Jo, våra dagslurar sitter inte alls som de gjort förr. Det är energikrävande för oss alla - inte minst för Lo som blir blir en liten tröttis på dagarna.
För några veckor sedan då hon var ca 8 mån tog vi bort em-luren då den strulade som attan. Jag tycker att hon klarar det, och om hon vill ta sig en lur på 5 eller 20 min i vagnen på em så får hon göra det. Men det händer bara ibland.
Så, problemet. På fm- luren tar det alltid minst 20 min innan hon somnar. Ibland med höga protester, ibland med mindre höga. Vissa dagar somnar hon efter 30 min och tänker jag att det är ok att använda marginalkvarten. Men till min förvåning vaknar hon ändå ibland efter 15 - 20 min. Trött och inte nöjd.
Middagsluren är värst. Hon frågar och protesterar högt och länge.Hon har alltid protesterat en aning vid sin middagslur, men bara överkomligt. Nu kan det hålla på i över en timme. Jag har provat att ge påminnelser, inte ge påminnelser, ge besked, inte ge besked osv. Det är mycket frustrerande och jag känner mig tom på kreativa lösningar. De senaste dagarna har hon bara sovit 20 - 30 min under middagsluren - och vi är alla trötta helt plötsligt.
Vi är alltid ute minst 1 1/2 h per dag, Lo är delaktig i saker jag gör, och vi träffar ofta andra vuxna och barn som hon leker med. Hon äter bra.
Vad ska förvirrad mamma göra???
06.30 Glad morgon, amning i sängen
07:15 Frukost (välling)
8:30- 9:15 Förmiddagslur
10:00 Mellis (gröt)
11:30 - 13:00 Middagslur
13:00 Lunch (mat)
16:00 Middag (mat)
17:30 välling och lite amning
18:30 Godnatt
Vill jättegärna höra era tankar och eventuella råd. '
Hej så länge! O:)