggning går lika fort som Lokes så båda får 12h nätter. Förhoppningsvis kan de dela rum om ett tag, vore skönt att få tillbaka vårt datarum då :)
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej och välkommen!!

Jag tror som Emma08 att nyckeln är att få storebror att känna sig behövd, och det gör du genom att få honom delaktig - och det går! Jag vet att det kan kännas svårt ibland men jag vet att det går! :wink:
Exempelvis när du böter blöja på lille älsklingen så ber du storebror "Oj, nu har mamma glömt vart blöjorna ligger, kan du hitta en blöja?!

Jag har själv en liten som är 5, snart 6 månader och en lite större som är snart 2 år.

Du skriver att han är mitt i trotsåldern, men är du säker på det?! Trotsåldern börjar väl annars runt 2,5-3 års ålder?! :-k Jag tror att din store är inne i förtrots! Du skriver att han behöver mycket uppmärksamhet, men jag tror snarare att han behöver delaktighet! Försök gör honom delaktig, du kommer se att han kommer bli så mycket nöjdare och lugnare bara han få bara behövd! När du ska lägga liten kan store exempelvis släcka lampan, eller bäda upp sängen, eller nåt. Ge honom små men ack så viktiga sysslor så kommer du snart se en tydlig förändring! :wink:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Ladyboa

Inlägg av Ladyboa »

Storebror är mycket delaktig hemma så jag tror inte det är en lösning. Han är jättehjälpsam med att hämta saker, hänga tvätt etc.
Mycket möjligt att han är i förtrots, spelar inte så stor roll vad det heter men nån variant av trots är det. Han kastar saker, lyssnar inte, säger nej till allt och gör allt han inte får. [-X Tror därför att han kommer hitta på saker han inte får göra eller stoja och stimma så lillebror inte kan somna. Jag kan ha fel och att han sköter sig men jag vet hur han är och så är många tvååringar, inget fel med det.

Har dock funderat lite på schemat och kommit fram till att jag kan lägga sista sovpasset direkt när min man kommit hem från jobbet så vi är två vuxna åtminstone under "inskolningen" av kuren. Storebror strulade länge med daglurarna och speciellt den sista så jag vet vad som kan vänta. Sen kan vi ju ta bort sista luren ganska snart när lillebror blir äldre.

Ja ja, mycket prat men här kommer mitt nya schema. Tror det skulle funka bra :)

Väckning 07.45 (11,5h)
Frukost 08.00
Sova 09.45 - 10.30 (45min)
Lunch 11.00
Sova 13.00 - 15.00 (2h)
Mellis 15.15
Sova 17.40 - 18.00 (20min)
Middag 18.10
Kvällsslurk 19.45
Sova natt 20.15
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen!
Schemat ser prima ut :thumbsup:

Bra att han är så delaktig hemma! :D Skillnaden mellan förtrots och "riktig" trots är ju hur man hanterar situationerna. :wink: I förtrotsen försöker man att aldrig någonsin säga "nej" eller "inte", i trotsåldern kommer barnet att tvinga fram ett nej. I förtrotsen kommer man så långt genom att pakta med barnet, men i trotsåldern får man hantera situationen annorlunda.

Men du kanske kan ha någon spännande leksak eller något annat spännande som storebror bara får tilla på/leka med när lillebror ska sova. Något jättespännande. Då kommer han längta till lillebrors sovtider istället för att "stöka runt". :wink:

Bianca
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:
Ladyboa skrev:Lugna barn kan man nog få hjälp av eller sätta vid tv men Loke är rätt krävande och bara 2år dvs mitt i trotsåldern. - - - Han kastar saker, lyssnar inte, säger nej till allt och gör allt han inte får. Tror därför att han kommer hitta på saker han inte får göra eller stoja och stimma så lillebror inte kan somna.
Oj då, säger jag (bra tips som ersättning för NEJ :roll: ) - det var det värstaste vad negativ man kan vara :shock: "- - - bara 2år dvs mitt i trotsåldern" är exempelvis ett kapitalt missförstånd :cry: :cry: :cry:

Får jag rekommendera Barnaboken för ett lite annorlunda förhållningssätt överlag :?: (Den av 2008 helst, Barnaboken 25 år, Förlag Anna Wahlgren AB.)

O:) :heart: :heart: O:)
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Ladyboa

Inlägg av Ladyboa »

Hej hej!
Menade inte att vara så negativ som det låter. Loke är ett underbart barn men med väldigt mycket energi, det säger de även på dagis :lol:
Får kika lite i barnaboken sen men nu är det kur av lillebror på söndag som gäller i första hand. Storebror har faktiskt fått sin nya stora säng ikväll och det gick sååå bra. Han nästan slängde ut oss, knappt något skratt till gonattet här inte, vill sova i fiiina sängen :D Bara hoppas han inte klättrar ut under natten men det tror jag inte.
Bra tips förresten med spännande leksak som han bara får ha när lillebror ska sova, måste bara hitta något tillräckligt skoj :)
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!
Hur går det för er?

Bianca
Ladyboa

Inlägg av Ladyboa »

Hej hej!

Det går jättebra för oss. Leo sov första hela natten inatt och har äntligen börjat äta ordentligt. Redan första dagen åt han bröstmjölk och ersättning bra men det har tagit tills idag innan han velat äta riktig mat. Idag bara gapade han efter mera till middagen :lol:
Och han har börjat rulla runt som en galning så fort han är på golvet eller sängen. Tänk vad lite sömn kan göra :D :thumbsup:

De två första dagpassen går bra men på sista sovpasset vill han inte sova alls. Ibland lyckas vi få honom att sova då men oftast inte. Han verkar dock inte lida av att inte få sova det passet mer än att han blir lite tröttare till läggningen. Kan jag ta bort sovpasset när uppföljningsveckan är över eller är det viktigt för honom? Han blir 7mån 6 dec.
Hittills har jag haft maken hemma vid sista sovpasset så storebror har inte stört så mycket men han vill väldigt gärna vara med och vagna eller ramsa (halvskrika fast välmenat). Det blir ju dock inte lättare för Leo att somna då men jag hoppas som sagt kunna ta bort detta sovpass snart.

:wink:
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Åh va härligt att det går så bra för er!! :thumbsup:
Fortsätt jobba så bra! :D

Bianca
Skriv svar