Dagslurar fungerar ej!

Skriv svar
Amme

Dagslurar fungerar ej!

Inlägg av Amme »

Nu behöver jag lite hjälp och stöd igen...:( (tack för detta forum!!)

Jo, våra dagslurar sitter inte alls som de gjort förr. Det är energikrävande för oss alla - inte minst för Lo som blir blir en liten tröttis på dagarna.

För några veckor sedan då hon var ca 8 mån tog vi bort em-luren då den strulade som attan. Jag tycker att hon klarar det, och om hon vill ta sig en lur på 5 eller 20 min i vagnen på em så får hon göra det. Men det händer bara ibland.

Så, problemet. På fm- luren tar det alltid minst 20 min innan hon somnar. Ibland med höga protester, ibland med mindre höga. Vissa dagar somnar hon efter 30 min och tänker jag att det är ok att använda marginalkvarten. Men till min förvåning vaknar hon ändå ibland efter 15 - 20 min. Trött och inte nöjd.

Middagsluren är värst. Hon frågar och protesterar högt och länge.Hon har alltid protesterat en aning vid sin middagslur, men bara överkomligt. Nu kan det hålla på i över en timme. Jag har provat att ge påminnelser, inte ge påminnelser, ge besked, inte ge besked osv. Det är mycket frustrerande och jag känner mig tom på kreativa lösningar. De senaste dagarna har hon bara sovit 20 - 30 min under middagsluren - och vi är alla trötta helt plötsligt.

Vi är alltid ute minst 1 1/2 h per dag, Lo är delaktig i saker jag gör, och vi träffar ofta andra vuxna och barn som hon leker med. Hon äter bra.

Vad ska förvirrad mamma göra???

06.30 Glad morgon, amning i sängen
07:15 Frukost (välling)
8:30- 9:15 Förmiddagslur
10:00 Mellis (gröt)
11:30 - 13:00 Middagslur
13:00 Lunch (mat)
16:00 Middag (mat)
17:30 välling och lite amning
18:30 Godnatt

Vill jättegärna höra era tankar och eventuella råd. '

Hej så länge! O:)
Mamma till Lo, född feb 2010, kurad juli 2010
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej Amme!

Jag tittade igenom ditt schema och tror att ni vore hjälpta av lite justeringar där. Jag tycker nu att lurarna kommer för nära inpå varandra, för att sedan ha ett jättelångt vakenpass innan natten. Försök istället ge Lo lite längre vakenpass innan lurarna så ska du se att hon säkert är redo sedan att sova dagslur. Som det är nu är hon inte tillräckligt trött tror jag!

Låt tösen vara uppe förslagsvis 2½ timme innan första luren, som då skulle infalla 9-9.45. Middagsluren sedan klockan 13-14.30. Jag tror att detta kunde hjälpa er en hel del :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"