Matvägran

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Bibbi

Matvägran

Inlägg av Bibbi »

Har tidigare nämnt matproblem i "Späda barn..."

Min snart 4 månaders älskling, som fram till 3 månader åt med god aptit vid samtliga mål 35- 40 min + påfyllning. Sedan två veckor tillbaka har hon haft svårt med koncentrationen vid mattillfällena. Detta ledde förstås till klart försämrad sömn.

Efter kloka råd, här, började jag mata henne när hon var lite dåsig, direkt när hon vaknat från sina lurar vilket fungerade utmärkt. Vi passade även på att introducera lite smakportioner med gröt vilket uppskattades. Sömnen kom i fas, och vi hade flera nätter med 12 timmars sömn !!

Men nu är det krångel igen, o vargarna ylar.....

Sedan två dagar äter hon nästan ingenting (inte ens efter en lång natt) och skriker och kastar med huvudet om jag lägger henne till bröstet. Bryter då och "låtsas rapar" och försöker lägga henne till bröstet igen, men samma visa gång på gång.

Om jag tvingar henne att ta bröstet och pressar in lite mjölk i munnen på henne kan hon äta en stund, men inte många minuter, sedan är det samma visa igen. Tycker även att hon börjat att kräkas mer, dvs de dyra droppar som går i, kommer till stor del upp.

Hon har förvisso, sedan ett par dagar varit lite snuvig med enstaka hostningar, men ingen feber eller nästäppa tycker inte att det borde påverka så mycket.

Tror inte att hon kommer att svälta ihjäl, men hon blir så grinig och ledsen, sömnen blir usel och livet är ju för kort för att inte njutas till fullo ffa om man bara är knappt fyra månader !!!

/Bibbi
Mamma till en vacker liten midsommar Astrid 2010-06-25
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Ronja är oxå sådan, och har varit länge. Hon vägrar att ta bröstet mer än på morgonen när hon vaknar efter natten, men då bara kort. Hon spänner sig som en pilbåge bakåt och kastar med huvudet, hon fäktar med armarna och skriker hysteriskt! Flaskan däremot tar hon bra. Så nu ger jag henne ersättning och eller urpumpad bröstmjölk i flaska och det fungerar. (Även om hon nu sista tiden tyckt mer och mer om mat istället) Det har jag gjort nu sen han var nånstans runt 3 mån.
Jag vet faktiskt itne vad det beror på att hon eller din lilla inte vill ta bröstet längre. Men du kanska ska försöka att ge henne ur flaska om hon verkligen inte vill ha bröstet, så hon iaf får i sig mat!?
Inte mycket till hjälp kanske, men ville bara du skulle veta att ni inte är ensamma i er situation!

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Bibbi

Inlägg av Bibbi »

Tack snälla rara för ditt fina svar !!! Vad skönt att ni hittat ett sätt som fungerar för er!

Efter en natt med mycket tårar (från mig) och en del självrannsakan ](*,) beslöt jag mig för att inte "köra på så hårt" idag utan försöka vara lite mer lyhörd inför min lilla Skrutta.

Så, fortfarande efter schema, har hon fått äta så mycket eller lite som hon velat och jag har bara trugat ngn enstaka gång efter det att hon släppt bröstet. Det har faktiskt fungerat bra, inga fyrarätters direkt, men väl förrätt, varmrätt o ibland kaffe o kaka. Hon har varit nöjd med det, har tom förgyllt dagen med sina första riktigt gurglande skratt !!! :heart:
Sömnen har kanske inte varit den bästa men när jag märkte att hon höll på att "krasha" la jag in en extra 20 minutare och det gick bra. Kvällen o natten får gå som det går, i morgon är en annan dag :-)

Tror kanske att jag, (kan bara tala för mig själv här) ibland försöker lite för mycket och blir så bortskämd med den snabba utveckling hon gör, att jag glömmer bort att det är så mycket mer som utvecklas och händer, även sådant och ffa sådant som inte står på "mammas agenda" och våra små är ju just det så små fortfarande.

Ibland kanske man bara får avvakta och låta tiden komma i kapp, njuta av allt det positiva i stället, så man inte missar det. :heart: :heart:

Hoppas att allt löser sig för er, del och som sagt inga barn svälter ihjäl frivilligt.

/Bibbi
mia721

Inlägg av mia721 »

Oj vad jag känner igen mig... och åhhh vad glad jag är att den perioden är över för mig för jag mådde så dåligt av det. Hur som helst så hjälper ju inte det dig så här kommer lite tips hur jag gick till väga:

- körde både brösten i ett svep (från 4 mån), när det är mat är det mat och därefter inget
- tog upp skruttan direkt från sovande till bröstet, hon vaknade i stort sett med bröstet i munnen. Sömning tjej åt bättre här.
- Introducerade Gröt så fort jag bara kunde vilket mentalt blev en otrolig lättnat för mig själv. Eftersom gröten togs emot med stor och öppen mun så ammade jag FÖRST och sedan körde jag gröt.
- introducerade även majs, potatis etc runt 4,5 mån och proteinrikare mat runt 5 månader (även om det är reko 6 månader) tom BVC tyckte det var bra :roll:
- körde flaska med ersättning varje kväll som nattslurk även om hon totalvägrade i början så erbjöd jag den varenda kväll och efter en vecka så gick det... först 30 ml sedan 50 ml..... tjohoo 150 ml! Från 6 månader Välling på tetra som är lite flyktigare och passade bättre som övergång från bröstmjölk och ersättning.

och kom ihåg är hon glad och pigg, sover bra så klarar kan man ta det lugnt. Min tjej är nu snart 10 månader, hon väger ca 8 kg vilket är lite men hon äter helt normalt och mår super bra. Visst avskyr jag när det är förkylning och sjukdom och hon matvägrar, jag blir ett nervvrak om det håller i sig för länge, men överlag så går det ju bra.

Lycka till.
Mia mamma till 2 vackra töser
Emelia Oktober 2007
Sophia Januari 2010
Bibbi

Inlägg av Bibbi »

Tack för fint svar!

Maten fungerar mycket bättre nu igen. Kör precis som du beskriver, båda brösten i ett svep, gärna halvsovande. Gröten till kvällen har gjort succe och flaskmaningen går också som en dans ( en dag fungerade det bara !). Livet känns betydligt lättare igen :-({|=

Nu laddar vi för kurning i stor stil !!!!

/Bibbi
mia721

Inlägg av mia721 »

åhh visst är det härligt när det lossnar, problemen blir som bortblåsta! Detta forum är ju helt fantastiskt, men får hjälp, råd, peppning och så är det fantastiskt vad det gör för ens eget självförtroende.

Stort lycka till med kurningen :thumbsup: Det kommer att gå helt galant för er och ni kommer snart att sova så sött allesammans. Jag kurade när du förlöste... ja nästan i varje fall! Vi sover så fint så fint, har en fnurra på tråden just nu men det löser sig snart.

:heart: :heart: :sleep:
Mia mamma till 2 vackra töser
Emelia Oktober 2007
Sophia Januari 2010
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"