En fråga gällande standardmodellen. Vår lillkille är nu 7 veckor. Han äter mest ur flaska, ammas bara nån gång.
1. När övergick ni till en timmes mål?
2. Hur gjorde ni? Krympte ni genast måltiden från 1,5 till 1 timme ELLER började ni först med 1,20 och sen 1,15 osv?
3. Ni som flaskmatar: Upplever ni att era barn blir mätta? En av mina kompisar sade att ersättning inte i längden mättar lika bra som bröstmjölk...
Lillkillen vägde över 4000g vid födseln och har ökat mycket sen dess. Han sover ren 8 timmar natt (sen 6v).
standarmodell - från 1,5h till 1h
Hej!
Se sidan 283 i nya Barnaboken, DÄR står det att själva ätandet i sina två till fyra omgångar bör rymmas inom högst en timme.
Det är i kapitlet om tre fyra månaders-bebbar, och står i avsnittet om sova hela natten.
Alltså ska du hålla långa matpass ännu en tid.
Vet inte med ersättnineg och hur den mättar i förhållande till bröstmjölk, men jag vill bara tillägga det "självklara" när det gäller Standardmodellen - mata tills han inte vill se flaskan mer!
Överskottet kommer ut! Kolla inte portionsstorlekar för noga, han kanske behöver mer för att bli mätt, prova och se
Vilken duktig kille!
Se sidan 283 i nya Barnaboken, DÄR står det att själva ätandet i sina två till fyra omgångar bör rymmas inom högst en timme.
Det är i kapitlet om tre fyra månaders-bebbar, och står i avsnittet om sova hela natten.
Alltså ska du hålla långa matpass ännu en tid.
Vet inte med ersättnineg och hur den mättar i förhållande till bröstmjölk, men jag vill bara tillägga det "självklara" när det gäller Standardmodellen - mata tills han inte vill se flaskan mer!
Överskottet kommer ut! Kolla inte portionsstorlekar för noga, han kanske behöver mer för att bli mätt, prova och se
Vilken duktig kille!
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Hej!
Ville bara säga att din kompis pratar strunt, bröstmjölksersättningen mättar precis lika bra om barnet får så mycket det vill ha. Tänk på att uppdatera sort i takt med att barnet blir större, Babysemp 1 blir 2 blir Babyplus om du kör Sempers, NAN har en 1:a och en 2:a men sen vet jag inte om de har fler. De "högre" klassrna har lite annorlunda sammansättning och mättar mer än de "lägre".
Däremot innehåller bröstmjölken många andra ämnen som ersättningen inte innehåller, antikroppar t.ex. som gör att barnet inte blir smittat av t.ex förkylningsvirus och sånt lika lätt. Bra att amma nån gån om du kan alltså!
Ville bara säga att din kompis pratar strunt, bröstmjölksersättningen mättar precis lika bra om barnet får så mycket det vill ha. Tänk på att uppdatera sort i takt med att barnet blir större, Babysemp 1 blir 2 blir Babyplus om du kör Sempers, NAN har en 1:a och en 2:a men sen vet jag inte om de har fler. De "högre" klassrna har lite annorlunda sammansättning och mättar mer än de "lägre".
Däremot innehåller bröstmjölken många andra ämnen som ersättningen inte innehåller, antikroppar t.ex. som gör att barnet inte blir smittat av t.ex förkylningsvirus och sånt lika lätt. Bra att amma nån gån om du kan alltså!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!